- fre 09 mar 2018, 13:57
#1237721
Varje kudde är sedan kopplad till varsin trycktank via någon form av elektroniskt kontrollerad ventil som kan reglera trycket i kudden.
Tankarna fylls sedan på av en kompressor vid behov, det går att höra surret från kompressorn i vissa lägen.
Det är mest tankarna, reglersystemet, rören och kompressorn som är extra vikt jämfört med en "normal" fjädring.
En risk med luftfjädring är att om ett läckage uppstår så kan bilen "kollapsa" till sitt lägsta läge och det kan göra bilen okörbar, vet dock inte hur XC60 beter sig i det fallet. Det skulle iallafall vara en obehaglig upplevelse om det skedde vid färd.
betterlead skrev:Vad innehåller de? Är de tyngre än vanliga spiralfjädrar och stötdämpare?Varje fjäder byts ut mot en luftkudde, stötdämparna finns kvar.
Varje kudde är sedan kopplad till varsin trycktank via någon form av elektroniskt kontrollerad ventil som kan reglera trycket i kudden.
Tankarna fylls sedan på av en kompressor vid behov, det går att höra surret från kompressorn i vissa lägen.
Det är mest tankarna, reglersystemet, rören och kompressorn som är extra vikt jämfört med en "normal" fjädring.
En risk med luftfjädring är att om ett läckage uppstår så kan bilen "kollapsa" till sitt lägsta läge och det kan göra bilen okörbar, vet dock inte hur XC60 beter sig i det fallet. Det skulle iallafall vara en obehaglig upplevelse om det skedde vid färd.
XC60 T8 Inscription, Teknik Pro, Lounge Pro, B&W, MY19