Moderator: Moderatorer
KrilleW skrev:Finns inga som helst hållbara incitament att välja en D4 framför T5 som privatperson idag om man kör 1500 mil per år.Xc40 har tvärtom där kostar T5awd 15-18000kr mer:)
Skillnaden i förbrukningen kommer inte belasta dig speciellt ekonomiskt. T5 är dessutom 13000kr billigare i inköp.
Räkna på att T5 drar 0,3 liter milen mer än D4. Det innebär 450 liter på ett år med bränslepris på 14kr liter x 1500 mil = 6300kr/år. Du kan med andra ord lägga den billigare inköpskostnaden på ökar soppakostnad i över två år.
På köpet får du en roligare bil. Jag gissar att det är något du vill åt eftersom du med T5an skulle välja till Polestar.
Jag gissar att T5 är och kommer förbi billigare i skatt än D4 med.
Mccartney skrev:Lite som det borde vara, men ack så irriterande det är, ihop med XC40's något tokiga prissättning.KrilleW skrev:Finns inga som helst hållbara incitament att välja en D4 framför T5 som privatperson idag om man kör 1500 mil per år.Xc40 har tvärtom där kostar T5awd 15-18000kr mer:)
Skillnaden i förbrukningen kommer inte belasta dig speciellt ekonomiskt. T5 är dessutom 13000kr billigare i inköp.
Räkna på att T5 drar 0,3 liter milen mer än D4. Det innebär 450 liter på ett år med bränslepris på 14kr liter x 1500 mil = 6300kr/år. Du kan med andra ord lägga den billigare inköpskostnaden på ökar soppakostnad i över två år.
På köpet får du en roligare bil. Jag gissar att det är något du vill åt eftersom du med T5an skulle välja till Polestar.
Jag gissar att T5 är och kommer förbi billigare i skatt än D4 med.