Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
#1228127
Antti skrev:Jag fick min XC 60 den nya ,i mitten av oktober 17.sen såg jag de sänkte hästkrafterna,til 250 när man gick in på volvos sidor..I min var det 254 hp det har jag nog ,samt tog extra polestar trim så det är ännu mer.Men träffa en arb kompis som beställde xc 60 en vecka efter mig, den nya fick den i dagarna .Han har lämnat bilen på verkstad 2ggr redan .larmant för allt . Har det ochgöra med det svamlet ad blue monterade i bilar .Jag måste säga jag är nöjd med den bil jag fick. Den är livsförfarlig.
Ad blue är bara för Diesel motorer.
Däremot är det Partikelfilter för Bensin motorn.
Partikelfiltret sänker nog någon hästkraft på Bensin-motorn.
Tror att de som levererades i Dec 2017 har något av det.
av Kalla
#1228549
Jaha, då står den på verkstad igen. Samma problem som tidigare. Varnar för adBlue fel igen. Förra gången sa man att det var dålig kvalitet på adBlue oh bytte ut allt i tanken. Nu vet man inte vad det är? Har även problem med navigationen och bilens inbyggda modem.

Haft bilen 29 dagar, Stått på verkstad 2 ggr - 10 dagar.
Användarvisningsbild
av Derank
#1228555
måndagsex, hade en V70 2012 själv som bodde på verkstad, 18gg på ca 3år, bytte spridare x2 , baklyktor x 2, startmotor, acpump, rycking gång, skramlande/gnekande inredning och en massa andra saker jag glömt. Bärgades 3gg, har aldrig blivit stående i hela mitt liv innan el någonsin bärgat nån av mina bilar.

Åkte hundratals mil i hyr/lånebilar under de 3 åren.
Användarvisningsbild
av Derank
#1228558
Verkar ju konstigt de inet testat med olika kvaliteer på Adblue innan de släpper bilen, Volvos hjulllastare är ju jättekinkiga på adblue kvaliten, men vi köper ju inte från Volvo el så, vi köper fat från Fuchs. Men jag vet kunder som köpt från "lågprisställen" och fått problem.

Kaeser kompressorerna vi har kan man slå i vilken skit som helst, de tuffar på iaf,
av PartyNordmann
#1228560
Ur manualen: Fyll på AdBlue av rätt kvalitet. - ISO 22241

Detta är samma kvalitet som produceras av Yara och levereras till Cirkle K iaf.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1228604
och skribenten hade ju nyss köpt bilen, så Adblue av rätt sort lär ju ha varit ifylld, och han har ju inte hunnit fylla påsjölv ännu, så jag undrar vad ÅF tyckte var "lösningen" efter första verkstadsbesöket.
av Kalla
#1232843
Volvo bekräftar nu att tanken för Adblue är felkonstruerad - därav problem vid kallgrader. AdBluen skiktar sig i tanken efter den varit frusen - tanken är att den ska själv blanda sig vid körning men tanken som sitter i XC 60 är stående och långsmal. Tänk som en cola flaska som står vs liggande flaska. Liggande lättare att blanda.... I alla andra bilar man infört Adblue på har man liggande tankar, och inga problem.
Vet att det står massvis med bilar runt om i Sverige med detta problem och som Åf inte vågar släppa ut på vägarna då bilen kan stanna helt plötsligt. Bland annat min. Haft min i 7 veckor - står hos Åf i 5 veckor nu.
av PartyNordmann
#1232856
#Ångest

Edit: Men i och med att min inte är byggd än, kan dom väl skita i hela AdBlue-helvete och rulla ut bilen utan IMO!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Antti
#1235544
jasså varför har man ihöstas dragit bort 4hk .på bensinarna.adblue fattar diesel.xc 60 sålt de som 254 hk nu som 250hk-.Många har ju betalt iförväg för 254 hk.mvh
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]