Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1237042
Jag funderar på att byta upp mig från min V50 T5. Har stora problem att välja bil. Hade en stor intressant besvikelse vid provkörning av skoda octavia och superb. Dom ser ju riktigt fina ut men där tog det roliga slut. Ska ju kännas som en upgradering från min snart 10år gamla bil... Hade nog blvit en Kodiaq om det inte vore 9 månaders leveranstid. Och vid tankar om en Tiguan Allspace då är man nästan uppe på Volvos prisnivåer.

Och där står jag idag. Funderar mellan en V90 och en XC60, frun vill ha en hög bil så tänkte försöka att plocka ihop en för ett så hyffsat pris det går utan att vara dumsnål. Så har lite frågor som jag inte har lyckats hitta svar på under tiden som jag tar hand om en liten bebis som aldrig är stilla :-)

Om man väljer FWD och inte AWD på en XC60 T5a, är man dumsnål då?

Funderar på att specca upp en momentum men jag är väl inte helt glad, minst sagt, på hur diffusorn och slutrören ser ut. Är det möjligt med en inte allt för stor arbetsinsats och peng att byta dom till något snyggare sedan i efterhand?

Jag försöker att komma underfund med skillnaden på den vanliga ratten och sportratten, är enda skillnaden hålet i den "tredje" ekern? Någon skillnad i tjocklek?

Frågan om DAB är lite störande. Hade priset varit lägre som hos andra biltillverkare så hade det varit självklart men 3900:- är några kronor ändå. I Sverige är det nästan oanvändbart men möjligt att det kommer att bli lite bilande på kontinenten framöver. Hmm hur ska jag tänka tycker ni?

Ska man plocka in subwoofern trots tight budget? Bas är ju alltid trevligt men är det värt det?

Angående loungepaketet. Känns som att akustikrutor är något man vill ha eller? Och även ett 230v uttag. Men resten? Eller ska man skippa det helt eller är man dumsnål om man inte tar det paketet? :-)
Vet inte riktigt vad ett air quality system är. Och ventilationsuttag måste det väl finnas bak även utan 4zon klimatautomatik? Så stor skillnad kan man väl inte ha på temperaturen fram och bak ändå, det utjämnar sig väl i en liten bil. Eller missar jag poängen? :-p

Om jag skulle lyckas få in R-design eller inscription i budgeten är det någon som vet om det är möjligt att få stolar utan dynförlängning? Det är ju ett standardval då i bygg din bil. Både jag och frun är ganska korta och behöver dom inte och dom är fula ;-)

En bonusfråga om V90. Blir man olycklig av en T4? Eller överlever man eftersom att man har en ny fin bil? :) (Om någon här hemma inte tycker att budgeten inte räcker till för en XC60 ;-)

Sjukt många frågor men tack för ett awesome forum :)


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
#1237045
Om du vill ha läderklädsel och större fälgar än 18” så blir en inskription inte så mycket dyrare. Klimatpaket med VOC och Teknikpaket bör du ha med i din spec.

Jag tycker att sportratten är värd varenda krona, snyggare och skönare att hålla i. Tror tillägget är ca 1900innan ev rabatt.

DAB har jag försökt få svar på om det går att efterinstallera, borde vara förberett men har ej fått svar.

Motorval är det svåra, jag har pendlat mellan T och D hur många gånger som helst inför närliggande beställning.
#1237051
I all hast - glöm DAB. Du hör i princip ingen skillnad och om du ska använda radion på resor, har du säkert tillräckligt många lokala kanaler att lyssna på ändå. DAB är framför allt till för att få plats med fler kanaler att sända på bandet.

Akustikrutor? JA! Tystare i kupén och inte minst en bra säkerhetsgrej då det i princip är omöjligt att ta sig igenom de laminerade rutorna kvickt. Alltså skönt om man parkerar lite avsides någon gång och vill slippa ovälkomna besökare i bilen.
Senast redigerad av 1 betterlead, redigerad totalt 0 gånger.
#1237077
titanum skrev:Om du vill ha läderklädsel och större fälgar än 18” så blir en inskription inte så mycket dyrare. Klimatpaket med VOC och Teknikpaket bör du ha med i din spec.

