Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
#1220531
III skrev:
Dex skrev:
Eiko skrev:Besinhybrid er ok men D4 hybrid hadde vært mitt optimale valg for lavere forbruk på langkjøring. Er vel ikke mange av oss som egentlig har bruk for 407 hk.
D4 eller allra helst D5 hybrid det hade varit optimalt. :)
Kommer väl aldrig att tillverkas pga dagens påhittade diesel hysteri.
Spännande, på vilket sätt är den påhittad?
Kanske borde inte vara i denna tråden?
Men...
Massmedia skriver ju att alla dieselbilar snart ej får köra i diverse städer bland annat.
Detta kan ju lätt missuppfattas om man inte kollar upp det riktigt.
Euro 6 och Euro 5 klassade bilar får idag köra i Tysklands så kallade "Gröna Zoner" om man har införskaffat ett sådant miljömärke.
Vi har inte ens börjat med miljözoner ännu.
Jag har också fått frågan många gånger av bekanta:
Inte ska du köpa en ny dieselbil väl, man får snart inte köra dem i städerna?
Många tror ju så.
Det dröjer nog 15-20år till innan de blir förbjudna.(även nya bensin och alla gamla bilar som spyr ut avgaser).
Kanske ett förbud mot äldre bilar hade gjort mer nytta för miljön.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1220534
Dex skrev: Kanske ett förbud mot äldre bilar hade gjort mer nytta för miljön?
Det, däremot, är mycket intressant!
Användarvisningsbild
av poseidon
#1220744
Absolut inte, det kommer alltid vara bättre för miljön att köra en gammal bil än att skrota något som fungerar för att tillverka en ny.
Användarvisningsbild
av Derank
#1220759
poseidon skrev:Absolut inte, det kommer alltid vara bättre för miljön att köra en gammal bil än att skrota något som fungerar för att tillverka en ny.
Ochså blev det hörcochså en tråd 8m miljön och dieselns vara el ikke vara och att det vore bättre om alla körde duett fortfarande. ..... .........

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av betterlead
#1220768
Derank skrev:
poseidon skrev:Absolut inte, det kommer alltid vara bättre för miljön att köra en gammal bil än att skrota något som fungerar för att tillverka en ny.
Ochså blev det hörcochså en tråd 8m miljön och dieselns vara el ikke vara och att det vore bättre om alla körde duett fortfarande. ..... .........

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
:-(O) :D
Användarvisningsbild
av Dex
#1220852
Får väl leda in tråden på rätt spår igen lite grann. :)
Jag undrar ni som kör XC60 T5/T6/T8
Har ni bränslevärmare med VOC ?
Hur är det med ljudnivån på dessa bränslevärmare jämfört med dieselvarianten?
Är ni nöjda med den?
Hur är det med förbrukningen på värmaren?
Lite nyfiken på det.
av Jspeed
#1220871
Dex skrev:Får väl leda in tråden på rätt spår igen lite grann. :)
Jag undrar ni som kör XC60 T5/T6/T8
Har ni bränslevärmare med VOC ?
Hur är det med ljudnivån på dessa bränslevärmare jämfört med dieselvarianten?
Är ni nöjda med den?
Hur är det med förbrukningen på värmaren?
Lite nyfiken på det.
Värmare med VOC är standard i T8.
Jag tycker ljudnivån på den är betydligt lägre än i dieslarna och att det räcker med kortare tid för uppvärmning. Ca 15 min uppvärmning räcker bra för att få kupén varm vid nollgradigt ute, hur varm kylvätskan blir kan jag tyvärr inte se.
I T8 räknas värmarens bränsleförbrukning med i presenterad förbrukning i förarprestation. När jag kör på ren el med värmaren på har jag sett att staplarna ligger på 0,15-0,2l/mil. Detta vid relativt långsam körning, medelfart ca 45km/h. Så per timme nånstans 0,7-0,9l, beroende på vilket effektläge den går på. Vid högre fart blir förbrukningen förstås lägre per mil.. och när jag kör bensinmotorn ibland behövs inte värmaren.
av S80-04
#1222625
Fläkten på värmeanläggningen, tycker att den inte blåser ordentligt. Ingen större skillnad på lägsta och högsta hastighet. Sidorutorna immar igen. Defrostknappen sätter nog fart på fläkten. Nån som har samma problem?
av Peter81
#1222794
Har exakt samma problem, sidorutorna immar igen väldigt fort, speciellt när man är 4 personer i bilen. Har autoläge på AC:n med normal fläkthastighet. Försvinner långsamt när man ökar hastigheten, men då måste man göra det manuellt varje gång. Tycker också det är väldigt lite skillnad på de olika hastigheterna. Har haft bilen i 3 veckor, tänkte vänta lite och se om det blir bättre innan jag kontaktar verkstaden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 30

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]