Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fragge
#1237721
betterlead skrev:Vad innehåller de? Är de tyngre än vanliga spiralfjädrar och stötdämpare?
Varje fjäder byts ut mot en luftkudde, stötdämparna finns kvar.
Varje kudde är sedan kopplad till varsin trycktank via någon form av elektroniskt kontrollerad ventil som kan reglera trycket i kudden.
Tankarna fylls sedan på av en kompressor vid behov, det går att höra surret från kompressorn i vissa lägen.
Det är mest tankarna, reglersystemet, rören och kompressorn som är extra vikt jämfört med en "normal" fjädring.

En risk med luftfjädring är att om ett läckage uppstår så kan bilen "kollapsa" till sitt lägsta läge och det kan göra bilen okörbar, vet dock inte hur XC60 beter sig i det fallet. Det skulle iallafall vara en obehaglig upplevelse om det skedde vid färd.
av Malmstroem
#1237749
Det är sällan en luftfjädring helt kollapsar under färd.

Det som oftast händer är att någon bälg börjar läcka lite grann. Det löses genom att kompressorn går mer. Till slut brukar kompressorn ge upp. Då sjunker fjädringen mer och mer. Vanligtvis märks det när bilen stått ett tag.

Sedan får du byta bälgen och kompressorn. Förhoppningsvis inträffar det när du fortfarande har garanti eller försäkring på bilen. Annars brukar det bli dyrt. :-O)
av fragge
#1237750
Malmstroem skrev:Det är sällan en luftfjädring helt kollapsar under färd.

Det som oftast händer är att någon bälg börjar läcka lite grann. Det löses genom att kompressorn går mer. Till slut brukar kompressorn ge upp. Då sjunker fjädringen mer och mer. Vanligtvis märks det när bilen stått ett tag.

Sedan får du byta bälgen och kompressorn. Förhoppningsvis inträffar det när du fortfarande har garanti eller försäkring på bilen. Annars brukar det bli dyrt. :-O)
De fall jag har hört om kollaps är när man kört på någonting som legat på vägen eller tappats från en annan bil, detta kan då träffa kudden om man har otur. Är nog dock sällsynt, som du säger.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1237820
fragge skrev:
betterlead skrev:Vad innehåller de? Är de tyngre än vanliga spiralfjädrar och stötdämpare?
Varje fjäder byts ut mot en luftkudde, stötdämparna finns kvar.(..)
Tack. Ang vikten, är det kanske svårt att få veta.
av fragge
#1237834
betterlead skrev:Tack. Ang vikten, är det kanske svårt att få veta.
Ja, jag skulle gissa på 20 kg extra för tankarna och kompressorn.
av perlun
#1241735
Luftfjädringen säljs ju i combo med det Monroe-dämparna som kan ställas i tre olika lägen. Jag har haft det 2 senaste XC60 och vill inte vara utan. Köper ny XC60 nästa år och trodde att luftfjädringen skulle göra det "ännu bättre". Är det verkligen inte så? Man ser ju andra märken med luftfjädring och de har verkligen ett annat beteende över ojämnheter i vägen, de verkar flyta fram mer. (Standardfjädringen i XC60 före MY18 var ju hemskt stötig, då måste väl ändra luftfjädringen vara ett oerhört lyft om man inte gillar att sitta med njurbälte över vägbulorna?)
av mf135
#1241789
Funderar på en xc60 och fick provköra idag. Den kändes rätt vinglig vid undanmanöver och när kom tillbaka berättade försäljaren att det var luftfjädring o en R-design. Det var visserligen vinterdäck men min gamla xc70 sport känns klar stabilare vid samma manöver. Är luftfjädring inget att betala för? Kanske vanligt sportchassie är stabilare. Man kör ju till 98% på vanlig väg. Luftfjädring bara om man har skogsväg till huset?
av fragge
#1241808
Enda sättet är att få prova två bilar efter varandra, en med och en utan, för att kunna avgöra vad man själv tycker. Jag föredrog den vanliga fjädringen då den kändes lite mer följsam i småguppen, luftfjädringen kändes lite mer stötig för mig. Att bilen går att höja och sänka var mindre viktigt för mig.
av Hedin88
#1245678
Köp en annan bil.
Kör själv xc90 D5 inscription med allt utom massage stolar. Och fy fan vilket skrot ska sälja den så fort jag får ut den från verkstaden. Varit problem hela tiden kannske inte så stora saker men nått hela tiden. Och det är inte ok på en bil för 800k... Alltifrån vindrutetorkare, spolarvätska, elektronik, och nu missljud i luftfjädring så åker på att byta den 27tusen går det lös på och inte en enda krona i goodwill från Volvo. Och överlag dåligt fått lägga ut 5000 på övriga saker som givare till spolarvätska mm som Volvo inte tagit.

Så jag kommer aldrig att köpa en Volvo igen tyvärr. Den har bra utseende och säker samt massa fina funktioner men det är fan bara skräp. Köp nått tyskt istället 100k dyrare men värt varenda krona.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]