Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av masv
#1208685
Ska beställa en ny xc60 funderar bara vilken motor man ska välja , det står mellan D4awd eller T5 awd polestar.
Några tips kör 1500 mil om året och är lite fundersam på dieselns vara .
Mats
av mikebike
#1208691
Jag gick bredvid en D4 VEA igår, den lät inte kul. Som en traktor.
Det sägs att moderna bensinmotorer låter nästan som dieslar, men jag har svårt att tro att de kan låta så där illa.
Min gamla bil luktade dessutom väldigt illa, från värmaren. Är det samma värmare i nya XC60?
av masv
#1208693
Värmaren vet jag inte om det är samma.
Det är ju bra drag i T5 tror jag, samtidigt är det dieselns vara om 4 -5 år man vill ju inte tappa för mycke i värde
Frugan tycker att vi ska T5 awd polestar
av Manhood
#1208703
Jag stod i samma val men efter att provat en D4 så var valet enkelt. Blev en T5.
Dock ganska törstig, ligger klart över litern på de 350 mil jag kört nu men en mkt trevlig motor.
av KrilleW
#1208749
Finns inga som helst hållbara incitament att välja en D4 framför T5 som privatperson idag om man kör 1500 mil per år.
Skillnaden i förbrukningen kommer inte belasta dig speciellt ekonomiskt. T5 är dessutom 13000kr billigare i inköp.
Räkna på att T5 drar 0,3 liter milen mer än D4. Det innebär 450 liter på ett år med bränslepris på 14kr liter x 1500 mil = 6300kr/år. Du kan med andra ord lägga den billigare inköpskostnaden på ökar soppakostnad i över två år.

På köpet får du en roligare bil. Jag gissar att det är något du vill åt eftersom du med T5an skulle välja till Polestar.
Jag gissar att T5 är och kommer förbi billigare i skatt än D4 med.
av masv
#1208831
Det blir nog en T5 awd med poestar optimeringen för vridmomentets skull.
Onyx svart Inscription lutar det åt med lite lull lull. :D :D

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]