Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
#1222836
Jag undrar hur går XC60 T8 vid eldrift?
Går det att accelerera och dra på lite på motorvägen typ 110-120km/h?
Hur långt kommer man på eldrift om man kör lite aktivt så att säga.(utan att bensinmotorn går in)
Användarvisningsbild
av joel80
#1222846
Kör man redan i 110-120 så har man inte så mkt att ge. Trycker man ner gasen mer än bara lite försiktigt då kommer bensinmotorn gå in och stötta för att du ska kunna accelerera som du vill. Sen när du drar av på gasen igen stängs den av.

I lägre hastighet har man lite bättre marginal på gasen utan att bensinaren går in. Stadskörning går att köra skapligt aktivt på enbart el... Även om man bara vinner rödljusrace mot de som inte vet att det är tävling.
Man kommer i allafall snabbt iväg från rödljusen.

Elmotorn i en XC60 är lite starkare än i min V60 tror jag.. Så du har väl kanske lite mer marginal på gasen.

Gissar att man kan komma ner mot 25km med aktiv körning nu när det är kallt.. Men där har jag ingen erfarenhet av just XC60. Lite längre sen när du inte behöver så mkt värme.
Användarvisningsbild
av joel80
#1223111
Det där såg segt ut... XC90 är tung.

Jag gjorde ett test med min V60 (med svagare motor än XC60 alltså) för nått år sen och det gick lite snabbare i allafall.

[youtube]OXWvDDY8Rzs[/youtube]
Användarvisningsbild
av Dex
#1223342
Går det köra på bensindrift och ladda bilen samtidigt så man slipper springa där med elsladden och ladda varje gång man parkerat.
Tänk på Tesla sitta där och ladda hela tiden med sladden när man ska köra 200mil.
För man vet ju hur det var med elvärmaren till bilen.
Jag själv var för lat och koppla in elkabeln på kvällen för att värma motorn och sedan koppla ur den på bilen på morgonen.
Det är därför jag kör D5 ännu med dieselvärmare.
Hur är det med räckvidden 50l tank med eldrift kontra 71l tank diesel D5 typ 0,85l /mil(min typ av körning)
T8 verkar vara verkligen intressant bil 407Hk med bra acc gillar den verkligen.
Hybrid bil är egentligen framtiden.
Hade D5 hybrid funnits hade jag köpt den direkt om den funnits, :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1223358
Orkar du inte sätta i laddsladden är det ingen nytta med en pluginhybrid.
Det drar mycket soppa att ladda batterierna från bensinmotorn.. Det är bara till för om man t.ex är på väg in i en stad eller så där man kanske vill köra på el eller inte får köra på nått fossilt bränsle.

Jag kommer runt 100-120 mil innan jag behöver tanka. Då kör jag ganska mycket längre resor på 16-17mil där jag bara har första 3-4 milen på el.

Det tar mig max ett par sekunder att stoppa i sladden när jag kommer hem.




Om du inte stoppar i sladden kommer du säkert få tanka var 40e mil..
Användarvisningsbild
av Dex
#1223631
joel80 skrev:Orkar du inte sätta i laddsladden är det ingen nytta med en pluginhybrid.
Det drar mycket soppa att ladda batterierna från bensinmotorn.. Det är bara till för om man t.ex är på väg in i en stad eller så där man kanske vill köra på el eller inte får köra på nått fossilt bränsle.

Jag kommer runt 100-120 mil innan jag behöver tanka. Då kör jag ganska mycket längre resor på 16-17mil där jag bara har första 3-4 milen på el.

Det tar mig max ett par sekunder att stoppa i sladden när jag kommer hem.




Om du inte stoppar i sladden kommer du säkert få tanka var 40e mil..
Ok ser ju inte så jobbigt ut på filmen.
Man vänjer sig nog.
Men det hade varit optimalt med en sladdlös platta och parkerat bilen ovanför den och laddat.(liknande sätt som man har till mobiltelefonen)
MY-20 ??
Användarvisningsbild
av joel80
#1223692
Ja, flera tillverkare (bl.a BMW, http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/) verkar satsa på det.
Skulle vara smidigt, men jag vet inte hur exakt man ska behöva parkera då.. Någon sa inom 10cm på nuvarande plattor. I och för sig, i garaget parkerar jag noig inom 5cm varje gång.. har en pingisboll upphängd i taket så jag vet hur långt fram jag ska köra, och den får jag ju enkelt på samma ställe vid framrutan varje gång. Så kanske inget större problem, i allafall om man har det i ett garage eller där man kan sätta upp en pinne eller en boll. :)

Men autopark-funktion som finns i många bilar kanske man även kan få bilen att säga till eller själv styra var den ska vara för att få kontakt.
Användarvisningsbild
av Dex
#1223715
joel80 skrev:Ja, flera tillverkare (bl.a BMW, http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/) verkar satsa på det.
Skulle vara smidigt, men jag vet inte hur exakt man ska behöva parkera då.. Någon sa inom 10cm på nuvarande plattor. I och för sig, i garaget parkerar jag noig inom 5cm varje gång.. har en pingisboll upphängd i taket så jag vet hur långt fram jag ska köra, och den får jag ju enkelt på samma ställe vid framrutan varje gång. Så kanske inget större problem, i allafall om man har det i ett garage eller där man kan sätta upp en pinne eller en boll. :)

Men autopark-funktion som finns i många bilar kanske man även kan få bilen att säga till eller själv styra var den ska vara för att få kontakt.
Nu börjar det bli intressant.
Joel80 på din länk hittade jag vidare att volvo håller också på med det.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... v-elbilar/
Kanske kommer till volvo på senare delen 2019?? :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1223719
Fast den artikeln är ju tyvärr sen 2013.. Volvo verkar fastnat lite i den utvecklingen. :D
Men vi kan ju alltid hoppas! ;)

Sorg

Oktanhalt

Sedan beror det kanske på vad man använ[…]

Gör du det på verkstad är det en g[…]

Hej Känner fan inga vibrationer alls. Undrar […]