Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dream98
#1236285
Hej!

Till min XC60 T8 -18 fick jag en ny laddsladd (jämför med den som är med i instruktionsboken) som ska klara något nytt EU-krav. Skillnaden mot den laddkabel som levererades tidigare är att man inte kan kontrollera laddströmmen.

När jag laddar hemma så går proppen några gånger per laddningstillfälle. Min säljare säger att det är något fel i mitt proppskåp.

Hur fungerar den nya laddsladden för er andra?
Vet någon om man kan reglera laddströmmen på något annat sätt?

Vänligen
Patrik
av wetterstrom
#1236303
du har säkert inget fel i skåpet,problemet är att det blir för hög belastning på säkringen och därför den smäller,går uttaget för sig själv lr ihop med massa annat i huset ? det bästa är att ha eget ,jag jobbar som elektriker och chefen sa att det kommer ny regler med laddning hemma snart ,du kommer inte få ladda i vanligt eluttag längre utan måste ha en laddbox
Användarvisningsbild
av joel80
#1236310
Kolla om du kan hitta ett annat uttag som ligger på en annan fas, som wetterstrom säger så har du troligen nått annat i huset på samma fas som drar ström så att det blir överbelastat på just den fasen.

Om du installerar enladdbox med typ2-uttag och har en typ2-kabel kommer du dessutom kunna ladda 60% snabbare. (den laddsladd du fått med är väl på 10A, med typ2 stödjer Volvo 16A.)

I min V60 och i VOC-appen kan jag ställa laddtiderna för min bil. Jag har installerat ett 1-fas CEE-uttag och köpt en laddsladd som klarar 16A (från evconnect.se) så jag kan ladda snabbare än med min orginalladdare. Jag drog säkringen vid några tillfällen i början, men bara vintertid och när jag samtidigt lagade mat och hande massa plattor igång. Så jag har nu bilen inställd på att inte ladda hemma mellan 17:00-18:30, och då funkar det fint.
av Dream98
#1236338