Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peak81
#1217632
Hej,

Jag har förmånen att snart kunna beställa en ny förmånsbil och har landat i att det blir Volvo och då antingen XC60'n eller V90'n.

Är dock osäker på vilken modell jag ska välja. Tycker att XC60'n är bekvämare eftersom jag upplever att jag sitter bättre och ser bättre när jag kör. Å andra sidan rymmer V90 mer och känns som en lite större bil.

Generellt så ser min livssituation ut så här:

Sambo relation
Inga barn
Drar hästtransport titt som tätt
Gillar utrustning på bilen

Jag har 11 basbelopp att röra mig med.

Skulle gärna höra vad du tycker och tänker och är tacksam för all input! :-)-)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1217661
Har snöat in lite på v90 cc. Kan dock bero på att jag inte kört xc60 lika mycket. 90 inscription är betydligt mer ombonad, ex dörrsidorna på xc60 har inte mkt att hämta. Komfort är båda fina på men 90 "vinner"
90 cc fronten är ju grymt lyckad dessutom.
Samma livssituation här :)
Senast redigerad av 1 W.A.P.E., redigerad totalt 0 gånger.
av Peak81
#1217662
W.A.P.E. skrev:Har snöat in lite på v90 cc. Kan dock bero på att jag inte kört xc60 lika mycket. 90 inscription är betydligt mer ombonad, ex dörrsidorna på xc60 har inte mkt att hämta. Komfort är båda fina på men 90 "vinner"
Tack för svaret!
Uppfattar jag dig rätt om jag tolkar det som att V90 cc har bättre ljudisolering och generellt rejälare dörrar än XC60'n?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1217666
Nja dörrarna vet jag inte. Tänker mer på design o lyxkänsla på dörrsidor. 90 har skinn trä o krom. Xc60 typ, plast, om man ska va lite ful. Upplevs iaf så i jämförelse. Dock har xc60 mer lyckat panelinlägg, liknande koncept. Vill till att du provkör ordentligt!
av dfa
#1217810
Valde V90 CC eftersom det var bättre kampanjer på den när jag skulle beställa. ( aut 4900, vinterdäck 4900)

Noterade föresten att V90 CC inte går att bygga med annat än D4 AWD nu. Spännande.
av Lövet
#1217812
Skulle valt XC60. Har aldrig kommit överens med V90CC. Ser ut som att gå klädd i gummistövlar till kostym. Det lirar liksom inte. Hade i så fall hellre valt en "vanlig" V90 AWD.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1217835
dfa skrev:Valde V90 CC eftersom det var bättre kampanjer på den när jag skulle beställa. ( aut 4900, vinterdäck 4900)

Noterade föresten att V90 CC inte går att bygga med annat än D4 AWD nu. Spännande.
Det går utmärkt att bygga med andra motorer också, dock måste du välja ett större utrustningspaket (Plus, Pro eller Ocean Race), då D4 är den enda som kan få motsvarande Kinetic.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1217863
Valde exakt mellan dessa två också innan valet föll på XC60.
Naturligt hade ju såklart varit att gå på CC iom att jag kör XC70 idag, men tycker på något sätt att V90 generellt är för jäkla stor som bil, även om det allt som oftast blir fullt med grejer I XC70n också, så rätt paradoxalt att jag byte "ner" till XC60.

För min del en ren känsolmässig grej med XC60. Kul att prova helt enkelt. V90CC hade varit billigare, gett mer utrustning och kampanjgrejer.

Edit: Familj med två kids, 3 och 4 år. Så förhoppningsvis inte dags för stor jäkla barnvagn i bagaget, igen. Men, den som lever får se.
av dfa
#1217896
fjohan82 skrev:
dfa skrev:Valde V90 CC eftersom det var bättre kampanjer på den när jag skulle beställa. ( aut 4900, vinterdäck 4900)

Noterade föresten att V90 CC inte går att bygga med annat än D4 AWD nu. Spännande.
Det går utmärkt att bygga med andra motorer också, dock måste du välja ett större utrustningspaket (Plus, Pro eller Ocean Race), då D4 är den enda som kan få motsvarande Kinetic.
Aha tack!
Svår pedagogik det där, eftersom motoralternativen är utgråade och det står "Ej Cross Country" ... :D
av Mumsmums
#1218022
Nu är ju det här med smak svårt att diskutera men det här är min åsikt. Om utseendet har betydelse, välj XC60. De få jag sett ute i verkliga livet visar sig vara en grymt snygg modell till skillnad mot V90 som det utseendemässigt är något fel på. Svårt att riktigt sätta fingret på vad det är men en sak som jag sett diskuterats här på forumet är att den ser baktung ut och det kanske är det som i mina ögon stör.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]