Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1235981
Det sitter en annan bränslepump till värmaren (eftersom den drar så lite och ingen generator finns tillgänglig för det mesta när den används så vill man hålla det strömsnålt) än till motorn. Det är en membranpump och det är därför som det tickande ljudet uppkommer :)
#1236047
VolvoSpa skrev:Det sitter en annan bränslepump till värmaren (eftersom den drar så lite och ingen generator finns tillgänglig för det mesta när den används så vill man hålla det strömsnålt) än till motorn. Det är en membranpump och det är därför som det tickande ljudet uppkommer :)
Billigaste membranpumpen på marknaden! :)
#1236489
XC60 -16 inget tickande, menar ni att ni hör tickandet medans ni kör? värmaren hör man när man kommer fram till bilen. det susar lixom lite, men det hörs då inget tickande och när jag kör bilen hör jag den såklrt inte, det skulle jag aldrig acceptera. Har då aldrig hört att det tickar överhuvudtaget då jag kör en dieselbil oavsett märke.
#1236491
Nej nej, värmaren hörs absolut inte när du kör, pumpen dränks av ljudet från själva värmaren när den kör men om du lägger huvudet intill höger hjulhus när du precis har startat värmaren bör du kunna höra ett tickande
#1236509
Hör ett litet tickande på min V60 D4 Vea -16, det framhävs som mest när den har varit aktiv ett tag (blivit varm?).
#1236753
VolvoSpa skrev:Nej nej, värmaren hörs absolut inte när du kör, pumpen dränks av ljudet från själva värmaren när den kör men om du lägger huvudet intill höger hjulhus när du precis har startat värmaren bör du kunna höra ett tickande
Exakt. Inget som låter när man kör, utan ljudet uppenbaras väldigt tydligt vid parkerad bil och när just förvärmningen pågår.

Fast, "problemet" här är ju att man inte direkt behöver lägga huvudet emot, utan tickandet är tämligen påtagligt och hörs när du är fem meter från bilen.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]