Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turbodanne
#1201141
Inte så långt tyvärr, inte för mig iaf... fulladdad visar den 4mil men det sjunker direkt när man kör...efter två dagars körning så kommer jag knappt 3mil på batteri om jag kör väldigt lugnt. Bilen har långsam acceleration vid enbart el. Så att köra ut på en 70-90 väg från stilla stående går bara om det inte kommer någon annan bil. Annars måste man gasa mer så bensinmotorn får hjälpa till för att komma upp i hastigheten.

Passat GTE är mycket piggare på elmotorn. Sen kommer man 4.5mil på en laddning vid landsvägskörning i 90km/h (med GTE)



Måste ju vara bättre att använda bensinmotorn för att accelerera upp till angiven hastighet sedan låta elmotorn hålla farten om man nu ska maximera räckvidden :) ?
Användarvisningsbild
av joel80
#1201224
Räckvidden ja.. Men inte helt säkert förbrukningen. :)
Speciellt inte om man inte kör längre än några mil.

Har man i pure-läget man man accelerera lite snabbare i elläget innan diesel/bensinmotorn startar. Upp till ca 80km/h är accelerationen på el helt acceptabel på min V60. Man accelererar där snabbare än de flesta andra t.ex på påfarten eller efter rödljus... Alltså i vardagskörning när folk helt normalt startar från rödljus eller kör in på andra vägar.
Motorvägspåfarter upp till 110-120km/h än nog det enda man kan behöva lite extra kräm till ibland för att tajma snyggt. (vilket det är sjukt många som inte fixar oavsett motorstorlek.. Men det är kanske en annan diskussion.. :) )
Användarvisningsbild
av Derank
#1201273
Nect skrev:
Derank skrev:Hur länge räckte elen?
Inte så långt tyvärr, inte för mig iaf... fulladdad visar den 4mil men det sjunker direkt när man kör...efter två dagars körning så kommer jag knappt 3mil på batteri om jag kör väldigt lugnt. Bilen har långsam acceleration vid enbart el. Så att köra ut på en 70-90 väg från stilla stående går bara om det inte kommer någon annan bil. Annars måste man gasa mer så bensinmotorn får hjälpa till för att komma upp i hastigheten.

Passat GTE är mycket piggare på elmotorn. Sen kommer man 4.5mil på en laddning vid landsvägskörning i 90km/h (med GTE)

Bedrövligt, en annan lär ju inte komma 1mil ens, nä, volvo har långt kvar tycker jag, och inet bara Volvo när det gäller laddhybrider
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1201285
Har kört XC90 T8 i snart två år och kan säga att det inte är några problem att hänga med i vardagstrafiken i Pure-läget. Det går inte att köra som en biltjuv på bara el, men det går absolut att köra aktivt.

Det är ingen Tesla och det tror jag inte att någon köpare förväntar sig att det ska vara.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]