Jag tycker att sportratten är värd varenda krona, snyggare och skönare att hålla i. Tror tillägget är ca 1900innan ev rabatt.

DAB har jag försökt få svar på om det går att efterinstallera, borde vara förberett men har ej fått svar.

Motorval är det svåra, jag har pendlat mellan T och D hur många gånger som helst inför närliggande beställning.
Tack för tipset om skillnaden i pris till inscription. Om jag väljer att jag vill ha läder och större fälgar.
Klimat med VOC är nästan det stora som gör att jag byter bil :) och teknik är givet.
Skriv gärna om du får veta om det går att eftermontera DAB. Men kanske hoppar det då.

Då får det bli akustikrutor om det är sån trevlig skillnad. Får se om jag hittar en sportratt jag kan känna på.

Det är bensin som gäller för mig. Gillar ljudet och känslan så mycket mer än D även om det skulle dra lite mer bränsle.
#1237259
Knallhatt skrev:Och där står jag idag. Funderar mellan en V90 och en XC60, frun vill ha en hög bil så tänkte försöka att plocka ihop en för ett så hyffsat pris det går utan att vara dumsnål. Så har lite frågor som jag inte har lyckats hitta svar på under tiden som jag tar hand om en liten bebis som aldrig är stilla :-)

Om man väljer FWD och inte AWD på en XC60 T5a, är man dumsnål då?
Valde också mellan V90/V90CC och XC60 när det var dags, och det slutade med XC60. Mest känslomässigt som jag gick på. Prisskillnaden var inte så stor, eller rättare sagt, allt var dyrt, men XC60 "bara lite" dyrare. Kör FWD och har hittills (100 mil bara) inte saknat AWD någonting. Förra bilen var en XC70 FWD också och saknade väl AWD en gång under de tre åren. Så för min del är det inte det minsta dumsnålt med FWD.
Knallhatt skrev:Funderar på att specca upp en momentum men jag är väl inte helt glad, minst sagt, på hur diffusorn och slutrören ser ut. Är det möjligt med en inte allt för stor arbetsinsats och peng att byta dom till något snyggare sedan i efterhand?
Går säkert att byta bakände utan för mycket meck, men det är sannolikt inte speciellt billigt. Bättre isf att köra på Inscription direkt. Jag tycker dock tvärtom att de integrerade slutrören ser för taskiga ut. Åtminstone "rören i rören" vilket är riktigt störigt att se när man fastnat på det. Å andra sidan, det ser man ju inte själv när man sitter i sin egen bil...
Knallhatt skrev:Ska man plocka in subwoofern trots tight budget? Bas är ju alltid trevligt men är det värt det?
Klickade sub och ångrar det inte alls. Ger inte så mycket för kick-bass utan mer för djupet. Det blir dock lätt lite brötigt och ganska platt generellt med HP-systemet (originalsystemet) generellt. Men, oavsett, tycker att sub är värd den lilla oncosten.

Bara att beställa! Underbar bil! :)

Edit: Och avseende förbrukningen var jag riktigt skraj när jag gick från D4 VEA MAN FWD i XC70n till en törstig T5 FWD AUT, men med drive mode settings och lite gubbighet går det att få ner den rätt okej. Imorse körde jag till jobbet, ~4 mil (blandad, 55% motorväg och 45% stad) och snittade 0,77 (färddator). Enda störiga är ju tankens lilla volym, men det är ju som det är.
#1237279
Sportratten tycker jag är ett absolut måste om man ska ha svart ratt. Den är så mycket snyggare, och sedan den introducerades har jag börjat tycka att den vanliga är direkt ful (i svart).
Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]