Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av X3JA
#1232038
Jag har hunnit tanka min T8 4 ggr med bensin, varav 3 ggr med 98 oktan. Har även varit duktig med att ladda batteriet fullt. Trots det är jag långt från nöjd med bensinförbrukningen. 0,72 L/mil efter 1697 km. De flesta resor jag gör är på totalt mindre än 4 mil, så oftast behöver jag inte använda bensinmotorn alls.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1232061
Ouch! Det låter ju inte helt bra.

Men har du verkligen räknat rätt?
Säg att du tankat 4 ggr som du skriver och kanske har 75% kvar i tanken av fjärde påfyllningen. Då har du förbrukat 165 liter på 170 mil - det betyder i princip 1l/mil. Du skriver 0,72.

För en T6:a låter det kanske rimligt med 1l/mil, men för en T8 som du dessutom skriver att du kör på el och sällan behöver bensinmotorn.

Det känns som att något inte stämmer med dina beräkningar - inte ens om du har nästan full tank just nu.
Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
av X3JA
#1232125
betterlead skrev:Eller tänker jag fel?
Jag kan redovisa lite mer hur jag får fram mina siffror.

Min första fulltank var efter 66 km. Därifrån började jag räkna bensinförbrukningen. Sedan dess har bilen rullat ytterligare 1697 km och för att kunna köra dessa 1697 km har den förbrukat lite el och 121,84 liter. Bensinförbrukningen landar då på ca 0,72 L/mil.
Kod: Markera allt
ODO	 Tankat	L/mil (tank)
 495	 37,01	 0,86
1066	42,32	 0,74
1763	42,51	 0,61
I början körde jag dryga 50 mil i AWD-läge, mest för att få jämn inkörning på alla 4 däcken. Då drar ju bilen en hel del.

Det känns dock (trots stadig nedgång på bränsleförbrukningen) avlägset att nå 0,2 L/mil om man vill köra längre sträckor.
av Eiko
#1232156
Min står på 0,48l/mil. Dette er min forbrukning siden begynnelsen av Januar. Med forsiktig høgerfot. Tror ikke det er mulig å få noe lavere forbrukning, og langt ifra 0,2l/mil.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1232165
I AWD-läget drar bilen väldigt mycket och att nå 0,2 vid långkörning är i princip omöjligt. Jag räknar iallafall långkörning som 10mil+(minst). Ingen hybrid fixar det. Inte som räckvidden ser ut just nu.

Med tillskottsvärme (som ofta behövs vid denna årstid) valt körs den bränsledrivna värmaren för att snabbare nå valt kupéklimat, vilket gör att förbrukningen inte kan bli 0 vid eldrift ändå. Körs förkonditionering innan färd drar det givetvis också en del bensin.

Med körning på under 4 mil bör förbrukningen kunna bli väldigt låg. Men allt beror på körstil och vad det är för typ av vägar. I läget Pure och lugn körstil så är ju räckvidden på el iallafall 2,5-3,5 mil. Om resten av körningen körs i Pure eller hybrid (utan att aktivera charge) så borde förbrukningen bli bra.

Har lite drygt två års erfarenhet av XC90 T8 så jag vet att det går att köra snålt :wink: Jag har nu under vintertid kört två veckor utan att kunna ladda alls. Har kört "slarvigt" om man tänker ekonomiskt. Kört i AWD ganska mycket och en del i Power. Har aktiverat "charge" under långa perioder. Gasat mycket. Värmaren har gått en timme minst en gång om dagen. 90% motorvägskörning och resten stadskörning.

Iallafall jag förväntade mig väldigt hög förbrukning mätt vid pumpen. 2,4 ton bil (minst?), 21" vinterhjul och 421hk/680Nm. Facit blev 1.06l/mil uppmätt vid pumpen (behövde tanka tre gånger). 98 oktan. Väldigt imponerande enligt mig. Tveksamt om det blivit lägre ens med en XC90 D5 Polestar! :)

Lägsta uppmätta förbrukningen hittills, över en tank, har varit 0,18l/mil om jag inte minns helt fel.


Nu blev detta ett långt inlägg. Men som med alla bilar/drivlinor lär man sig efter ett tag hur bilen funkar och vad som gör skillnad förbrukningsmässigt. En hybrid, med många valmöjligheter, kräver dessutom ännu mer intresse/kunskap för att kunna utnyttja det där lilla extra.
av toompo
#1232292
Jag är väldigt sugen på en XC60 T8. Jag blev verkligen imponerad när jag provkörde.
Hur är det med värmen i kupén egentligen? Är det sant att kupén värms med bensinvärmaren även när man kör på Pure? Bilias säljare kunde verkligen inte svara på speciellt många frågor.
Användarvisningsbild
av Dex
#1232308
X3JA skrev:
betterlead skrev:Eller tänker jag fel?
Jag kan redovisa lite mer hur jag får fram mina siffror.

Min första fulltank var efter 66 km. Därifrån började jag räkna bensinförbrukningen. Sedan dess har bilen rullat ytterligare 1697 km och för att kunna köra dessa 1697 km har den förbrukat lite el och 121,84 liter. Bensinförbrukningen landar då på ca 0,72 L/mil.
Kod: Markera allt
ODO	 Tankat	L/mil (tank)
 495	 37,01	 0,86
1066	42,32	 0,74
1763	42,51	 0,61
I början körde jag dryga 50 mil i AWD-läge, mest för att få jämn inkörning på alla 4 däcken. Då drar ju bilen en hel del.

Det känns dock (trots stadig nedgång på bränsleförbrukningen) avlägset att nå 0,2 L/mil om man vill köra längre sträckor.
Ser ut som min förbrukning på D5:an med vinterdäck 255/50 19" fast jag har ju inte den effekten som T8 förstås.
Användarvisningsbild
av X3JA
#1232311
toompo skrev:Jag är väldigt sugen på en XC60 T8. Jag blev verkligen imponerad när jag provkörde.
Hur är det med värmen i kupén egentligen? Är det sant att kupén värms med bensinvärmaren även när man kör på Pure? Bilias säljare kunde verkligen inte svara på speciellt många frågor.
Bild
Det är tyvärr så som du säger. Trots pure-läge så visar statistiken att bilen drar bränsle.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1232376
Det är dock om "tillskottsvärme" är valt i klimatmenyn. Det går att köra utan att den bränsledrivna värmaren går men det blir inte samma värme och det tar längre tid.

Det är olika på olika marknader. I varma länder finns det ingen bränsledriven värmare utan bara el. Problemet här i kalla Sverige är att räckvidden på el hade blivit väldigt dålig om värmaren hade varit eldriven också.
Användarvisningsbild
av X3JA
#1234510
XC90_Executive skrev:Det är dock om "tillskottsvärme" är valt i klimatmenyn. Det går att köra utan att den bränsledrivna värmaren går men det blir inte samma värme och det tar längre tid.

Det är olika på olika marknader. I varma länder finns det ingen bränsledriven värmare utan bara el. Problemet här i kalla Sverige är att räckvidden på el hade blivit väldigt dålig om värmaren hade varit eldriven också.
Jag har stängt av tillskottvärmen. Det blir dock jädrigt kallt i kupén nu på vintern. Imman sätter sig också på framrutorna efter ett tag, vilket löser sig med ökad ventilation på framrutan.

Trist att eldriven luftvärmare inte finns här. Och trist att Volvo inte anser att jag som förare är bäst på avgöra hur hybridbatteriet kapacitet bäst fördelas.
Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]