Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eiko
#1238856
Fadeaway skrev:Jag har iofs en V90 T8 men har också upplevt varierande uppskattad räckvidd på el. Detta började efter att bilen i februari fått den senaste mjukvaran inlagd och var inget som jag tänkt på innan dess. Nu kan det variera mellan 31 och 40km i hybrid och +5 på det i pure. Jag misstänker att de har gjort ngn ändring i mjukvaran som försöker uppskatta rangen lite "smartare" men i verkligheten blir det mest förvirrande tycker jag.
Var hos Volvo for et par uker siden der dom tyckte det var lite kort rekkevidde. De lastet inn en stor oppdatering, uten at jeg har fått noe lengre rekkevidde av den grunn. I dag hadde jeg faktisk 40 km da jeg skulle kjøre barnen til skolen. Når jeg kom hjem sto det 35 km igjen. Satte på laderen til den var fulladet enligt VOC. Det merkelige er at nå står det 33 km. Altså kortere rekkevidde enn før lading. Den tenker kanskje lite "smart" opp mot kjøremønster, og så beregner den kjørelengde?
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1238892
Köpte mig en 8m laddkabel också...
Slipper man böka så nära garaget, trångt och jobbigt bara

Haft 35km som längsta range vid uppstart efter fulladdat och 30km som minsta när det var kallt.
Men har ju inte laddat mer än 4-5gånger än, två dar så är ju bilen fortfarande nästan på 1/2, mycket stadskörning blir det :mrgreen:

Så in i bänkens go bil att bara glida fram i

Men mitt motto Kör så det ryker! funkar inte riktigt
Glid så det ryker!

Nja inte lika kul, men härligt ändå :mrgreen:
Användarvisningsbild
av betterlead
#1238914
Det är säkert något visst med att bara susa fram. Kändes i alla fall coolt när jag provkörde en T8:a i december. Jag reagerar också alltid positivt när en elbil glider nästan ljudlöst förbi mig.
Det ÄR det "nya coola".

Vad fick du ge för 8-meterskabeln?
Användarvisningsbild
av macula
#1238928
89FCF172-A096-46A9-813D-B2B5B9AADD0F.jpeg
89FCF172-A096-46A9-813D-B2B5B9AADD0F.jpeg (1.38 MiB) Visad 435 gånger
Min T8 är bara tre dagar gammal och fulladdad har den 35 km på el. Idag var första ”långresan”, körde en tur och retur idag på vardera 14 mil blandade hastigheter 40, 70 och motorväg. Körde allt med farthållare och ca 5-10 över maxhastighet. Första kördes turen kördes med pure tills den tog slut och sedan hybrid och snittet blev 6,3l/100km. Hemresan med fulladdad bil kördes på hybrid hela tiden och slutade på 6,6l/100km. Riktigt ok måste jag säga då det är mindre i snitt än min gamla XC60 D4 :D
En riktigt grym bil att glida fram i på el tyst o smidig men också ruskigt bra drag när man trycker till. Då är det inte många som hänger med.
Inga osäkra omkörningar där inte :wink:
[
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]