Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av titanum
#1227408
Att välja utrustning, färg etc känns relativt enkelt idag jämfört med motorval. Har provkört T5 som var pigg men törstig, D4 awd som kändes slöare än den jag redan har men har inte haft möjlighet att köra den med Polestar eftersom det inte finns just nu, eller kört någon D5 ännu.

Kör nära 3000 mil om året så jag tror att bensinaren blir rejält dyrare i bränslekost.

Om jag väljer dieselspåret är det då värt att lägga till 30.000 för att gå från D4 till D5?

Eller kan ni ändå övertyga mig om att ta en bensinare?

Befintlig XC60 D4 har snittat 0,65 och då är det verkligen blandad körning, värmare, bitvis aktiv och snabb körning, korta sträckor mm.
#1227413
Med dem milen skulle jag satsa på en D5a, den är som klippt och skuren för XC60 och med PowePulse, stampar på fint! Valde själv en T5 pga inga mil (1000-1500 mil/år) och kände precis som du angående D4, den var bara "trött" och intetsägande men tyckte prisskillnaden mellan T5 och D5 var för mycket.

Testa en D5a och du är såld :)
Användarvisningsbild
av Dex
#1227505
titanum skrev:Att välja utrustning, färg etc känns relativt enkelt idag jämfört med motorval. Har provkört T5 som var pigg men törstig, D4 awd som kändes slöare än den jag redan har men har inte haft möjlighet att köra den med Polestar eftersom det inte finns just nu, eller kört någon D5 ännu.

Kör nära 3000 mil om året så jag tror att bensinaren blir rejält dyrare i bränslekost.

Om jag väljer dieselspåret är det då värt att lägga till 30.000 för att gå från D4 till D5?

Eller kan ni ändå övertyga mig om att ta en bensinare?

Befintlig XC60 D4 har snittat 0,65 och då är det verkligen blandad körning, värmare, bitvis aktiv och snabb körning, korta sträckor mm.
Lägg på en 0,1-0.12l/mil extra i bränsle jämfört med en D4.
typ 0,75-0,85l/mil
Men det är värt det. :)
av Wirke
#1229964
Angående bensin vs diesel, så är det intressant att läsa BIL Swedens statistik för nybilsregistreringarna i januari. Dieselandelen för XC60 är 51.65% jämfört med 98.89% samma period förra året. Av de bensindrivna modellerna står T8 för en andel av 26.4%! Totalt har andelen dieselbilar sjunkit från 54.1% till 41.1% jämfört med januari 2017.
Användarvisningsbild
av Dex
#1230257
Provade idag en XC60 classic summum D4 2017 efter ha haft ett uppehåll på några månader från denna modellen.
Inget fel med bilen annars men fy tusan vilken skillnad från min nya XC60 D5.
Den nya XC60 går som en raket och sticker iväg direkt mycket över lagliga hastigheter,medans D4 är lite sävlig och snäll o civiliserad.
Sedan tyckte jag den gamla XC60 modellen kändes lite liten jämfört med den nya.(nästan på gränsen till V40CC).
Man vänjer sig fort och blir bortskämd. :lol:
Jag säger inte att den gamla modellen är dålig men det är väldigt stor skillnad om man jämför.(ok även på priset med förstås)
Man blir ännu mer nöjd med sin bil när man provar annat. :)
av dfa
#1230336
Wirke skrev:Angående bensin vs diesel, så är det intressant att läsa BIL Swedens statistik för nybilsregistreringarna i januari. Dieselandelen för XC60 är 51.65% jämfört med 98.89% samma period förra året. Av de bensindrivna modellerna står T8 för en andel av 26.4%! Totalt har andelen dieselbilar sjunkit från 54.1% till 41.1% jämfört med januari 2017.

Oj, det var intressant.
Dock en "relativt liten" andel laddhybrider, (89 av 697) vilket innebär att det ändå är ganska många fler som väljer ren bensin till din XC60 jämför med S/V90 som fortfarande ligger på 76% diesel (antal nyreg. Jaunari)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1230339
dfa skrev:
Wirke skrev:Angående bensin vs diesel, så är det intressant att läsa BIL Swedens statistik för nybilsregistreringarna i januari. Dieselandelen för XC60 är 51.65% jämfört med 98.89% samma period förra året. Av de bensindrivna modellerna står T8 för en andel av 26.4%! Totalt har andelen dieselbilar sjunkit från 54.1% till 41.1% jämfört med januari 2017.

Oj, det var intressant.
Dock en "relativt liten" andel laddhybrider, (89 av 697) vilket innebär att det ändå är ganska många fler som väljer ren bensin till din XC60 jämför med S/V90 som fortfarande ligger på 76% diesel (antal nyreg. Jaunari)
Jag skulle gissa, utan att läst på mer, att T8 nästan uteslutande är leasingbilar medan typ T5 är ett alternativ för de som slantar upp ur egen ficka till den nya bilen.
Eller: Har du företag kan du välja en dyrare bil, "Jag värnar om miljön".
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]