Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1209082
Stod i samma dilemma som dig men efter att provkört en D4 AWD och sen hoppat över till en T5 AWD direkt efter så föll valet ganska självklart för mig. Blev en beställning på en T5 awd, inget snack! Den drivlinan i den bilen känns så otroligt rätt, bottenvrid, växling ja allt stämde verkligen medan jag personligen tyckte att D4an kändes aningen underpresterande om man kontrar bilen storlek mot vad motorn levererar. Tips är att om det finns möjlighet, testa D4an och hoppa sedan direkt in i en T5a, jag var helt inne på D4an men som sagt blev en kovändning!
av masv
#1209085
Ja det blev en T5:a för mig med polestar optimeringen onyx svart inscription, panoramatak och lite till
Leverans mars april trodde han
av Veron
#1209317
T5 alla dagar i veckan.
Enda fördelen med D4 är lägre förbrukning vilket inte är skäl nog.

Provkör båda och du vet vad jag menar.
av Linqid
#1209337
Jag bor i Göteborg och XC60 är redan nu en vanlig syn i trafiken, jag ser en nästan varje gång jag är ute och kör. Vad som överraskat mig är att jag sett betydligt fler T5 än D4.

Kan ju vara en slump och statistik för modellen talar säkert till D4:ans fördel, men det märks att bensin är på uppgång. En stark kandidat till ny bil nästa gång det är dags, men synd att den inte finns med en sexa.
av Mccartney
#1209493
KrilleW skrev:Finns inga som helst hållbara incitament att välja en D4 framför T5 som privatperson idag om man kör 1500 mil per år.
Skillnaden i förbrukningen kommer inte belasta dig speciellt ekonomiskt. T5 är dessutom 13000kr billigare i inköp.
Räkna på att T5 drar 0,3 liter milen mer än D4. Det innebär 450 liter på ett år med bränslepris på 14kr liter x 1500 mil = 6300kr/år. Du kan med andra ord lägga den billigare inköpskostnaden på ökar soppakostnad i över två år.

På köpet får du en roligare bil. Jag gissar att det är något du vill åt eftersom du med T5an skulle välja till Polestar.
Jag gissar att T5 är och kommer förbi billigare i skatt än D4 med.
Xc40 har tvärtom där kostar T5awd 15-18000kr mer:)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1209517
Mccartney skrev:
KrilleW skrev:Finns inga som helst hållbara incitament att välja en D4 framför T5 som privatperson idag om man kör 1500 mil per år.
Skillnaden i förbrukningen kommer inte belasta dig speciellt ekonomiskt. T5 är dessutom 13000kr billigare i inköp.
Räkna på att T5 drar 0,3 liter milen mer än D4. Det innebär 450 liter på ett år med bränslepris på 14kr liter x 1500 mil = 6300kr/år. Du kan med andra ord lägga den billigare inköpskostnaden på ökar soppakostnad i över två år.

På köpet får du en roligare bil. Jag gissar att det är något du vill åt eftersom du med T5an skulle välja till Polestar.
Jag gissar att T5 är och kommer förbi billigare i skatt än D4 med.
Xc40 har tvärtom där kostar T5awd 15-18000kr mer:)
Lite som det borde vara, men ack så irriterande det är, ihop med XC40's något tokiga prissättning.
av Antti
#1212346
Xc60 nya gen T5 an alla dagar ,Haft tidigare v60 d5 awd polestar den den drog ca 0,68 blandad körning (230hk 470nm)Nu med T5 awd polestar 261HK 400nm vill den nu i början över litern,märkt att nu sjunkern förbrukningen, när bilen har närma sig 200mil .nu är den på .088l med vinterdäck mm.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom