Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rojo8515
#1232744
Det är två batterier i T8 modellen. Dels vanliga 12 volts samt även ett stort på 400 volt för elmotorn.

Så ska 400 volts batteriet för elmotorn laddas krävs det två sladdar. I Volvos instruktion för tillbehöret elektrisk motorvärmare och kupéuttag står det dock att T8 inte kan utrustas med motorvärmare i slutet av texten:

Obs!
Passar inte Twin Engine.

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 00202/2018


Elektrisk motorvärmare
Exkl. GB
Op. nr.: 87652 87656

Med en elektrisk motorvärmare och en kupévärmare är bilen varm och skön att sätta sig i när man ska åka iväg kalla vinterdagar. Förutom att motorslitaget blir mindre då bilen varmstartas, drar den mindre bränsle och släpper ut mindre mängd avgaser.

Frontintaget monteras i den främre stötfångaren, vilket ger ett integrerat intryck och gör den lättåtkomlig. Elektrisk motorvärmare kan kompletteras med en kupékontaktsats som möjliggör inkoppling av kupévärmare.

Art. nr. Beskrivning
31454669 Diesel
Elektrisk motorvärmare och kupékontakt Monteringsanvisning
Elektrisk motorvärmare Monteringsanvisning
31664494 Bensin
Elektrisk motorvärmare och kupékontakt (Fordon med bränsledriven tillsatsvärmare) Monteringsanvisning
Elektrisk motorvärmare (Fordon utan bränsledriven tillsatsvärmare) Monteringsanvisning
Elektrisk motorvärmare och kupékontakt (Fordon utan bränsledriven tillsatsvärmare) Monteringsanvisning
Elektrisk motorvärmare (Fordon med bränsledriven tillsatsvärmare) Monteringsanvisning
+ Värmeslang utlopp, för bil som inte har bränslevärmare
Art. nr. Beskrivning
31465024 Bensin
+ Värmeslang inlopp, för bil som inte har bränslevärmare
Art. nr. Beskrivning
31338301 Bensin
---------------------------------------------------------------------------

Kupékontaktsats
Art. nr.
31454665
Fakta & fördelar
Mindre motorslitage.

Lägre bränsleförbrukning.

Teknisk data
Effekt:

550 W

Tillbehörets vikt:

Elektrisk motorvärmare sats 230 V

1,2 kg

Kupékontaktsats

1,0 kg

Foto:

VCC10558

Obs!
Passar inte Twin Engine.

Obs!
Den ideala förvärmningstiden med en elektrisk motorvärmare är 2–3 timmar. Detta är tillräckligt för att höja temperaturen på motorn till 20–30 °C över utomhustemperaturen. Därefter ökar inte temperaturen mer och strömmen används endast för att bibehålla temperaturen.

Montering av verkstad rekommenderas

Senast uppdaterad: 5/16/2017
av oldtimersmc
#1232783
Ja men för fan , naturligtvis om du skall ladda drivbatterierna så måste du köra med 2 sladdar. trodde att du avsåg laddning av ditt 12v batt.
Tror för övrigt att det sitter ett 48V sys i bilen som kan laddas med 220-400v så du kan åka 4-5mil men sen så skall du dra på 2.2 ton med en 300 hk rova.
av rojo8515
#1232862
Jag blir allt mer övertygad att T8 är en bil helt utvecklad för Amerikanska marknaden.

Det verkar ju helt omöjligt att kunna värma kupén elektriskt innan avresa inne i mitt lilla kallgarage.

På Nordiska marknaden levereras T8 med kraftig bensinvärmare.

Enligt Volvo går det inte heller att eftermontera en traditionell elektrisk motor och kupévärmarsats i T8 i bilarna.

Är ju inte så sugen på en sån dyr bil och att jag varje morgon ska sätta mig i en iskall bil.

Hur fungerar autoparkeringen? Kan jag få bilen att backa ut från garaget automatiskt, och sedan starta bensinvärmaren?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1232866
rojo8515 skrev:Jag blir allt mer övertygad att T8 är en bil helt utvecklad för Amerikanska marknaden.

Det verkar ju helt omöjligt att kunna värma kupén elektriskt innan avresa inne i mitt lilla kallgarage.

På Nordiska marknaden levereras T8 med kraftig bensinvärmare.

Enligt Volvo går det inte heller att eftermontera en traditionell elektrisk motor och kupévärmarsats i T8 i bilarna.

Är ju inte så sugen på en sån dyr bil och att jag varje morgon ska sätta mig i en iskall bil.

Hur fungerar autoparkeringen? Kan jag få bilen att backa ut från garaget automatiskt, och sedan starta bensinvärmaren?
Ja det känns riktigt B...
av oldtimersmc
#1233049
Naturligtvis så går det.
av fragge
#1233086
Hmm, detta är riktigt illa av Volvo som borde ha en "Nordisk" profil anpassad för kallt klimat.
Just nu är det Volvo och Kia (så vitt jag vet) som har valt en lösning utan elektrisk värmare, Kia har redan häcklats för detta i media.

Jag kör idag en Outlander PHEV som (givetvis) har elektrisk värmare, när jag åker på morgonen har bilen förvärmts på el i 10 min och är varm och isfri. Jag kan sedan åka min mil till jobbet på el utan att ha bränt en droppe bensin, samma sak på vägen hem. Så fungerar även övriga hybrider jag har erfarenhet av (BMW X5, Passat GTE)

Med T8:an jag tittar på nu så skulle bilen alltså stå och förvärmas på bensin(trots att laddaren är i), troligen skulle bensinvärmaren även vara på milen till jobbet för att hålla kupén varm. Känns tyvärr som en halvdan nödlösning av Volvo. Att räckvidden blir längre skiter jag i, jag behöver den inte. Det vore bättre att nyttja den billiga energin i batteriet än att bränna dyr bensin enkom för värmens skull. För att inte tala om att avgaserna från bränslevärmaren är orenade.
av oldtimersmc
#1233109
Volvo har till alla sina andra bilar (även v90) ett kitt med elmotorvärmare (slangvärmare) och kupeutag som man även kan ansluta en batteriladdare för bilens 12v batteri (allt är calix grejer) då blir det ju naturligtvis 2 st sladdar.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]