Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PartyNordmann
#1225564
Ilduce77 skrev:Vad jag hört, så är AdBlue även för bensinbilar.. Tex heter de T5 II om de har AdBlue.
”Adblue, formellt AdBlue, är produktnamnet på en vätska innehållande vatten och urea (urinämne, karbamid) som allt oftare används till moderna dieselmotorer för att minska utsläppen av skadliga kväveoxider till de allt lägre nivåer som dikteras i lagkraven för utsläpp från fordon och motorer.”

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Adblue?wprov=sfti1

Däremot har jag hört att bensinare får partikelfilter för att klara kraven i Euro6.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av svergie2
#1225565
Ilduce77 skrev:Vad jag hört, så är AdBlue även för bensinbilar.. Tex heter de T5 II om de har AdBlue.
Är det inte partikelfilter? Adblue har jag aldrig hört talas om för bensinmotorer Bild

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av Kingcool
#1225582
Ilduce77 skrev:Vad jag hört, så är AdBlue även för bensinbilar.. Tex heter de T5 II om de har AdBlue.
Som de andra nämner så har T5 II inte AdBlue utan partikelfilter.
Användarvisningsbild
av joel80
#1225778
V9097 skrev:Jag har mycket svårt att tro att Volvo ska kunna gå från ca 5 till 15 mils räckvidd på ett årsmodellsbyte. Uppgraderade man inte mjukvaran så att räckvidden förlängdes 10% inför MY18? Kanske pressar man ur lite till inför MY19, men knappast 200%. Polestar 1 har ett mycket större batteripack, och den har avsevärt lägre luftmotstånd, därav skillnaden i räckvidd. Men det är ju bara vad jag tror :)

Allmänt för XC60 tror jag att det kommer Kinetic som lägsta utrustningsnivå och vi lär få se en D3 FWD och kanske en T4. Alla dieslar ska få AdBlue-rening, det har Volvo redan bekräftat. Säkerligen något nytt färgalternativ och någon ny fälg.
Förhoppningsvis kommer även T5e plug-in som det har skrivits om i ett par år.
Sen man först började tillverka sina batteripack för V60 så har densiteten för batterier fördubblats. Så är det så att volvo inte helt gått över till senaste batteritekniken under året (På V60 är det ju i allafall samla gamla batteripack (kwh-mässigt i allafall) som från starten, även fast man skulle få plats med det dubbla.

Både Nissan Leaf och Zoe har nära dubblat sina batterier sen ca 6-9 år, i samma bil och med samma utrymme.

I snitt har batteridesiteten ökat med ca 6-8% per år senaste årtionden.. det ger en dubblering efter 9-10 år.. Det teoretiskt mesta man kan få ut är ungefär 4ggr så mycket som man ligger på nu. Med samma takt som nu tar det 17-20 år tills vi är där, fast troligen saktar det väl in när man närmar sig maximal densitet.
Men då kanske solidstate tagit över? :)

Vilket som, vi kan vänta oss en dubblering till närmsta årtiondet.
av CuteLunatic
#1226133
2019 blir väl Elbilens genombrott, då nästan alla märken släpper elbilar. Jag tror att hade bilindustrin velat ha batterier som klarar dubbla mot vad de gör idag, så hade det redan funnits. Men man vill inte sälja elbilar egentligen, av flera orsaker.

Måste bara dela med mig en video. Kortfilm från Orrsefors där dom visar produktionen av deras växelspak som sitter i samtliga T8. Riktigt fräckt :D

Användarvisningsbild
av joel80
#1226201
CuteLunatic skrev:2019 blir väl Elbilens genombrott, då nästan alla märken släpper elbilar. Jag tror att hade bilindustrin velat ha batterier som klarar dubbla mot vad de gör idag, så hade det redan funnits. Men man vill inte sälja elbilar egentligen, av flera orsaker.
Det finns ju redan.. Tesla har haft 100kwh i sina största batterier i mer än nått år år nu.. Förra året kom GM med Bolt som har drygt 60kwh och i år möts det troligem av Hyundai Kona. Annars ligger de flesta andra tillverkarna på 30-40kwh.. Vilket i o för sig är en ökning sen för några år sen, men inte lika snabb ökning som prisnedgången och den ökade densiteten (wh/kg) på batterier.
Man vill nog ta det lite lugnt så att inte efterfrågan blir för hög... Så dom kan få tillbaka investerade pengar i andra motorer och så att dom eller deras underleverantörer hinner bygga batterifabriker.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1226596
Kingcool skrev:
Ilduce77 skrev:Vad jag hört, så är AdBlue även för bensinbilar.. Tex heter de T5 II om de har AdBlue.
Som de andra nämner så har T5 II inte AdBlue utan partikelfilter.
Ja, där ser man.. :) om bakfoten igen alltså.. :)

Då har man lärt sig något idag också.. ;)
Användarvisningsbild
av betterlead
#1227788
Hoppas, hoppas. Det såg ut så i dokumentet, ja. Då skulle man få en rejält förbättrad räckvidd. Endast 50 l känns ju annars något klent.

Bra detektivarbete, Wirke!
Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]

Er feedback är nyttig och det märks hur […]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]