Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238833
Derank skrev:Nu är ju knappast awd nåt du känner av om du inte anser att du behöver det. Livet blir inte direkt jobbigare av att bilen har awd.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
du har ett poäng där, då jag aldrig behövt eller haft awd på mina bilar
#1239189
Av V60 alternativen verkar T6 AWD vara det enda tänkbara alternativet för min del. :wink:
Hybriderna är ok och trevliga också men de får nog utvecklas lite till innan man hoppar på den svängen.
Det är alldeles på tok för kort räckvidd på eldriften ännu enligt min uppfattning.
#1239469
Håller med övriga, mycket konstigt att Volvo är så sega i elutvecklingen. När V60 D6 kom 2012 var Volvo den främsta tillverkaren. Det var väl den enda laddhybriden? Överlägsen de icke laddbara Lexus och Toyota. Nu känns det som Volvo är nästan sist, omsprungna av KIA(!), Hyundai(!) och VW bland annat. När andra tillverkare kommer med längre räckvidder kommer Volvo med något fjantigt 48V-system sämre än i 20 år gamla Prius.

Och hur svårt ska det vara att släppa T6 TE samtidigt som T8 TE? Dom är väl i stort sett lika. Hur svårt ska det vara att kombinera t ex en T3 med samma eldrivning som i T6/T8 TE?

Fick man önska helt fritt, men samtidigt realistiskt, skulle man önska sig en V60 ren elbil som går går ca 30 mil i verkligheten med möjlighet att beställa till räckviddsförlängare för ca 20 000 kr. Alltså som BMW i3 REX som kom 2013!
#1239562
GustavE skrev:Och hur svårt ska det vara att släppa T6 TE samtidigt som T8 TE? Dom är väl i stort sett lika. Hur svårt ska det vara att kombinera t ex en T3 med samma eldrivning som i T6/T8 TE?
Nu spekulerar jag bara - men tekniken finns där och jag tror det till stor del är ett logistik- och försäljningsproblem. Hade man erbjudit t ex T5 TE (T3 + el) och T8 TE redan från idag, till samtliga nya modeller, så hade man knappt sålt något annat.

Man hade sannolikt fått kapacitetsproblem och tappat försäljning på övriga motorer. Motorer som man ju planerat att sälja i flera år till, och kanske har stora lager av. Jag tror den långsamma infasningen av laddhybrider (från samtliga tillverkare) till stor del är ett medvetet val.

Titta bara på nya BMW X2. En helt ny modell som lanseras med nästan uteslutande dieselmotorer. När motorjournalisterna skickades iväg på första provkörningen hade man inte ens en bensinare på plats. Kort och gott - de traditionella biltillverkarna har för långa planerings- och försäljningsprocesser för att hänga med i den snabba opinionsvändningen från diesel till bensin-, el- och hybridbilar.
#1260704
Det är dålig lönsamhet på laddhybrider fortfarande, så Volvo Cars ser ingen andledning att ha med dessa vid lanseringar av nya modeller då försäljningen ändå går bra. Man jobbar hårt med att komma ikapp med riktiga elbilar där det blir mer lönsamt att producera i större volymer.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]