Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fragge
#1233086
Hmm, detta är riktigt illa av Volvo som borde ha en "Nordisk" profil anpassad för kallt klimat.
Just nu är det Volvo och Kia (så vitt jag vet) som har valt en lösning utan elektrisk värmare, Kia har redan häcklats för detta i media.

Jag kör idag en Outlander PHEV som (givetvis) har elektrisk värmare, när jag åker på morgonen har bilen förvärmts på el i 10 min och är varm och isfri. Jag kan sedan åka min mil till jobbet på el utan att ha bränt en droppe bensin, samma sak på vägen hem. Så fungerar även övriga hybrider jag har erfarenhet av (BMW X5, Passat GTE)

Med T8:an jag tittar på nu så skulle bilen alltså stå och förvärmas på bensin(trots att laddaren är i), troligen skulle bensinvärmaren även vara på milen till jobbet för att hålla kupén varm. Känns tyvärr som en halvdan nödlösning av Volvo. Att räckvidden blir längre skiter jag i, jag behöver den inte. Det vore bättre att nyttja den billiga energin i batteriet än att bränna dyr bensin enkom för värmens skull. För att inte tala om att avgaserna från bränslevärmaren är orenade.
av oldtimersmc
#1233109
Volvo har till alla sina andra bilar (även v90) ett kitt med elmotorvärmare (slangvärmare) och kupeutag som man även kan ansluta en batteriladdare för bilens 12v batteri (allt är calix grejer) då blir det ju naturligtvis 2 st sladdar.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.