Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tordk
#1215113
Har snart kört 500 mil med min XC60 T5 AWD Inscription och, trots avsiktligt lugn körning, ligger snittförbrukningen > 0,9l/mil.
Även i den trakten vid långkörning.
Någon mer med liknande erfarenheter??
av Apjon
#1215142
Det låter som en trolig förbrukningssiffra, så här skrev jag i tråden "Vi som beställt nya XC60";
Apjon skrev:Jag provkörde en T5 AWD förra veckan fram och tillbaka till jobbet, 8 mil enkel resa mest 90 väg, ett par mindre samhällen med 50-70, då snittade den strax över litern/mil... Jag har en V60 CC AWD som hyrbil tills min T5'a kommer den snittar 0.74/mil på samma sträcka, hade en A6 Allroad -14 innan den snittade i jämförbart väder 0.65, före det hade jag en Q5 2.0 TFSI den snittade på samma sträcka 0.88/mil, det här är inte uppmätta siffror utan mätarsiffror.
Så om man jämför med Q5'an jag körde samma sträcka i 3 år så låg den på en verklig snittförbrukning strax under litern. Vill man att det ska gå ner på längre körningar så får man nog hålla sig runt 90km/h. Detta är min erfarenhet, andra har säkert olika...
Användarvisningsbild
av Rillee
#1215208
Använd er av de amerikanska siffrorna, de brukar vara mer rätt.
av Manhood
#1215498
Har kört ca 500 mil med min, blandad körning med rätt mkt "bykörning"
1.13 ligger den på.
Har gjort några långturer men att få den under 0.9 känns svårt.
av Falken79
#1215749
Kört 250 mil och ligger på 1.1 blandad körning men mycket korta turer.
Jag hade nog trott att det lätt borde gå att komma under litern men det verkar dessvärre svårt... det blir väldigt många tankstopp vilket är väldigt tråkigt. Det räcker med att nudda gasen så maxar den förbrukningsmätaren på 2.5l/mil. En tank på 70-80 liter hade varit önskvärt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1215781
Tordk skrev:Det är betydligt över den spec. Volvo anger, frågan är hur ok det är att gå ut med fel siffror på sånt här.. :???:
Den siffran är från den Europeiska testcykeln (NEDC) och är inte samma sak som vad bilen drar i verkligheten. Det är inte Volvo som egentligen utlovar något utan hur testcykeln är utformad som gör att siffrorna inte stämmer så bra med verkligheten.

Man håller på att gå över till en med realistisk testmetod (WLTP) så inom några år kanske man kan lite på siffrorna lite mer.
av titanum
#1215821
Falken79 skrev:Kört 250 mil och ligger på 1.1 blandad körning men mycket korta turer.
Jag hade nog trott att det lätt borde gå att komma under litern men det verkar dessvärre svårt... det blir väldigt många tankstopp vilket är väldigt tråkigt. Det räcker med att nudda gasen så maxar den förbrukningsmätaren på 2.5l/mil. En tank på 70-80 liter hade varit önskvärt.

Det ger 760-vibbar att höra sådana förbrukningssiffror.
av PartyNordmann
#1216041
Norbert skrev:Aj aj vilken tråkig förbrukning på T5, tror ni D5 har en bättre förbrukning?
Ja!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]