Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1200656
Yes, det är tyvärr bara svart som gäller.... Jag hade också helst velat ha kontrasterande färg vilket är mycket märkligt av Volvo att inte kunna erbjuda. Man tjatar om att vara PREMIUM men kan alltså inte erbjuda mer än svart/svart till R Design... :cry:
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1200663
Verkar vara samma önskemål på Swedespeed forum, man skulle ju kunna tänka sig att det kommer en förändring
av MTH
#1200740
Autobahnloket skrev:Yes, det är tyvärr bara svart som gäller.... Jag hade också helst velat ha kontrasterande färg vilket är mycket märkligt av Volvo att inte kunna erbjuda. Man tjatar om att vara PREMIUM men kan alltså inte erbjuda mer än svart/svart till R Design... :cry:
Precis, Volvo är i ärlighetens namn inte speciellt premium alls. Inte med sina kinesiska reservhjul och fyrcylindriga motorer till samma pris och bränsleekonomi som en överladdad sexa och verkligen inte när det gäller att göra sin bil mer personlig.

Jag kan t.ex. gå in till en BMW-handlare och säga att jag vill ha en 3-serie i British Racing Green eller i samma färg som en byggjobbares varseljacka. Inga problem säger BMW, ge oss en slant så fixar vi det. Eller så kan jag gå in till en Mercedes-handlare och beställa en E-klass med AMG-styling på utsidan och Exclusive-styling på insidan, nemas problemas. Varför kan man t.ex. inte beställa en XC60 med R-Design exteriör och Inscription interiör? Allt är ju ändå modulariserat så det vore inga större problem för Volvo.

Eller som videon Volvo släppte i samband med visningen av nya XC40:

Det hela låter ju fantastiskt, de har experimenterat loss med en massa färger och material samt tagit inspiration av mode-industrin och allt vet vad. Vad resulterar det i? En röd klädsel och en orange matta. WOW! Antiklimax deluxe... ?:-/

Jag gillar Volvo och kommer garanterat köpa en första generationens S60 Polestar när de går ner i pris men det duger inte att bara snacka utan man måste leverera också, speciellt om man påstår sig vara i klass med BMW och Mercedes, något man objektivt sett inte är.
Time to put up or shut up, Volvo!
av titanum
#1200745
Ja det är märkligt att det inte finns något ljust alternativ. Omvänt på Inscription känns 3900 kr extra för svart innertak väl häftigt. Är i stort sett samma tillverkningskostnad med största sannolikhet. Skulle faktiskt inte förvåna mig alls om svart är billigare. Det som är garanterat riktigt, riktigt premium med modellerna som introducerats i år är i alla fall priset.
av Norbert
#1203023
Synd detta, själv velar jag på grund av att jag inte vill ha svarta stolar och jag håller med MTH, aldrig något problem hos Mercedes eller BMW med specialare.
av least
#1203449
Om man ser det från tillverkarens sida, så är det inte underligt att det blir dyrt att som kund avvika från standard.

Om just du ska ha en Inscription med svart tak, eller en R-design med ljust tak, så kommer din specialbeställning att orsaka störningar i leveransen av inredningar.

För att få ihop just din bil på bandet så måste man veta exakt när som just din bil sätts ihop.
Om tiden inte stämmer så kommer inte ditt tak finnas tillgängligt.
Vid minsta störning så måste någon manuellt ha koll på just din bils "specialdelar".

Volvo som en liten tillverkare (men för stor för hel-manuellt bilbyggande) har inte möjlighet att ha olika flöden.

BMW och Mercedes kan säkert lösa detta i sitt vanliga flöde, men det beror på att de har valt att kunna erbjuda kundanpassningar, och har även kunder som efterfrågar detta. Och de tar även betalt för detta.
av Daniel73
#1203707
least skrev:Om man ser det från tillverkarens sida, så är det inte underligt att det blir dyrt att som kund avvika från standard.

Om just du ska ha en Inscription med svart tak, eller en R-design med ljust tak, så kommer din specialbeställning att orsaka störningar i leveransen av inredningar.

För att få ihop just din bil på bandet så måste man veta exakt när som just din bil sätts ihop.
Om tiden inte stämmer så kommer inte ditt tak finnas tillgängligt.
Vid minsta störning så måste någon manuellt ha koll på just din bils "specialdelar".

Volvo som en liten tillverkare (men för stor för hel-manuellt bilbyggande) har inte möjlighet att ha olika flöden.

BMW och Mercedes kan säkert lösa detta i sitt vanliga flöde, men det beror på att de har valt att kunna erbjuda kundanpassningar, och har även kunder som efterfrågar detta. Och de tar även betalt för detta.

Allt mevereras i sekvens.
Logistiskt sett är det inga problem alls att tex montera sportstol på förarplatsen och komfortstol på resten.
Stolarna som monteras är byggd just för den bilen. Inte för bilen som monterats innan och inte efter.
Lite som att den vita bilen får vita backspegelnåpor.

Där har man anledningen till att man låser beställningen några veckor innan bilen byggs, alla underleverantörer får då en slutlig beställning på vad dom ska leverera till just den bilen.


Det enda som ”lagerförs” utan koppling till VIN är sådant som är exakt samma till samtliga versioner.
Ofta pratar vi muttrar och popnitar...

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]