Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hållundan
#1209481
Kryssade givetvis i "Sportchassi" när jag beställde min XC60. Provkörde en R-design en del innan beställningen och gillade såklart den sättningen. Nu var det ju såklart kanske inte helt rättvisande bild mot det jag beställde mtp på att den R-designen dessutom hade extra allt, men just chassimässigt kändes ju den bilen otroligt fin.

Har även "Sportchassi" i min XC70 idag, och tycker att det är en del skillnad på en vanliga XC70 och den jag har.
Har försökt leta efter mer detaljer kring vad "Sportchassi" i XC60 faktiskt innebär i hårdvara (och mjukvara?) men lyckas inte hitta något nånstans.

Någon som vet?
av Eiko
#1209904
Sportchassi til XC60 er 15mm lavere enn standard chassi i følge min volvoselger. Den har også styvare fjæring og støtdempere.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1209960
Eiko skrev:Sportchassi til XC60 er 15mm lavere enn standard chassi i følge min volvoselger. Den har også styvare fjæring og støtdempere.
Sedärja. Konstigt att de inte har ett "i" bredvid när man klickar i option Sportchassi som med "alla andra" options som man klickar på. Kan inte heller utläsa infon explicit om sportchassit i broschyren. Det är ju mer en samlad info avseende R-design, men där står det ju mest som vanligt om "tröjor och dekaler", sportpedaler, backspegelkåpor osv..
av titanum
#1209978
Eiko skrev:Sportchassi til XC60 er 15mm lavere enn standard chassi i følge min volvoselger. Den har også styvare fjæring og støtdempere.
Vore bra att få utrett vad som egentligen gäller. Enligt en säljare jag pratade med skulle sportchassi ihop med Momentum/Inscription enbart göra bilen hårdare men inte sänka. Låter konstigt. Vet någon om sportchassiet ger fler inställningar för styrningen? Upplevde den som för lätt och nästan "diffus" i en Momentum som jag testkört.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1210051
titanum skrev:
Eiko skrev:Sportchassi til XC60 er 15mm lavere enn standard chassi i følge min volvoselger. Den har også styvare fjæring og støtdempere.
Vore bra att få utrett vad som egentligen gäller. Enligt en säljare jag pratade med skulle sportchassi ihop med Momentum/Inscription enbart göra bilen hårdare men inte sänka. Låter konstigt. Vet någon om sportchassiet ger fler inställningar för styrningen? Upplevde den som för lätt och nästan "diffus" i en Momentum som jag testkört.
Bra frågor! "Sportchassit" i XC70 är inte lägre än original, men inbegriper att den är hårdare. Kanske är det samma logik här.

Vet faktiskt inte heller om XC60 R-design är lägre än original, samma sak här, inget som framgår i broschyrer och info. Det står ju bara att den har "sportchassi", men inget mer. Vidare på "Specifikationssidan" https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... fikationer finns ju ingen info heller. Man kan ju bara stringa på motorvarianter, men inget på trimnivåer, e.g. R-Design.

Likaså när man switchar mellan Momentum/Inscription och R-Design i "Bygg din Volvo" ser man ju ingen visuell skillnad i höjd på bilen.
av Hertsh
#1210153
All teknisk info från Volvo säger att markfrigång är 216 mm. Sportchassit kan inte vara sänkt för då hade volvo haft olika markfrigång specificerad på sina bilar. Har så klart inte beviset för detta men ren slutledninfsförmåga leder till det resultatet.
av Eiko
#1210206
Min gamle vw Touran hadde sportchassi med 18 mm senkning. I teknisk info var det bare oppgitt 1 høyde på markfrigång og det var på standard chassi. Samme har Volvo gjort. Det er standardhøyden på 216mm i teknisk info.

Extrautstyr som luftfjæring (20mm lavere i dynamic modus/40mm høyere i off road modus) og sportchassi er ikke tatt med.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1213970
Ingen som sitter på några news om detta? Har inte orkat dra i det heller iofs...
av angarna
#1214139
Sorry men startar man på 216 mm och sänker max 15 mm så funkar det säkert. Inte som hos tyskarna vilka startar lägre och saknar all förfining-BARA HÅRDARE. Rena döden på svenska uselt underhållna vägar. Undantaget MB GLC vilken behöver sportfjädring. Hemsk med luftfjädring och vidrig med komfortchassit :P
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]