V9097 skrev:Jag har mycket svårt att tro att Volvo ska kunna gå från ca 5 till 15 mils räckvidd på ett årsmodellsbyte. Uppgraderade man inte mjukvaran så att räckvidden förlängdes 10% inför MY18? Kanske pressar man ur lite till inför MY19, men knappast 200%. Polestar 1 har ett mycket större batteripack, och den har avsevärt lägre luftmotstånd, därav skillnaden i räckvidd. Men det är ju bara vad jag tror :)
Allmänt för XC60 tror jag att det kommer Kinetic som lägsta utrustningsnivå och vi lär få se en D3 FWD och kanske en T4. Alla dieslar ska få AdBlue-rening, det har Volvo redan bekräftat. Säkerligen något nytt färgalternativ och någon ny fälg.
Förhoppningsvis kommer även T5e plug-in som det har skrivits om i ett par år.
Sen man först började tillverka sina batteripack för V60 så har densiteten för batterier fördubblats. Så är det så att volvo inte helt gått över till senaste batteritekniken under året (På V60 är det ju i allafall samla gamla batteripack (kwh-mässigt i allafall) som från starten, även fast man skulle få plats med det dubbla.
Både Nissan Leaf och Zoe har nära dubblat sina batterier sen ca 6-9 år, i samma bil och med samma utrymme.
I snitt har batteridesiteten ökat med ca 6-8% per år senaste årtionden.. det ger en dubblering efter 9-10 år.. Det teoretiskt mesta man kan få ut är ungefär 4ggr så mycket som man ligger på nu. Med samma takt som nu tar det 17-20 år tills vi är där, fast troligen saktar det väl in när man närmar sig maximal densitet.
Men då kanske solidstate tagit över? :)
Vilket som, vi kan vänta oss en dubblering till närmsta årtiondet.