Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fragge
#1237965
Det verkar som att ryktet på amerikanska Volvoforum är att fr.o.m MY19 av XC60 så kommer de bilar som är avsedda för amerikanska marknaden tillverkas i Kina istället för Torslanda. Är kanske fördel för oss eftersom det skulle avlasta Torslanda och ge snabbare leveranser hit men Amerikanerna är inte glada.
Är det någon som har koll på om detta stämmer?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1237967
fragge skrev:Det verkar som att ryktet på amerikanska Volvoforum är att fr.o.m MY19 av XC60 så kommer de bilar som är avsedda för amerikanska marknaden tillverkas i Kina istället för Torslanda. Är kanske fördel för oss eftersom det skulle avlasta Torslanda och ge snabbare leveranser hit men Amerikanerna är inte glada.
Är det någon som har koll på om detta stämmer?
Låter ganska troligt faktiskt, har hört på långa vägar att Toralandafabriken tillverkar bilar över sin kapacitet, 78bilar/h istället för 54bilar/h men detta är dock helt obekräftade siffror men ser man till orderböcker/leveranser av nya bilar så är det nog ändå ganska troligt trots allt.

Nya V60, är det Gent som gäller eller ska den bråka om plats i Torslanda med?? :D Kul för Volvo att orderböckerna är överfyllda, mindre roligt för slutkonsumenten... 16 veckor har jag fått vänta på min T5a Rdesign, hämtas 23/3 beställd 30/11....
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1237977
S60 ska börja produceras sent 2018 - och isf skeppas hit om jag hörde rätt.
Användarvisningsbild
av Funk
#1238010
Nya V60 tillverkas i Torslanda, man började tidigare veckan..
Takten på Torslanda är idag runt 60 bil/timmen och så väldigt mycket fortare kan det nog inte gå. Men man kan faktiskt köra fler timmar, i alla fall i teorin, så än är taket inte nått..
Men var bilar skall tillverkas är en komplex fråga utöver den rent logistiska biten och var kapacitet finns, t.ex så kan myndigheter sätta stopp pga utsläppsnivåer och buller på nätter.

Fabriken i South Carolina skall börja producera på allvar senare i år..

/Thomas
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1239092
Funk skrev:Nya V60 tillverkas i Torslanda, man började tidigare veckan..
Takten på Torslanda är idag runt 60 bil/timmen och så väldigt mycket fortare kan det nog inte gå. Men man kan faktiskt köra fler timmar, i alla fall i teorin, så än är taket inte nått..
Men var bilar skall tillverkas är en komplex fråga utöver den rent logistiska biten och var kapacitet finns, t.ex så kan myndigheter sätta stopp pga utsläppsnivåer och buller på nätter.

Fabriken i South Carolina skall börja producera på allvar senare i år..

/Thomas
Eller presidenter...

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Funk
#1239685
FSandstrom skrev:
Funk skrev:Nya V60 tillverkas i Torslanda, man började tidigare veckan..
Takten på Torslanda är idag runt 60 bil/timmen och så väldigt mycket fortare kan det nog inte gå. Men man kan faktiskt köra fler timmar, i alla fall i teorin, så än är taket inte nått..
Men var bilar skall tillverkas är en komplex fråga utöver den rent logistiska biten och var kapacitet finns, t.ex så kan myndigheter sätta stopp pga utsläppsnivåer och buller på nätter.

Fabriken i South Carolina skall börja producera på allvar senare i år..

/Thomas
Eller presidenter...

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Ja ståltullar och handelskrig kan säkert påverka..

I Torslanda diskuterar man just nu att köra fler bilar genom att lägga ut fler produktionstimmar per vecka genom diverse skiftförändringar, men inget beslutat ännu.

/Thomas
av Elektrikern84
#1241624
I USA ska XC90 börja tillverkas då den Face-Liftas nästa gång, inte klart om den helt flyttar från Sverige eller inte. SPA bilarna ska tillverkas i GBG och CMA i Belgien. Sen ska S90 fortsatt byggas i Kina. I övrigt tillverkas ju S60 L, XC90 Classic och S90L i Kina. Delar av de produktionerna ska flyttas till South Carolina då bilarna enbart tillverkas för USA-marknaden.
av Elektrikern84
#1241694
Just nu går det som tåget men man undrar ju vad som kommer hända med Torslandaverken den dagen nästa Kris kommer. För då finns det Fabriker att flytta Produktionen till som är billigare. Det fanns inte på Fords tid (nåväl man kunde ha tillverkat Volvobilar i Fords andra fabriker). Nu kan man bara rätt och slätt flytta till Kina och ändå kalla allt Svenskt. Designed in Made in. Som alla andra produkter. Så länge jag köper en Volvo ska den vara ihopsatt i Glenn City annars får det rättnoch slätt vara.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]