Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PartyNordmann
#1217209
Dex skrev: Den nya XC60 D5 Inscription Aut AWD 2018 0,65-0,80 l /mil (bara kört 152mil ännu förbrukningen sjunker nog lite efter ett tag har jag för mig).
Bra siffror. Har du använt Eco-läge mycket? Hur tycker du det funkar isf?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Dex
#1217276
Jag använder aldrig ECO läget på någon av bilarna. Jag tycker de är fantastiskt snåla(för att vara så tunga bilar) fastän man inte kör ekonomiskt för att spara. Jag har aldrig provat att få ner förbrukningen och kolla vad som är minvärde.
Jag kör XC60 D5 Inscription 2018 på default värdet "Comfort" (räcker till vid omkörningar).
Jag har faktiskt en V40CC D4 Aut Summum 2016 den är ännu snålare den tar 0,47l/mil-0,55l/mil kul att kunna dra på utan att den dricker som en "Häst". :)
Därför bytte jag från T5 bilarna till Diesel(Kanske man har blivit snål?)
av Norbert
#1217338
Nu är frågan ifall prisskillnaden på 40kkr mellan T5 och D5 är värt på en 3 årig period vs bensinförbrukningen eller slår det ut varandra?
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1217345
Om inte ekonomin är allt för snäv så skulle jag säga att du bör gå efter hjärtat, det du verkligen vill ha och ger dig körglädje. Kör själv gamla T5 och skulle aldrig byta till en Diesel, möjligen en T6. Jag skulle nog aldrig stå ut med dieselljudet och skulle man störa sig på det blir det inte kul (känner folk som ångrat sig). Men visst finns det fördelar också, det går från person till person och vad man gillar/inte gillar. Provkör en med samma motor, gärna flera gånger eller under en längre tid. Alltid uppfattar man inte allt då inputten svämmar över...
Användarvisningsbild
av Dex
#1217370
Håller helt och hållet med att man ska välja motor efter hjärtat och prova dem så att man känner att man gjort rätt.
Både T5 och D5 är fina att köra men helt olika karaktär.
D5 högt vridmoment redan i låga varv och till max 4000-4500rpm.
Medan T5 måste man varva lite mer för att få till vridmomentet och upp till 6000rpm.
Så det är ekonomin och vilken typ av karaktär på motorn man vill ha.
Diesel ljudet hörs utanför bilen. Inne hörs knappt något tycker jag(VEA motorn)
Bägge är härliga bilar tycker jag. :)
av Leopold
#1217500
Jag tror den viktigaste frågan är hur långa sträckor man kör i medeltal.

Även relativt stora och hyfsat starka motorer som tex gamla B5254T6 (som förekommer i typ S80N -08, bensin) är rätt snåla under långkörning landsväg/motorväg, ca 0.75 l/mil.

Men det gäller absolut inte under korta körningar. Kollade min med Torque android-app uppkopplad via BT till en OBD II-läsare (Vgate Scan): det tar ca 10 minuter innan motortemp ligger på normalvärde, mätningar på O2 Sensor och katalysator visar att de inte arbetar som de ska förrän efter en kvart ca, motorn drar naturligtvis väldigt mycket mer under denna uppvärmningsperiod.

Så kör man mest korta sträckor ska man förmodligen ha en hybridbil eller elbil. Kör man mest längre sträckor så kan det nästan kvitta om man kör med diesel eller bensin såvida man inte kör typ 3000 mil plus om året, då kan den lägre bränsleförbrukningen uppväga den väsentligt högre fordonsskatten.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Dex
#1217509
Här är lite av mina erfarenheter.
Min V70 T5 250 hk 2002 kan jag få ner till 0,95l/mil(blandad körning) vid försiktig och lugn körning.
Men så fort man gasar lite så sticker den iväg minst med 1,1-1,3l mil.
Motsvarande med diesel 0,8l/mil (D5) vs 1,25l/mil bensin(T5).
Vid lugnare körning 0,65l/mil (D5) vs 1,00l/mil(T5)
Man måste jämföra vid samma typ av körsätt på bägge för att vara rättvis.
Kör man med "ägg under gaspedalen"så går det få ner förbrukningen ytterligare givetvis på bägge.
Men köper man T5/T6 så jagar man inte bensindroppar helt ok med 1,3l/mil för min del det är känslan som räknas.
Användarvisningsbild
av Dex
#1218746
Derank skrev:
Norbert skrev:Någon som har en D5 och kan tala om den verkliga bensinförbrukningen?

Har en T5 beställd men börjar tveka med tanke på den verkliga förbrukningen som ligger på 1l/mil :x

förbrukningen är ju strunt samma de 2 motorer emellan så länge du inte kör 5-6k mil per år spelar ju 0.8 el 1,0 ingen roll i det stora hela. Kaffepengar-


Själv kör jag 2000mil per och och snittar 1,1 med minXC60 D4 auto awd gamla modellen
Otroligt 1,1 l/mil på en D4.
Jag har aldrig lyckats få upp mina D4 till 1,0l/mil.
Det högsta värdet var med husvagn på autobahn i tyskland 0,95l/mil(ca 100-110km/h)
Bara bil på autobahn 170km/h ungefär 0,85l-0,90/mil.
Kul och sett vad du hade fått för förbrukning med en bensin motor? :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1218750
Tankade fullt idag igen, 1,33 landade det på denna gång. Dok mycket lek i snön och värmare har gått konstant
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]