I AWD-läget drar bilen
väldigt mycket och att nå 0,2 vid långkörning är i princip omöjligt. Jag räknar iallafall långkörning som 10mil+(minst). Ingen hybrid fixar det. Inte som räckvidden ser ut just nu.
Med tillskottsvärme (som ofta behövs vid denna årstid) valt körs den bränsledrivna värmaren för att snabbare nå valt kupéklimat, vilket gör att förbrukningen inte kan bli 0 vid eldrift ändå. Körs förkonditionering innan färd drar det givetvis också en del bensin.
Med körning på under 4 mil bör förbrukningen kunna bli väldigt låg. Men allt beror på körstil och vad det är för typ av vägar. I läget Pure och lugn körstil så är ju räckvidden på el iallafall 2,5-3,5 mil. Om resten av körningen körs i Pure eller hybrid (utan att aktivera charge) så borde förbrukningen bli bra.
Har lite drygt två års erfarenhet av XC90 T8 så jag vet att det går att köra snålt
Jag har nu under vintertid kört två veckor utan att kunna ladda alls. Har kört "slarvigt" om man tänker ekonomiskt. Kört i AWD ganska mycket och en del i Power. Har aktiverat "charge" under långa perioder. Gasat mycket. Värmaren har gått en timme minst en gång om dagen. 90% motorvägskörning och resten stadskörning.
Iallafall jag förväntade mig väldigt hög förbrukning mätt vid pumpen. 2,4 ton bil (minst?), 21" vinterhjul och 421hk/680Nm. Facit blev 1.06l/mil uppmätt vid pumpen (behövde tanka tre gånger). 98 oktan. Väldigt imponerande enligt mig. Tveksamt om det blivit lägre ens med en XC90 D5 Polestar! :)
Lägsta uppmätta förbrukningen hittills, över en tank, har varit 0,18l/mil om jag inte minns helt fel.
Nu blev detta ett långt inlägg. Men som med alla bilar/drivlinor lär man sig efter ett tag hur bilen funkar och vad som gör skillnad förbrukningsmässigt. En hybrid, med många valmöjligheter, kräver dessutom ännu mer intresse/kunskap för att kunna utnyttja det där lilla extra.