Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1240770
Luftmotståndet i motorvägsfart är ju också bra mycket högre i en SUV än i en BMW 330i.

Kan ju jämföra lite med min V60 D5 TE. Mina resor mellan Gävle och Stockholm klarar jag ofta på runt 0,45 - 0,55l/mil. Kan köra ca 35km på el nu vintertid. På sommaren ca 40km.
Jag kör skyltad hastighet, kanske plus 5km/h. Vilket innebär att jag ligger i 115-125km/h på den sträckan.

Har haft några resor på runt 40 mil och hamnar då på 0.55-0,6.
Har jag helt slut i batteriet när jag startar brukar jag i motorvägsfart också liugga på ca 0,65l/mil som din BMW. :) Men, när man kommer fram brukar man då ändå kunna köra sista kilometrarna på el då man fått tillbaka bromsverkan under resan. Även om det saktas in och blir långsam trafik går den ofta över på el.

Bästsa "tricket" för att få ner förbrukningen med en hög bil som XC60 är nog den tråkiga lösningen att sänka farten. ;)

Och den totala förbrukningen kan ju bli betydligt lägre beroende på hur ofta man kan ladda och hur mycket man kör normalt per dag.
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]