Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1202234
Jag har en kund som beställt nya Volvo XC60 T8 för leverans i december. Nu ska det ordnas en laddbox på parkeringen.

På köpekontraktet står det laddning 22 kW som köpt tillägg.

Har försökt läsa mig till vad det är för typ av laddning, men hittar endast 1-fas 230 Volt med 16A och 3,6 kW.

Kan den även ladda med 3-fas 32 A och är det ett tillägg som måste beställas extra isåfall?

Ringde säljaren men fick inget besked, han skulle återkomma men verkade inte förstå frågan.
#1202369
När man anger 22kW så är det trefas, alltså med enfas laddbox bli det 32A, men XC90 o V60 kan bara ta emot max 16A enfas, troligtvis samma upplägg på XC60.

/Kalle
#1202416
rojo8515 skrev:Jag har en kund som beställt nya Volvo XC60 T8 för leverans i december. Nu ska det ordnas en laddbox på parkeringen.

På köpekontraktet står det laddning 22 kW som köpt tillägg.

Har försökt läsa mig till vad det är för typ av laddning, men hittar endast 1-fas 230 Volt med 16A och 3,6 kW.

Kan den även ladda med 3-fas 32 A och är det ett tillägg som måste beställas extra isåfall?

Ringde säljaren men fick inget besked, han skulle återkomma men verkade inte förstå frågan.
Kan det vara så att dom vill ha en matning fram till laddboxen som möjliggör att man kan plocka ut 22 kW i framtiden?
#1203005
Nja, det är ju inte sant det. Jag har flera vänner där det är säkrat herrejössesmycket högre än så?
Ang 22kw boxen gissar jag på att det inte är avsett enbart för volvon, alternativt att det är nån styrning som önskas vilket inte finns i klenare boxar.
#1203274
Ja det kan ju vara så att kunden får gäster med Tesla bilar förstås.

Möjligen att säljaren har sagt att det går att stoppa i kontakten laddboxar med typ 2 uttag som har max 22 kW matning.

Bilen sköter sig självt och laddar då endast med 3,6 kW 1-fas 16 A vad jag förstår.
#1204389
TommyP86 skrev:Nja, det är ju inte sant det. Jag har flera vänner där det är säkrat herrejössesmycket högre än så?
Ang 22kw boxen gissar jag på att det inte är avsett enbart för volvon, alternativt att det är nån styrning som önskas vilket inte finns i klenare boxar.
isåfall bor dom inte i en svensson villa , är huset kopplat till en jordbruksfastighet lr något liknande så kan dom ha högre men annars inte,jobbar som elektriker och vad jag vet så är det alltid max 3x25A i en lgh lr villa, nu vet jag dock inte om det skiljer på olika delar av sverige

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]