Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dream98
#1236285
Hej!

Till min XC60 T8 -18 fick jag en ny laddsladd (jämför med den som är med i instruktionsboken) som ska klara något nytt EU-krav. Skillnaden mot den laddkabel som levererades tidigare är att man inte kan kontrollera laddströmmen.

När jag laddar hemma så går proppen några gånger per laddningstillfälle. Min säljare säger att det är något fel i mitt proppskåp.

Hur fungerar den nya laddsladden för er andra?
Vet någon om man kan reglera laddströmmen på något annat sätt?

Vänligen
Patrik
av wetterstrom
#1236303
du har säkert inget fel i skåpet,problemet är att det blir för hög belastning på säkringen och därför den smäller,går uttaget för sig själv lr ihop med massa annat i huset ? det bästa är att ha eget ,jag jobbar som elektriker och chefen sa att det kommer ny regler med laddning hemma snart ,du kommer inte få ladda i vanligt eluttag längre utan måste ha en laddbox
Användarvisningsbild
av joel80
#1236310
Kolla om du kan hitta ett annat uttag som ligger på en annan fas, som wetterstrom säger så har du troligen nått annat i huset på samma fas som drar ström så att det blir överbelastat på just den fasen.

Om du installerar enladdbox med typ2-uttag och har en typ2-kabel kommer du dessutom kunna ladda 60% snabbare. (den laddsladd du fått med är väl på 10A, med typ2 stödjer Volvo 16A.)

I min V60 och i VOC-appen kan jag ställa laddtiderna för min bil. Jag har installerat ett 1-fas CEE-uttag och köpt en laddsladd som klarar 16A (från evconnect.se) så jag kan ladda snabbare än med min orginalladdare. Jag drog säkringen vid några tillfällen i början, men bara vintertid och när jag samtidigt lagade mat och hande massa plattor igång. Så jag har nu bilen inställd på att inte ladda hemma mellan 17:00-18:30, och då funkar det fint.
av Dream98
#1236338
Man håller på att installera en laddbox som går på egen fas, men kylan har gjort att installationen dragit ut på tiden. Men när den är på plats så kommer jag säkert inte ha problem.

Jag var bara nyfiken på om det fanns något sätt att minska laddströmmen med den nya sladden. Kan ju tänka mig att man kan få samma problem om man vill ladda hos en vän eller i sommarstugan...


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1236350
Jag skulle, om inte Volvo längre erbjuder en sån, fixa en egen laddsladd med nerställbar strömstyrka.
Dom är inte billiga, men kan komma väl till användning om man är på sånna ställen som du nämner.

T.ex en sån här:
https://evconnect.se/collections/portab ... -16a-230-v
av wetterstrom
#1236363
just därför elsäkerhetsverket troligtvis kommer göra det som krav med laddbox med tanke på hög belastning i ett uttag längre period är stor risk för brand, men är som du säger att man ska ju kunna ladda hos någon annan /sommarstuga mm så är ju liten grå zon vad som kommer gälla ,försäkringsbolagen kan ju gnälla lite annars kanske
Användarvisningsbild
av joel80
#1236427
toompo skrev:Är det inte redan så att man får ladda med max 10A från ett vanligt eluttag?
Är det ett 16A uttag (uppsäkrat till 16A) får du ta 16A ur det. Är det en bra installation och vare sig kablage eller uttag är skadat är det ändå väldigt låg risk att nått händer.

Problemet blir att när väldigt många skaffar elbil/laddbar bil kommer det även bli folk som laddar i lite äldre och mer slitna uttag. Då ökar brandrisken mycket om man tar ut hög strömstyrka en längre tid.

Laddkablarna som tidigare följde med gick upp till 13A och även vissa elbilar har haft liknande med. Vet folk som haft elbil i 5-6 år och alltid laddat hemma med shucko-kabeln. De såg till att det var ordentlig installation och att uttaget låg bakom en jordfelsbrytare.

Nu tycker jag det ändå kan vara vettigast med laddbox.. Speciellt framöver då man kan ha smarta laddboxar med effektvakt etc... T.ex om man har två elbilar.
Men att förbjuda att ladda i vanliga uttag har jag inte läst något om.. Endast om att det är förbjudet att sätta upp offentliga laddplatser med shucko.
Användarvisningsbild
av macula
#1240084
Dream98 skrev:Hej!

Till min XC60 T8 -18 fick jag en ny laddsladd (jämför med den som är med i instruktionsboken) som ska klara något nytt EU-krav. Skillnaden mot den laddkabel som levererades tidigare är att man inte kan kontrollera laddströmmen.

När jag laddar hemma så går proppen några gånger per laddningstillfälle. Min säljare säger att det är något fel i mitt proppskåp.

Hur fungerar den nya laddsladden för er andra?
Vet någon om man kan reglera laddströmmen på något annat sätt?

Vänligen
Patrik
Jag har också den nya kabeln till min T8 men jag har inga problem att ladda med den hemma i vanligt schuko uttag.
Tror ändå att jag kommer investera i en laddbox och undrar om ni har några rekommendationer vad det gäller boxar.
Vore fint med lite tips.
PS Vilken grym bil T8:an är, så sjukt nöjd.
Laddar både på jobb och hemma så snittförbrukning just nu är väääääldigt låg :D
Användarvisningsbild
av betterlead
#1240086
Två frågor på det.

Hur lång är den nya kabeln som följer med T8:an?
Vilka eller hur stora är fördelarna med en laddbox?

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]