Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218162
Jag har beställt en XC60 T8 i juli (med leverans i februari). Den är utrustad med de flesta tillvalen (Teknik Pro, Lounge, luftfjädring m.m). Däremot har jag inte uppgraderat fälgarna utan har standard 19".

Jag har konstaterat att det helt klart är snyggare med 20" fälgar, men har inte valt dem. Dels p.g.a. av extra kostnad och dels för att jag misstänker att det minskar komforten. Men med tanke på att bilen ändå kostar ca. 700 tusen, så är kostnaden rätt marginell. Jag har både luftfjädring och akustikrutor, så komforten blir kanske inte så mycket sämre. Är det någon som har en liknande konfiguration som har någon åsikt? Eller nån som jämfört 19" med 20"?
#1218173
Jag provkörde en XC60 T8 med luftfjädring och 21". Komforten var fantastisk. Mycket bättre än den XC60 (gamla) D5 MY16 jag har idag. Jag utsatte den för en del potthål, farthinder och även trottoarkanter (låg fart) runt där jag bor. Stabiliteten var jättebra och luftfjädringen tog bort vibrationer från potthål etc väldigt bra. Jag vet inte hur 19" är men 21" var mycket bättre än min vanliga. T.o.m bättre än den XC70 MY12 jag hade tidigare (Fast utan gungningarna) :)
#1218202
Tycker att XC60 ser snyggare ut med större hjul. Minst 20". Ta gärna 21" och behåll 19" till vintern.
Några tusenlappar upp till större hjul är det värt.
Med en bra kontakt hos en däckhandlare är det nästan kul att köpa nya däck.
#1218214
Absolut 20"
Provkörde 21" på den T8 jag körde och bilen är beställd med samma 21" samt även 20" vinterhjul

Absolut inga problem med stötighet på 21" och luftfjädring.
Resonerar likadant som dig med en bil för den summan så skall det nog sitta lite fetare fälgar direkt, 19" blir då "små"
Vinterhjul är en annan sak, men jag uppgraderade även en storlek där...

:mrgreen:
#1218215
Tack för input. Jag glömde nämna att jag beställt en Inscription och då kan jag inte välja 21", bara 19", 20", och 22". 22" tycker jag blir lite överdrivet och dessutom betydligt dyrare.

Det lutar åt att uppgradera till 20". Väntar på prisförslag från ÅF.

/Andreas
#1218217
Nej men då blev det lättare. 22" på sommaren och små 20" på vintern 8)
Lite övertid så är dom snart betalda, det är långt till februari.
Det blir så mycket lättare att hålla rent 22" än de mindre.
#1218287
Jag stod inför samma val på T8 Inscription. Tycker inte direkt att 19-tummarna ser för små ut men jag gillar inte blankt svart på fälgar så därför behövde 19-tummarna bytas mot 20" (de 5-dubbelekrade är tech-färgade dvs mörkgrå). Dock talade pristillägget och frågan om rull- och ljudkomfort emot. Utseendet vann och jag är inte missnöjd med komforten med 20". Har luftfjädring (vilket nog T8 bör ha pga vikten) och valde akustikrutorna. Den går stadigt i böjar och inte farligt med däckljud.
Sen en månad kör jag dubbfria Nokian R2 suv på 18", otroligt vad tyst och mjukt den går men ändå inte lös i hullet. Testa att stänga av klimatanläggningen och glid på el i stan, en fröjd för örat!
#1564318
Älskar Volvo och kört xc90 i fem år innan jag nyligen bytt till en xc60 T6 recharge ultimate dark edition MY23.
Sommardäck på 21”. Köpte 19/235/55 till vinterhjul men panikslagen efter två veckor bytte till 20” 20/255/45 vilket gav mig en fantastisk kick då körning upplevdes bättre, skönare och mer stabil.
Dessutom kan vi inte bortse från att utseendetpå hjul gör extremt mycket för bilen.
Bor i Skåne så inte mycket vinter för oss men all in för större hjul.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]