Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peak81
#1218150
hållundan skrev:Valde exakt mellan dessa två också innan valet föll på XC60.
Naturligt hade ju såklart varit att gå på CC iom att jag kör XC70 idag, men tycker på något sätt att V90 generellt är för jäkla stor som bil, även om det allt som oftast blir fullt med grejer I XC70n också, så rätt paradoxalt att jag byte "ner" till XC60.

För min del en ren känsolmässig grej med XC60. Kul att prova helt enkelt. V90CC hade varit billigare, gett mer utrustning och kampanjgrejer.

Edit: Familj med två kids, 3 och 4 år. Så förhoppningsvis inte dags för stor jäkla barnvagn i bagaget, igen. Men, den som lever får se.
Tack för svaret.
Inte osannolikt att vi behöver barnvagn inom 3 år. Hade du fortfarande valt xc 60 i mina kläder?
Användarvisningsbild
av hållundan
#1218152
Peak81 skrev:Tack för svaret.
Inte osannolikt att vi behöver barnvagn inom 3 år. Hade du fortfarande valt xc 60 i mina kläder?
Nu har jag inte riktigt kunnat utvärdera XC60 än utifrån barnperspektivet, leverans (av bilen) i februari, men spontant tror jag nog att jag valt den ändå. Vill tro att en vanlig barnvagn och stolar lirar helt okej i den bilen. Hade V60 när jag fick mitt första barn, och det var helt okej och vill tro att XC60 är i paritet. Dock bör man väl beakta att iom dess höjd kan ju i- och urlastning av barnvagn i bagaget vara lite jobbigt om man väljer just en tung vagn.
av Malmstroem
#1218160
Om du redan har bilen så tar du med den när du köper barnvagn. Då är det enkelt att kontrollera vad som passar.

Jag vet att nyblivna småbarnsföräldrar har en tendens att först köpa barnvagn, och sedan anpassa bilen efter det. Det rationella är att göra tvärt om. :wink:

(Vi hade en V70 när barnen var små, men valde i alla fall en rätt liten vagn, även om i princip alla vagnar gått in.)
av Lövet
#1218184
Håller med. Man behöver inte en barnvagn stor som en normalsvensk husvagn. Det finns andra vagnar. Med vårt första barn hade vi Volvo V70 och Brio Happy (stort as). Med barn två hade vi BabyJogger City Elite (smidig vagn) och V60.

->Barnen lika glada. Pappa dubbelt så glad.
av Peak81
#1218267
Malmstroem skrev:Om du redan har bilen så tar du med den när du köper barnvagn. Då är det enkelt att kontrollera vad som passar.

Jag vet att nyblivna småbarnsföräldrar har en tendens att först köpa barnvagn, och sedan anpassa bilen efter det. Det rationella är att göra tvärt om. :wink:

(Vi hade en V70 när barnen var små, men valde i alla fall en rätt liten vagn, även om i princip alla vagnar gått in.)
Vi gillar rationellt och logiskt tänkande :lol:

Det får bli en XC60 helt enkelt. Barnvagnsbestyren löser vi när det väl blir dags :)
Användarvisningsbild
av Rillee
#1218274
När jag växte upp så hade mina föräldrar en vw bubbla och tre barn. Skulle man ha med barnvagnen så fick den hänga där bak på motorhuven.
Användarvisningsbild
av dol
#1220588
Har provkört en X60T6 inscription utan luftfjädring och har just nu en V90CC hyrbil.
Det känns som V90CC är tystare och har bättre chassisättning, Styrningen känns också bättre. (XC60 är som luft)
XC60 verkar ha en bakvagnsfjädring som är ganska hård men inte tillräckligt dämpad.
Efter allt jag läst om V90CC (lekstuga på Volvo) så måste jag säga att den är mer eller mindre perfekt. Slår inte igenom så lätt över gupp även med ganska aggressiv körstil. Men visst, V90CC känns stor utan att vara gigantisk utrymmersässig. CC snyggare än vanlig V90. Längre fjödringsvägar mycket användningsbart.
av Forrest
#1220992
Provkörde en XC60 och en V90 CC häromdagen. Tyckte inte att bilarna hade så mycket gemensamt förutom priset (beroende på motor). V90 CC upplevde jag som stor och ganska sävlig, gedigen och med störst fokus på comfort. XC60 kändes mer som vår BMW. Fast kanske lite stötigare och bullrigare. Bra bett i D5-motorn i XC60 dock. Men ljudet kändes kanske inte så roligt. I övrigt kändes båda väldigt trevliga och moderna. Pilot Assist är ju ett köpskäl bara den. Personligen gillar jag nog V90 CC mer. Verkar dock vara ett tight fönster om man ska kunna beställa en med AdBlue och få den innan skatten höjs... Är det någon som testat/kör en V90CC med T5:an? Skulle vara kul att få lite reflektioner där.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Dex
#1221770
I denna delen av forumet får du säkert XC60 förslag. :)
Vi som gillar stora maffiga bekväma SUV-bilar med fet grill och amerika-look.
Alternativt XC90.
Helt klart en ny hög XC60 som gäller eller en fet låg S90 om du frågar mig.
av ansjo
#1222260
Peak81 skrev:Hej,

Jag har förmånen att snart kunna beställa en ny förmånsbil och har landat i att det blir Volvo och då antingen XC60'n eller V90'n.

Är dock osäker på vilken modell jag ska välja. Tycker att XC60'n är bekvämare eftersom jag upplever att jag sitter bättre och ser bättre när jag kör. Å andra sidan rymmer V90 mer och känns som en lite större bil.

Generellt så ser min livssituation ut så här:

Sambo relation
Inga barn
Drar hästtransport titt som tätt
Gillar utrustning på bilen

Jag har 11 basbelopp att röra mig med.

Skulle gärna höra vad du tycker och tänker och är tacksam för all input! :-)-)
Jag kör idag en V90 CC, och förra bilen var en XC60 men har dock inte provat den nya XC60. Det finns olika fördelar med båda bilarna som jag ser det, och frågan är om jag hade valt en V90 CC idag.
Du sitter högre i en XC60, något som jag kan sakna. Nu är inte en CC direkt låg, men skillnad är det. Bagaget är större på V90, men med såpass sluttande ruta får där ändå inte plats så mycket större saker än i en xc60.
Tyvärr har jag microvibrationer på min nuvarande bil, som har varit inne på verkstad för åtgärd för men inte blivit så mycket bättre. Jag har åkt och kört några fler XC90 och V90 CC och de har alla haft detta fenomen mer eller mindre. Det har gått såpass långt nu, så det är inte kul att köra några längre sträckor då jag stör mig som tusan på detta. Hade jag valt bil idag skulle jag testat runt en hel del innan jag bestämde mig, och även känt efter om just du känner av de här vibrationerna...tror inte alla gör detta nämligen.
Utseendemässigt är smaken som baken, och prismässigt skiljer det heller inte mycket mellan de olika bilarna.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]