- lör 17 mar 2018, 21:05
#1239562
Man hade sannolikt fått kapacitetsproblem och tappat försäljning på övriga motorer. Motorer som man ju planerat att sälja i flera år till, och kanske har stora lager av. Jag tror den långsamma infasningen av laddhybrider (från samtliga tillverkare) till stor del är ett medvetet val.
Titta bara på nya BMW X2. En helt ny modell som lanseras med nästan uteslutande dieselmotorer. När motorjournalisterna skickades iväg på första provkörningen hade man inte ens en bensinare på plats. Kort och gott - de traditionella biltillverkarna har för långa planerings- och försäljningsprocesser för att hänga med i den snabba opinionsvändningen från diesel till bensin-, el- och hybridbilar.
GustavE skrev:Och hur svårt ska det vara att släppa T6 TE samtidigt som T8 TE? Dom är väl i stort sett lika. Hur svårt ska det vara att kombinera t ex en T3 med samma eldrivning som i T6/T8 TE?Nu spekulerar jag bara - men tekniken finns där och jag tror det till stor del är ett logistik- och försäljningsproblem. Hade man erbjudit t ex T5 TE (T3 + el) och T8 TE redan från idag, till samtliga nya modeller, så hade man knappt sålt något annat.
Man hade sannolikt fått kapacitetsproblem och tappat försäljning på övriga motorer. Motorer som man ju planerat att sälja i flera år till, och kanske har stora lager av. Jag tror den långsamma infasningen av laddhybrider (från samtliga tillverkare) till stor del är ett medvetet val.
Titta bara på nya BMW X2. En helt ny modell som lanseras med nästan uteslutande dieselmotorer. När motorjournalisterna skickades iväg på första provkörningen hade man inte ens en bensinare på plats. Kort och gott - de traditionella biltillverkarna har för långa planerings- och försäljningsprocesser för att hänga med i den snabba opinionsvändningen från diesel till bensin-, el- och hybridbilar.
Kör: BMW 340i xDrive Gran Turismo M-Sport -18 och BMW M140i xDrive Shadow -18