Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rojo8515
#1227445
Vad jag förstår så är det en bensinvärmare som värmer kupén när bilen går på eldrift.

Den värmaren går även att aktivera med VOC eller timer för att få varm kupé vintertid när bilen stått parkerad.

Nu står jag i kallgarage med rätt dålig ventilation så det är högst olämpligt att köra bensinvärmare där.

Går det att få traditionell elektrisk motorvärmare och kupéuttag för en elektrisk kupévärmare till T8 bilarna?

Måste jag isåfall sätta i två sladdar, en för laddning av batteriet och en för kupévärmaren?
av Kungenavsand
#1227480
Tror du kan välja elektriskt uppvärmning, den funkar då bara när laddsladden är inkopplad. Så om du har valt elektriskt uppvärmning men inte har i laddsladden så kommer inte värmaren att starta. Vad jag vet så kan man inte skifta vilken typ av uppvärmning man vill använda via appen, detta måste göras i bilen.
av Rogerfo
#1227552
Jeg har en XC60 T8 -18 og har sjekket bensin- og/eller elektrisk forvarming og kupevarme.

Det jeg har hørt:
I våre (kalde) markeder er det kun bensin-forvarming og kupevarmer, i andre markeder er det (også) elektrisk forvarming.

Derfor finner jeg ikke elektrisk preheating på min :-(

Roger
XC60 T8 MY18
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1227862
Kungenavsand skrev:Tror du kan välja elektriskt uppvärmning, den funkar då bara när laddsladden är inkopplad. Så om du har valt elektriskt uppvärmning men inte har i laddsladden så kommer inte värmaren att starta. Vad jag vet så kan man inte skifta vilken typ av uppvärmning man vill använda via appen, detta måste göras i bilen.
Nei, du kan ikke bytte til elektrisk forvarming i SPA-bilene. Avhengig av marked leveres de enten med drivstoffdrevet eller med elektrisk varme. Ikke begge deler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av rojo8515
#1230550
Då är det alltså på den Nordiska marknaden en bensindriven bränslevärmare som finns i bilen.

Jag förstår Volvos tanke, energiinnehållet i bensin är högt och en värmare med hög kapacitet drar inte så mycket bränsle.

Räckvidden på el förkortas inte av att kupén ska värmas, det borde göra en bra räckvidd även vintertid på eldrift.

Står bilen utomhus kan den förvärma kupén med bränslevärmaren.

Mitt problem är att jag parkerar inomhus i ett litet kallgarage. Då kan inte bränslevärmaren användas, ska jag få varmt i kupén behövs då en extra elektrisk eftermonterad värmefläkt typ Defa i bilen.

Den ansluts då via ett motorvärmaruttag, och två sladdar måste stoppas i bilen varje kväll. En för laddningen och en för kupevärmaren, det känns lite omständligt.

Vissa elbilar som BMW i3, Tesla och Nissan Leaf har en eldriven värmepump som även kan fjärrstartas eller köras via tidsinställning.

Finns det någon annan lösning?
av CuteLunatic
#1230584
rojo8515: jag förstår också volvos tanke. Det jag stör mig på är att man bör kunna sätta igång en eldriven värmare när sladden sitter i bilen. Det kan man göra på renault Zoe. Den kan förvärmas ändast när sladden sitter i och då påverkas inte räckvidden alls, då elektriciteten till värmaren tas direkt ut väggen och inte bilen batteri. hmm
av fragge
#1232385
Kan någon som har en XC60 T8 v.v. förtydliga dessa frågor.

Kan den förvärmas elektriskt när den står på laddning?
Går det att enkelt starta förvärmning från nyckel eller app?
Kan den värma kupén elektriskt på vintern när man kör bilen i "Pure" läge?
av oldtimersmc
#1232470
Du kan sätta in en elektrisk motorvärmare + uttag för kupevärmare samt online batteriladdare och köra allt detta med en elsladd, har gjort 4 st(5) sådana installationer.
Ett djävla jobb men det går.
#1232602
fragge skrev:Kan någon som har en XC60 T8 v.v. förtydliga dessa frågor.

Kan den förvärmas elektriskt när den står på laddning?
Går det att enkelt starta förvärmning från nyckel eller app?
Kan den värma kupén elektriskt på vintern när man kör bilen i "Pure" läge?
1. Nej
2. Ja den bränsledrivna värmaren går enkelt att starta med VOC-appen. Även "fjärrstart". Fjärrstart går dock inte om bilen är inpluggad. På sommaren går det att kyla kupén innan också.
3. Njae. Under vintern behövs tillskottsvärmen från den bränsledrivna värmaren. Den drar dock inte så mycket bränsle. Fördelen är att räckvidden blir bättre.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]