Derank skrev:Bara att konstatera att det aldrig går att räkna hem en t8 ens på 10år. Men å andra sidan går det ju inte att räkna hem nån bil i den prisklassen oavsett. Men bra drag iaf. Kanske.
Jag har räknat på det. Jag kan som privatperson räkna hem en T8 på ca. 3 år.
Såhär har jag räknat på ett snitt:
T6-T8 inköpskostnad skiljer
100,000kr
Miljöbilsbidrag från staten
-20,000kr
Utrustning som ingår i T8, men är tillval på T6
-44,000kr (Poestartrim, Sub, panoramatak och klimatpaket VOC)
Väljer man till all del utrustningen (vilket jag skulle gjort) så är prisskillnaden nere på
36,000kr
Säg att en liter bensin kostar 14kr. En T6 drar enkelt en liter milen vid normal körning hos de flesta. Dvs, kostnad
14kr milen
Vid körning 1500 mil per år kostar alltså en T6
21,000kr i bränslekostnad
Beroende på körmönster så räknar jag på att 750 mil per år går att göra per år (jag kan köra mer än så)
Av dessa 750 mil så räknar jag på att hälften går att ladda gratis, medan man får betala för resterande. Dvs betala för 375 mil. Laddar man hemma så kan vi säga att det blir en milkostnad på 2,50kr/mil. Alltså 375 x 2,50 = 938kr.
Elkostnad per år = 938kr
Bränslekostnad per år = 10,500kr
Sammanlagd kostnad bränsle = 11,438kr
Besparing = 9562kr/år.
36000kr dyrare i inköp / 9562kr = 3,76 år
Med min beräkning så tar det alltså strax under 4 år att få igen pengarna. Jag räknar på att ökar försäkringskostnad och service kvittar ut sig någorlunda mot fordonsskatten. Personligen så kan jag ladda både hemma och på jobbet gratis och kan köra runt 1000 mil per år på el.
Den stora frågan är dock andrahandsvärdet. Om tre år så finns är plug-in hybrider billigare och går längre. Det kommer visas negativt på dagens T8. Samtidigt kommer värdet på T6 att minska rätt bra också med nya regler.
XC60 D4 AWD Classic Summum, Klimatpaket VOC, Lastpaket, Teknikpaket PRO, Onyx black, Polestar, Läderstol Sport, m-grå innertak, Titania 20", Vinterhjul 18" LEDA, Stylekit silver, stänkskydd f+b, stötfångarskydd bak, Spegelkåpor silver