Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1228604
och skribenten hade ju nyss köpt bilen, så Adblue av rätt sort lär ju ha varit ifylld, och han har ju inte hunnit fylla påsjölv ännu, så jag undrar vad ÅF tyckte var "lösningen" efter första verkstadsbesöket.
av Kalla
#1232843
Volvo bekräftar nu att tanken för Adblue är felkonstruerad - därav problem vid kallgrader. AdBluen skiktar sig i tanken efter den varit frusen - tanken är att den ska själv blanda sig vid körning men tanken som sitter i XC 60 är stående och långsmal. Tänk som en cola flaska som står vs liggande flaska. Liggande lättare att blanda.... I alla andra bilar man infört Adblue på har man liggande tankar, och inga problem.
Vet att det står massvis med bilar runt om i Sverige med detta problem och som Åf inte vågar släppa ut på vägarna då bilen kan stanna helt plötsligt. Bland annat min. Haft min i 7 veckor - står hos Åf i 5 veckor nu.
av PartyNordmann
#1232856
#Ångest

Edit: Men i och med att min inte är byggd än, kan dom väl skita i hela AdBlue-helvete och rulla ut bilen utan IMO!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Antti
#1235544
jasså varför har man ihöstas dragit bort 4hk .på bensinarna.adblue fattar diesel.xc 60 sålt de som 254 hk nu som 250hk-.Många har ju betalt iförväg för 254 hk.mvh
Användarvisningsbild
av Dex
#1235721
Ingen effekt sänkning pga AdBlue på D4 och D5 modellerna vad jag kan se. :D
av Sunkensxc60
#1237391
69mil. Första verkstadsbesöket efter 53mil -17grader:( Adblueproblem kört med den ab som levererades med bilen. Plockade ut bilen i eftermiddag -13. De hade hittat felet ansåg de. De hade uppdaterat programvaran och rengjort tank och fyllt på ny ab. Hann drygt 6mil så blev det fel igen, nu med mera information och att jag har 670km på mig att köra, sen så går det inte starta den igen:( Är just nu en mycket besviken volvoägsre (min första) Har kört med ab i våra arbetsmaskiner i många år och även där haft stora problem. Som några av er skriver tror ni att det beror på adbluens kvalitet, köper absolut inte det. Här är det nåt stort fel som ligger bakom. Grundar det påståendet i att det är Volvo själva som fyllt sin egen ab. Nu får de troligen hämta bilen i fjällen då jag nog inte tar mig hem. En liten nätt resa på 64mil ToR. Häver köpet om de inte lovar mig en bil till sd problemen är löst. Nog är det bra med Volvo assistans men man får ju bara ha ersättningsbil i tre dagar. Detta kommer att ta längre tid att åtgärda
Användarvisningsbild
av Derank
#1237628
Kan absolut bero på kvalitén. I atlas copco generatorerna och kompressorerna med adblu funkar det inte att köpa nån dunk på tex swedol. Vi köper fat från fuchs. Och till Volvos last maskiner köper vi från swecon. AB är ren Skit i alla fordon om du frågar mig och ställer bara till problem.

Kommet aldrig köpa en bil med ab.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
av PartyNordmann
#1240159
Derank skrev:Kan absolut bero på kvalitén. I atlas copco generatorerna och kompressorerna med adblu funkar det inte att köpa nån dunk på tex swedol. Vi köper fat från fuchs. Och till Volvos last maskiner köper vi från swecon. AB är ren Skit i alla fordon om du frågar mig och ställer bara till problem.

Kommet aldrig köpa en bil med ab.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
So far so good, och inga problem med AdBlue än. Första långresan blir under påsk sen får vi se.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Malmstroem
#1240175
En av orsakerna att jag valde en -17 XC90 var att slippa adBlue som kom med -18.

Kör du inne i storstäder så är det bra med mindre NOx utsläpp. Gör du inte det så föredrar jag lägre CO2 utsläpp, vilket motorerna utan adBlue har.

Det ser dock ut som om alla dieselbilar kommer att ha adBlue i framtiden, så det är bara att vänja sig om man vill ha en ny diesel.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]