Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattemattsson
#1213616
Halloj!

Är det någon som blivit klok på hur motor/kupé värmare fungerar på T8?

Om man startar parkeringsvärmare med laddsladden i observerar jag att bilen drar 700w trotts att bilen är färdigladdad vilket borde betyda att någon elektrisk värmare är igång och stödjer Bensinvärmare?

Har frågat på Volvo utan svar och i manualen står det att så är fallet, men OM det nu är så, varför kan man då inte ändra så den enbart värms på el precis som på V60 hybriden? :roll:
av Jspeed
#1213739
Jag hade också från manualen uppfattat att T8 kan värmas elektrisk.

Ställde frågan till Volvo support och fick svaret:
"Förkonditioneringen sker med bränslevärmaren det finns inget annat sätt.
När du ska köra i Pure behöver bränslevärmaren aktiveras annars finns det inget som genererar värme i bilen.
Vi vill även understryka din bil är en hybrid och inte en elbil."

AMS har skrivit om både XC60 och V90 T8 att de har luftvärmepump men det verkar alltså inte stämma.
Synd tycker jag, hade gärna förvärmt bilen på el när den laddas hemma i garaget.
av CuteLunatic
#1213758
Dum fråga nu då.. Det är alltså så, att varje gång man sätter på kupévärmaren (genom VOC för det mesta) så värms bilen upp med hjälp av bränslet OCH elen? inte enbart el? hmmm... :cry:
av marcbe
#1213923
CuteLunatic skrev:Dum fråga nu då.. Det är alltså så, att varje gång man sätter på kupévärmaren (genom VOC för det mesta) så värms bilen upp med hjälp av bränslet OCH elen? inte enbart el? hmmm... :cry:
Stämmer. Värmen kommer från bränslevärmare. Elen som dras är för fläktar, relän, etc samt ev ratt och stolsvärme.
Anledningen till att det är en bränslevärmare är för att maximera eldriften (minimera motorstart). På en hybrid (jämfört med en elbil) har man ju begränsat med batterienergi, och en elektrisk värmare på 5 kW stjäl ju ganska stor del av batterienergin i en T8 om det är kallt.
Men absolut, då försvinner möjligheten att förvärma på el. Då hade man fått ha både bränsle- och elvärmare och det blir dyrt.

På andra marknader med mindre kallt klimat så har T8an elektrisk värmare istället för bränslevärmare.
av CuteLunatic
#1213962
marcbe skrev:
CuteLunatic skrev:Dum fråga nu då.. Det är alltså så, att varje gång man sätter på kupévärmaren (genom VOC för det mesta) så värms bilen upp med hjälp av bränslet OCH elen? inte enbart el? hmmm... :cry:
Stämmer. Värmen kommer från bränslevärmare. Elen som dras är för fläktar, relän, etc samt ev ratt och stolsvärme.
Anledningen till att det är en bränslevärmare är för att maximera eldriften (minimera motorstart). På en hybrid (jämfört med en elbil) har man ju begränsat med batterienergi, och en elektrisk värmare på 5 kW stjäl ju ganska stor del av batterienergin i en T8 om det är kallt.
Men absolut, då försvinner möjligheten att förvärma på el. Då hade man fått ha både bränsle- och elvärmare och det blir dyrt.

På andra marknader med mindre kallt klimat så har T8an elektrisk värmare istället för bränslevärmare.
okej, tack för tydligt svar! då blir det ändå på något sätt ganska logiskt, enligt mig. Kan förtydliga:

jag kör väldigt mycket korta sträckor (85% av min körning) som alltså blir på el. Hade varit trevligt om man alltid då vid behov, skulle kunna värma på enbart el.. hm. Well well, nästa bil kanske har det, om 3 år lär det bli en hel elektrisk av volvo, förhoppningsvis :D

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]