Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MagnusVäxjö
#1218365
har nu provkört två olika XC60 och fick två väldigt olika upplevelser vilket gör mig lite fundersam. Den första var en nära maxutrustad variant med luftfjädring och D5. jag upplevde den bilen som en av de trevligaste jag kört på länge. Framför allt var den väldigt "sportig" (för en hög bil) och styrningen var direkt och låda och motor kändes väldigt följsam, hela drivlinan liksom bara stämde. Kändes säker i höga farter. Körde även tyska dyra bilar samma dag och Volvon var den enda som imponerade.

Nu är det mer aktuellt med köp och jag var och körde en R-design med T6 (dom hade ingen T5 som jag egentligen velat testa) Och denna bil upplevde jag inte alls lika positiv. Nu var det vinterhjul på den vilket inte gör det hela 100% rättvist. Men skillnaden är för stor för att bara kunna vara däcken. Bilen kändes inte alls så bra som den förra. Styrning kändes oprecis och bilen var mjuk och saknade respons, på motorvägen vid 120km/h kändes den som jag tyckte alla gamla XC60 gjorde, svajig och osäker (beror klart lite på vinterdäcken). Motor och låda tyckte jag inte heller var något att ha. En märklig av/på känsla, och drivlinan upplevde jag inte passade bilen alls. MOtorn är stark (men hade trott T6 var starkare) men på "märkligt obalanserat sätt" vet inte hur jag skall beskriva det på bättre vis.

Och nu är jag väldigt osäker på mig själv, det är alltid annat som påverkar hur man upplever saker, humör väder osv. Har någon mer upplevelser som kan antyda något likande? Är kanske diesel och luftfjädring något som passar bilen bättre?
Användarvisningsbild
av Dex
#1218407
Jag har inte själv provat XC60 T6 men tror att det är en trevlig motor.(men lite törstig för min del)
1,3l/mil? kanske mer.
T6 motorn är nog perfekt i en S90 2018 (tycker den är en av de snyggaste och elegantaste bilarna på marknaden). :)
Men alla bensinmotorer måste man ju varva för att få till effekt och acceleration.
Jag själv har tröttnat på ligga på de höga varvtalen.(mina gamla V70 T5 5cyl och BSR chippade 855T5)
Så därför kör jag nya D5:an med "powerpulse".(ingen fördröjning på turbon)
Då kommer kraften direkt vid gaspådrag redan vid låga dieselvarv.
Jag klarar mig med 7,2sek ännu(annars finns BSR eller Polestar att tillgå)
Diesel har lägre förbrukning pga av den har ungefär 30% mer energi innehåll än bensin(har jag för mig)
av Lövet
#1218411
Tror faktiskt mycket av den upplevelsen sitter i däcken ändå. Upplevde samma sak när jag gick från 18" sommar, till 17" vinter nyligen. Styrningen blev svajig och oprecis, bilen seg att byta riktning, allmän gungig. Däck betyder mer än man kan tänka sig nästan.
av CuteLunatic
#1218412
Var det luftfjädring på T6:an? det gör stor skillnad (tycker jag). Sen undrar jag bara, varför in en V90 om du vill ha lite mera "sport" över det? mana ska också ha i åtanke att Volvo inte är menat för att kännas sportig. :roll:
av MagnusVäxjö
#1218445
CuteLunatic skrev:Var det luftfjädring på T6:an? det gör stor skillnad (tycker jag). Sen undrar jag bara, varför in en V90 om du vill ha lite mera "sport" över det? mana ska också ha i åtanke att Volvo inte är menat för att kännas sportig. :roll:
Det var inte luftfjädring i T6. Ja, Jag borde nog kolla på en lägre bil. Men gillar nya xc60.
av MagnusVäxjö
#1218448
Lövet skrev:Tror faktiskt mycket av den upplevelsen sitter i däcken ändå. Upplevde samma sak när jag gick från 18" sommar, till 17" vinter nyligen. Styrningen blev svajig och oprecis, bilen seg att byta riktning, allmän gungig. Däck betyder mer än man kan tänka sig nästan.
Jo, dom gör ju det. Tror ändå det är mer än så. Misstänker luftfjädringen gör den bilen väldigt gott gällande vägkänsla. Men svårt veta utan en rättvis jämförelse.
av MagnusVäxjö
#1218450
Dex skrev:Jag har inte själv provat XC60 T6 men tror att det är en trevlig motor.(men lite törstig för min del)
1,3l/mil? kanske mer.
T6 motorn är nog perfekt i en S90 2018 (tycker den är en av de snyggaste och elegantaste bilarna på marknaden). :)
Men alla bensinmotorer måste man ju varva för att få till effekt och acceleration.
