Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
#1209493
KrilleW skrev:Finns inga som helst hållbara incitament att välja en D4 framför T5 som privatperson idag om man kör 1500 mil per år.
Skillnaden i förbrukningen kommer inte belasta dig speciellt ekonomiskt. T5 är dessutom 13000kr billigare i inköp.
Räkna på att T5 drar 0,3 liter milen mer än D4. Det innebär 450 liter på ett år med bränslepris på 14kr liter x 1500 mil = 6300kr/år. Du kan med andra ord lägga den billigare inköpskostnaden på ökar soppakostnad i över två år.

På köpet får du en roligare bil. Jag gissar att det är något du vill åt eftersom du med T5an skulle välja till Polestar.
Jag gissar att T5 är och kommer förbi billigare i skatt än D4 med.
Xc40 har tvärtom där kostar T5awd 15-18000kr mer:)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1209517
Mccartney skrev:
KrilleW skrev:Finns inga som helst hållbara incitament att välja en D4 framför T5 som privatperson idag om man kör 1500 mil per år.
Skillnaden i förbrukningen kommer inte belasta dig speciellt ekonomiskt. T5 är dessutom 13000kr billigare i inköp.
Räkna på att T5 drar 0,3 liter milen mer än D4. Det innebär 450 liter på ett år med bränslepris på 14kr liter x 1500 mil = 6300kr/år. Du kan med andra ord lägga den billigare inköpskostnaden på ökar soppakostnad i över två år.

På köpet får du en roligare bil. Jag gissar att det är något du vill åt eftersom du med T5an skulle välja till Polestar.
Jag gissar att T5 är och kommer förbi billigare i skatt än D4 med.
Xc40 har tvärtom där kostar T5awd 15-18000kr mer:)
Lite som det borde vara, men ack så irriterande det är, ihop med XC40's något tokiga prissättning.
av Antti
#1212346
Xc60 nya gen T5 an alla dagar ,Haft tidigare v60 d5 awd polestar den den drog ca 0,68 blandad körning (230hk 470nm)Nu med T5 awd polestar 261HK 400nm vill den nu i början över litern,märkt att nu sjunkern förbrukningen, när bilen har närma sig 200mil .nu är den på .088l med vinterdäck mm.
av MagnusVäxjö
#1218402
Nu är inte detta exakt svar på frågan men ganska så samma. Jag har testat T6 AWD och D5 AWD. Och jag tycker tveklöst D5 passar bilen bättre. Mjukare mer respons och harmoni i D5. T6 funkar nog bättre till en lägre bil och tillsammans med en annan låda eller styrning till densamma.

Risk man får mothugg nu eftersom många verkar favorisera bensin. Och det gör även jag generellt. Men inte i detta fallet.
Användarvisningsbild
av Derank
#1218403
Många har nog jämfört d4a och T5 och då vinner T5, D4a är en riktig slöhäck om du frågar mig, och motorn känns bara ansträngd . D5, först då kommer bilen till sin rätta. T6a finns inet för provkörning här uppe-
av MagnusVäxjö
#1218452
Derank skrev:Många har nog jämfört d4a och T5 och då vinner T5, D4a är en riktig slöhäck om du frågar mig, och motorn känns bara ansträngd . D5, först då kommer bilen till sin rätta. T6a finns inet för provkörning här uppe-
Ok, intressant. Skall prova D4 i veckan. D5 tycke jag som du skriver var riktigt trevlig.
Användarvisningsbild
av Dex
#1218470
MagnusVäxjö skrev:
Derank skrev:Många har nog jämfört d4a och T5 och då vinner T5, D4a är en riktig slöhäck om du frågar mig, och motorn känns bara ansträngd . D5, först då kommer bilen till sin rätta. T6a finns inet för provkörning här uppe-
Ok, intressant. Skall prova D4 i veckan. D5 tycke jag som du skriver var riktigt trevlig.
Glöm inte prova bilen i Dynamic läget och berätta hur den beter sig.
Bilen lägger sig i Comfortläge när man startar tror jag.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]