Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chezENGH
#1204098
Jeg har hørt at Volvo har en omformer i bilen som gjør 240V fra ladekabelen om til 400V og at det er 400V som er ladespenningen i bilen.

Kan man fore ladekontakten i bilen direkte med 400V?


XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
av rojo8515
#1204228
Nej, Volvo har inte den möjligheten idagsläget.

Den ström som kommer i vägguttaget är växelström AC, den får först passera Volvos inbyggda likriktare som gör om från 230 V AC till 400 V DC likström för batteripaketet.

Vissa riktiga elbilar kan ladda 3-fas 400 V med AC.

Många elbilar har även möjlighet att ladda med 400-800 V DC från en snabbladdare, då sitter likriktaren inte i bilen.
Användarvisningsbild
av chezENGH
#1206169
rojo8515 skrev:Nej, Volvo har inte den möjligheten idagsläget.

Den ström som kommer i vägguttaget är växelström AC, den får först passera Volvos inbyggda likriktare som gör om från 230 V AC till 400 V DC likström för batteripaketet.

Vissa riktiga elbilar kan ladda 3-fas 400 V med AC.

Många elbilar har även möjlighet att ladda med 400-800 V DC från en snabbladdare, då sitter likriktaren inte i bilen.
Takk for svar. Jeg er ingen spesialist på strøm, men tenker at siden jeg har 400V inntak i huset mitt, så kan jeg muligens også levere 400V rett til bilen. Det var i alle fall teorien min.
Det virker baklengs å først gjøre om 400V til 230V for så å koble til 10Ah original Volvo ladekabel, for deretter ha Volvoen til å likeretter strømmen tilbake 400V for å kunne lade batteriene....

Det er jo Type 2 inntak i bilen, men kan jeg koble den til et 3Fase+N 400V uttak i garasjen som er forskriftsmessig sikret?


XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
av rojo8515
#1206328
Har du ett typ 2 ladduttag ska det fungera att bara sätta i kontakten så sköter bilen sig automatiskt. Rent teknisk använder bilen då fas L1 och N för att mata 230 volt till sin egna likriktare.

Norge har lite annat elsystem än Sverige, därför krävs en speciell Norsk Volvo original laddkabel för att ladda bilen i vanliga 230 volts eluttag.

Typ 2 standarden ska dock fungera i hela Europa, så har du en korrekt installerad typ 2 laddbox ska det inte vara några problem.

Ett rött CEE 3-fas uttag med handske fungerar, om du har en Norsk laddkontrollbox på kabeln.

Denna lösning fungerar i Sverige:

https://evconnect.se/collections/typ2/p ... -fas-400-v
Användarvisningsbild
av chezENGH
#1206332
rojo8515 skrev: Norge har lite annat elsystem än Sverige, därför krävs en speciell Norsk Volvo original laddkabel för att ladda bilen i vanliga 230 volts eluttag.
Jeg har et hus av nyere dato med 400V hovedinntak, som er standard i Norge siden 2000.

Det jeg er nysgjerrig på er om bilen får ta imot 400V fra ladekabelen, slik at den slipper å transformere 230V opp til ladespenningen på 400V. Altså ved at jeg installerer et 400V uttak i garasjen til lading. Dette uttaket må selvsagt sikres med vern og annet etter forskriften. Jeg antar at ladingen da vil gå mye kjappere Bild


XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
av rojo8515
#1206360
Du kan kolla med en Norsk leverantör av laddboxar så får du rätta svaren.

I ett 3-fas 400 volt elsystem finns det även 230 volt att tillgå. Någon transformator krävs inte, du har väl 230 volts lampor i ditt hus?

Om den nya Norska lösningen bygger på direktjordat lågspänningsnät är det samma som Sverige.

Det är annars även jordsystemet som skiljer mellan Norge och Sverige, och alla bilar med typ 2 kontakt gör en avancerad kontroll av skyddsjordningen innan laddningen påbörjas. För Norska marknaden har det funnits anpassade EVSE laddkontrollboxar som fungerar perfekt.

Fördelen med om du kan använda 3-fas uttaget är att det ger 16 A och 3,7 kW laddning.

Norge är väl landet med flest elbilar i världen räknat per invånare?
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]