Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av i95petan
#1214391
Hej,

Vad är mest idealt att köra sin T8 med för inställning?

Om vi börjar med växelförarens läge - finns det någon anledning att inte alltid ha växelföraren i läge "B"? Jag har läst både manual och googlat efter information. Vad skulle nackdelen kunna vara att köra på läge B? OM det inte finns nackdelar, förstår jag inte varför de ens har ett läge "D" och ett läge "B"?

Vid vanlig körning på landsväg (jag har 15 mils pendling till jobbet), kopplar ni då ur batteridriften helt (Hold) för att spara det tills ni kommer in i tätort igen? Men fungerar då fyrhjulsdriften på vintern?

Jag tar gärna emot lite inställningstips ifrån er som haft T8 ett tag. Tack
Användarvisningsbild
av svergie2
#1214553
Är väl för att inte alla gillar den ökade regenerationen, har inte hittat något som tyder på att D skulle vara bättre. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av X3JA
#1214583
Kan man planera sin körning är D ett klart bättre alternativ än B. B brukar jag använda endast i bergen.

För en T8 måste ju elmotorn vara igång för att driva bakhjulen. Jag har själv inte testat att ha igång "Charge" när jag väljer "AWD"-läge, men skulle gissa på att "Charge" avaktiveras.
av Jspeed
#1214755
Nyligen inkommen från kvällstest av T8:an. Här är några erfarna resultat:
-Charge och Hold fungerar i alla körlägen.
-Bensinmotorn tillåts stängas av i både Charge och Hold, tex vid rullning eller broms, dock ej i AWD och POWER.
-Elmotorn tillåts användas även i Charge och Hold, tex vid kraftigare gaspådrag eller när fyrhjulsdrift behövs eller när bilen elmotorbromsat ihop mer än sagd Hold-nivå.
-B-läget bromsar inte mycket (kanske inte alls) då batteriet är nära fulladdat.

XC60 T8 varvar ca 1750varv/min i 110km/h på växel 8. Min erfarenhet är också att växellådan i automatläge inte är så villig att växla upp tidigt. Men med paddlarna klarar den ganska låga varv. Knappa 80 km/h på 8:an går (1200varv/min). Accelerationen därifrån är ok tack vare elmotorn och kompressorn. En sak att tänka på är att T8, till skillnad från andra Volvo-automatlådor, inte kan växlas manuellt utan att vara extrautrustad med paddlar. När man växlar den manuellt startar bensinmotorn (förstås) och stoppar inte förrän man går ur manuella läget. Vad jag har kommit på är detta enda sättet att köra om man skulle vilja ha bensinmotorn igång kontinuerligt utan att köra i AWD/OFFROAD eller POWER.

Fyrhjulsdrift finns tillgängligt i alla körlägen och laddtillstånd (enligt manualen, har ej testat)

En anledning till att inte alltid köra på B-läget kan vara att det i halt väglag inte alltid är önskat med elmotorbroms på bakhjulen vid gasuppsläpp.

En annan reflektion: Standardljudet High Performance med subwoofers är det redigt tryck i tycker jag!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1214765
Jag har gjort ett eget läge där jag utgår från Pure, men med luftfjädringen i hybrid och utan eco-klimat. Jag använder för det mesta D. Detta för att bilen frirullar och jag upplever att räckvidden blir längre då. Kommer det massa nedförsbackar alt. att trafikljuset slår om så väljer jag B tillfälligt.

Det händer absolut att jag väljer Hold för att spara på el och du kan vara lugn vad det gäller awd. För behövs det så finns det tillgängligt oavsett körläge. Är det dock besvärligt väglag så brukar jag välja läge AWD.

Ovan passar mig och min körstil. Bästa är att testa själv och se vad som blir bäst. Ett bra råd är att alltid ladda när tillfälle ges. Oavsett om det bara är en kvart. Råd två är kopplat till det. Köp en till laddkabel, typ 2 mode 3. Så det passar fler laddare.
av CuteLunatic
#1215409
Jag undrar lite samma sak, vad man ska köra på. man kanske ska göra ett eget läge som du säger, där man utgår från pure men utan eco-klimat. Låter som en god idé. Sen tar jag för givet att det bara måste finnas fördelar med att köra på läge B istället för D (i alla fall om man kör pure)?
av KristianO
#1216518
En annan sak som jag funderat på. Om batteriet är slut, kan man då inte längre få awd?
Eller hur fungerar det då? Går bilen över i återladdningsläge automatiskt vid val av awd?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1216523
KristianO skrev:En annan sak som jag funderat på. Om batteriet är slut, kan man då inte längre få awd?
Eller hur fungerar det då? Går bilen över i återladdningsläge automatiskt vid val av awd?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag undrade samma sak i en annan tråd och fick svaret att bilen inte tömmer batteriet helt, utan sparar lite för att kunna driva bakhjulen när det behövs. AWD ska alltså fungera trots att batteriet är ”tomt”.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1216569
Bilen fixar att blixtsnabbt lösa awd trots tomt batteri. Så det går att köra på ställ i 10 timmar med tömt batteri om man skulle vilja! :wink:
av i95petan
#1217485
Tack alla för input.
B-läge är alltså inte så självklart. Jag får även kolla hur man justerar eco-klimat.
Lite förvånad över er som kör så mycket Pure, gör ni det även på långresor?
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]

Det är inte reglervententilen på AC s[…]