Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PartyNordmann
#1208260
Ja, kompensation kan man nog glömma! Man har två val; häva köpet, eller vänta. Skall bli kul at se, när bilen faktisk kommer, hur off beräknad leveranstid är.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lobocut
#1208325
SvenB skrev:Jag förstår Volvo, att de inte lägger in i "Min Volvo" nu när leveranstiderna ändras. Men det står väl på köpekontraktet vad man kan göra om leveransen försenas? Jag förmodar att det är standardavtal. Punkt 4 "Leveranstid och leveransförsening punkt B. Vid leveransförsening skall säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av väsentlig betydelse för en konsument, vid denna bedömning ska såväl tidsaspekten som det egna behovet beaktas, får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljföretaget detta". Beträffande pengar står det under punkt E: "En konsument har rätt att hålla inne betalningen vid säljarens dröjsmål enligt § 11 KKL.
Så jag tror det är väldigt svårt att få kompensation för en försenad leverans.
Köparen har i enlighet med 14 § rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
av least
#1208427
Eller så skippar man lagtexten och dess formuleringar och tar diskussionen till återförsäljarens kundansvarige istället.
Det är väldigt sällan man får som man vill om man "läser lagen" för motparten.

Diskutera istället saken utifrån de bekymmer som förseningen orsakar dig, mycket enklare att relatera till.
av dfa
#1208538
least skrev:Eller så skippar man lagtexten och dess formuleringar och tar diskussionen till återförsäljarens kundansvarige istället.
Det är väldigt sällan man får som man vill om man "läser lagen" för motparten.

Diskutera istället saken utifrån de bekymmer som förseningen orsakar dig, mycket enklare att relatera till.
Lustigt, jag har precis motsatt erfarenhet.
Givetvis är det ingenting som man skall öppna med men om förhandlingen inte lyckas kan det hjälpa att vara tydlig och objektiv.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1208555
least skrev:Eller så skippar man lagtexten och dess formuleringar och tar diskussionen till återförsäljarens kundansvarige istället.
Det är väldigt sällan man får som man vill om man "läser lagen" för motparten.

Diskutera istället saken utifrån de bekymmer som förseningen orsakar dig, mycket enklare att relatera till.
Självklart skall man försöka. Men jag ser inte speciell framgångschans med det som privatperson. Om de låter affären gå tillbaka står det säkert någon annan i kö som gärna tar en bil med kortare kötid.
#1208562
SvenB skrev:
least skrev:...står det säkert någon annan i kö som gärna tar en bil med kortare kötid.
Bild
av least
#1208694
SvenB skrev:Självklart skall man försöka. Men jag ser inte speciell framgångschans med det som privatperson. Om de låter affären gå tillbaka står det säkert någon annan i kö som gärna tar en bil med kortare kötid.
Allting beror självklart hur man lägger upp diskussionen och vilka förutsättningar man har som person, men att vara privatkund är ingen nackdel.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1208714
least skrev:
SvenB skrev:Självklart skall man försöka. Men jag ser inte speciell framgångschans med det som privatperson. Om de låter affären gå tillbaka står det säkert någon annan i kö som gärna tar en bil med kortare kötid.
Allting beror självklart hur man lägger upp diskussionen och vilka förutsättningar man har som person, men att vara privatkund är ingen nackdel.
Självklart kan man även som privatkund ha möjlighet att få kompensation. Men det är nog vanligare som företagare, exempelvis taxiägare. Där kan ju den försenade leveransen bli inkomstbortfall. Som privatperson har du färre möjliga orsaker varför du ska ha kompensation
Användarvisningsbild
av snowi
#1209831
Har aldrig varit med om en bilaffär där man blivit "lovad" ca leveranstid.

Vad som helst kan hända i produktionen och då blir tekniskt sätt nästan alla bilar försenade.

Själv hade jag motsatt problem, min XC60 Classic blev 10v för tidig vilket ställde till det då jag blev ståendes med 2 bilar, men man får bita i det sura äpplet och vänta!
Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]

Om kriget kommer...

En Mad Max-artat pickis 4WD är säkert r&[…]

Vevaxelgivaren kanske? Läs ut felkoder.