Jag själv har tröttnat på ligga på de höga varvtalen.(mina gamla V70 T5 5cyl och BSR chippade 855T5)
Så därför kör jag nya D5:an med "powerpulse".(ingen fördröjning på turbon)
Då kommer kraften direkt vid gaspådrag redan vid låga dieselvarv.
Jag klarar mig med 7,2sek ännu(annars finns BSR eller Polestar att tillgå)
Diesel har lägre förbrukning pga av den har ungefär 30% mer energi innehåll än bensin(har jag för mig)
Gamla R5 motorerna så var bensin enligt mig överlägsna, nya VEA R4 så tycker jag tvärt om.
Användarvisningsbild
av Dex
#1218455
MagnusVäxjö skrev:
Dex skrev:Jag har inte själv provat XC60 T6 men tror att det är en trevlig motor.(men lite törstig för min del)
1,3l/mil? kanske mer.
T6 motorn är nog perfekt i en S90 2018 (tycker den är en av de snyggaste och elegantaste bilarna på marknaden). :)
Men alla bensinmotorer måste man ju varva för att få till effekt och acceleration.
Jag själv har tröttnat på ligga på de höga varvtalen.(mina gamla V70 T5 5cyl och BSR chippade 855T5)
Så därför kör jag nya D5:an med "powerpulse".(ingen fördröjning på turbon)
Då kommer kraften direkt vid gaspådrag redan vid låga dieselvarv.
Jag klarar mig med 7,2sek ännu(annars finns BSR eller Polestar att tillgå)
Diesel har lägre förbrukning pga av den har ungefär 30% mer energi innehåll än bensin(har jag för mig)
Gamla R5 motorerna så var bensin enligt mig överlägsna, nya VEA R4 så tycker jag tvärt om.
Håller med dig helt och hållet.
Gamla 5cyl Bensin T5 var ju härligt ljud i.(speciellt vid trim ex BSR)
Idag är det en vanlig 4cyl 2,0l(tappat lite där?)
Sedan gamla 5-cyl diesel motorn(seg och lite trött 6vxl aut men coolt ljud).
Nya VEA diesel 4:an (lite piggare än gamla dieseln men inget härligt ljud heller)
Så då kan det likaväl knattra diesel ljud utanför bilen.(inne hörs inte mycket)
Lite tråkigt med "Downsizing" av motorerna tycker jag.
Undrar hur de 3-cyl bilarna kommer låta(moppe-ljud?) :)
av CuteLunatic
#1218473
Dex skrev:
MagnusVäxjö skrev:
Dex skrev:Jag har inte själv provat XC60 T6 men tror att det är en trevlig motor.(men lite törstig för min del)
1,3l/mil? kanske mer.
T6 motorn är nog perfekt i en S90 2018 (tycker den är en av de snyggaste och elegantaste bilarna på marknaden). :)
Men alla bensinmotorer måste man ju varva för att få till effekt och acceleration.
Jag själv har tröttnat på ligga på de höga varvtalen.(mina gamla V70 T5 5cyl och BSR chippade 855T5)
Så därför kör jag nya D5:an med "powerpulse".(ingen fördröjning på turbon)
Då kommer kraften direkt vid gaspådrag redan vid låga dieselvarv.
Jag klarar mig med 7,2sek ännu(annars finns BSR eller Polestar att tillgå)
Diesel har lägre förbrukning pga av den har ungefär 30% mer energi innehåll än bensin(har jag för mig)
Gamla R5 motorerna så var bensin enligt mig överlägsna, nya VEA R4 så tycker jag tvärt om.
Håller med dig helt och hållet.
Gamla 5cyl Bensin T5 var ju härligt ljud i.(speciellt vid trim ex BSR)
Idag är det en vanlig 4cyl 2,0l(tappat lite där?)
Sedan gamla 5-cyl diesel motorn(seg och lite trött 6vxl aut men coolt ljud).
Nya VEA diesel 4:an (lite piggare än gamla dieseln men inget härligt ljud heller)
Så då kan det likaväl knattra diesel ljud utanför bilen.(inne hörs inte mycket)
Lite tråkigt med "Downsizing" av motorerna tycker jag.
Undrar hur de 3-cyl bilarna kommer låta(moppe-ljud?) :)
Jag undrar också hur de nya 3-cyl kommer att låta. BMW har ju numera 3 cyl på deras 3-serie. Aldrig testat dock, men låter lite... "meh"
av Lövet
#1218578
3-cyl låter ju klart roligare än 4-cyl så där tror jag inte ni behöver oroa er.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]