Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joffapoffa
#1207857
Ser ju ut som att vi är många här som har fått våra XC60 ordentligt försenade. Hur ser det ut med kompensation från säljarnas sida? Jag ar varit på vår ÅF men vi får inget mer än taskiga ursäkter. Enligt köpeavtalet skulle jag möjligtvis kunna häva köpet men jag vill ju faktiskt ha min bil så det är ett ganska kasst alternativ.
Har någon lyckats få kompensation?
av PartyNordmann
#1207863
Det vill väl va en fråga om vad ÅF har lovat av leverans? Min säljare var rätt tydlig med att leverans i december var preliminär. När bilen sen kopplades till Min Volvo visade den leverans i mars. Min säljare lovade aldrig att den skulle komma i dec. Därför har jag inte häller något krav på kompensation. Sen tror jag inte min ÅF skulle bråka för mycket om jag skulle villa häva beställningen, men det är inte aktuellt för mig. Så får jag leva med att jag inte får lika mycket för min nuvarande bil när den säljs i mars med några fler mil på mätaren än det jag ville.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av ForceWalker
#1207919
Joffapoffa skrev:Ser ju ut som att vi är många här som har fått våra XC60 ordentligt försenade. Hur ser det ut med kompensation från säljarnas sida? Jag ar varit på vår ÅF men vi får inget mer än taskiga ursäkter. Enligt köpeavtalet skulle jag möjligtvis kunna häva köpet men jag vill ju faktiskt ha min bil så det är ett ganska kasst alternativ.
Har någon lyckats få kompensation?
Min säljare sa till mig i juli att leverans blir nån gång januari/februari om jag lägger beställning, jag trodde inte på honom, trodde jag skulle få bilen tidigare än så.
La beställning 11 augusti, så för min del håller leveranstiden nästan.
Vad lovade din säljare dig?
av Wai
#1207949
Vi la bestelllningen 12juli säljaren trodde lev nov/dec, vi fick lev. v. 50 i Min volvo , efter ca. 1v. flyttades den fram 12v. till v.10,
Och vi har sista uppdateringen 5/9 sen har det inte hänt något mer på lev. status .
Vi har bestält T5 Inscription, Mussel blue 721, Klimatpaket VOC, Loungepaket Pro, Teknikpaket Pro, Dragkrok el, svart tak, tonade rutor, 360 kamera, park asist.
Vi har inte heller fått någon bra info om varför den vart flyttad, det står på Min volvo att man ska få det, står såhär(Om bilen skulle försenas beror det på tillfälliga produktionsproblem eller materialbrist, som vi informerar dig om. ).
av Joffapoffa
#1208086
Vi la beställning i slutet av augusti. Säljaren sa oktober till eller tidig november. Vilket passade oss bra då vi ska till fjällen över jul. Nu säger appen vecka 8 vilket välter omkull våra planer då vi vill sälja vår nuvarande bil innan vintern för att den inte ska tappa för mycket i värde.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1208188
Joffapoffa skrev:Vi la beställning i slutet av augusti. Säljaren sa oktober till eller tidig november. Vilket passade oss bra då vi ska till fjällen över jul. Nu säger appen vecka 8 vilket välter omkull våra planer då vi vill sälja vår nuvarande bil innan vintern för att den inte ska tappa för mycket i värde.
Det din gamla bil eventuellt tappar på ett par månader har du kvar med råge i din nya som ju blir uttagen 2018 istället för 2017. Så det ekonomiska resonemanget du för tycker jag inte håller.
av ForceWalker
#1208204
Joffapoffa skrev:Vi la beställning i slutet av augusti. Säljaren sa oktober till eller tidig november. Vilket passade oss bra då vi ska till fjällen över jul. Nu säger appen vecka 8 vilket välter omkull våra planer då vi vill sälja vår nuvarande bil innan vintern för att den inte ska tappa för mycket i värde.
Hmm, ja då förstår jag att du blir lite sur.
Förstår dock inte hur han kan säga något sådant med tanke på att standard V90n säljer hälften så mycket som XC60n och han måste ju ändå vetat om leveranstiderna för den bilen.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1208242
Norbert skrev:Hur lång tid tar det innan man login till Min Bil ?
Pratade med min säljare i helgen, och de har fimpat att lägga upp bilen över huvud taget i "Min Volvo" nu mtp på att det är så struligt med leveranstider och oklar backlog/prioriteringar kring när bilen ska byggas. Rätt eller fel väg kan man ju diskutera, men antar väl att Volvo inte pallar med diskussioner som exempelvis denna tråd där leveransdatum "hoppar"/inte uppdateras.

Edit: Jag beställde min (XC60 T5 FWD Business Advanced) 17/10 och har varken fått upp bilen i "Min Volvo" (ser bara min nuvarande bil där) och fått preliminär leverans till ~W1807 någonstans. Om det stämmer får vi se.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1208259
Jag förstår Volvo, att de inte lägger in i "Min Volvo" nu när leveranstiderna ändras. Men det står väl på köpekontraktet vad man kan göra om leveransen försenas? Jag förmodar att det är standardavtal. Punkt 4 "Leveranstid och leveransförsening punkt B. Vid leveransförsening skall säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av väsentlig betydelse för en konsument, vid denna bedömning ska såväl tidsaspekten som det egna behovet beaktas, får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljföretaget detta". Beträffande pengar står det under punkt E: "En konsument har rätt att hålla inne betalningen vid säljarens dröjsmål enligt § 11 KKL.
Så jag tror det är väldigt svårt att få kompensation för en försenad leverans.
Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]

Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]