Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mackann
#1198454
Ska beställa en lite högre bil en min nuvarande Bmw 428ix GC då jag ska få ett barn.

Har kollat på två hybrider då det blir lägre förmånsvärde på de.
Det är en suv som är medelstor jag vill ha för lite höjd samt utrymme, men ingen xc90 eller liknande då jag åker runt mycket i Stockholm i arbetet och vill kunna parkera någorlunda lätt.
Den ena är Mercedes GLC 350E och den andra är Vovlo xc60 t8.

Vilken hade ni valt? Av det jag testat och tittat på så tycker jag Mercedes är snyggare och snyggare inredning men Volvon har bättre navigations/dator system samt massage i stolarna verkar nice på Volvon haha.
Båda har jag planerat ganska välutrustade. Volvon är ju lite snabbare då den har 410 hästar istället för mercedes 330 hästar, men det skiljer endast cirka 0,5 sekunder i 0-100 så ingen super skillnad.
En annan nackdel med Volvon är att den blir cirka 80 000 dyrare än GLC vilket kostar mig 1000 kr i månaden men det kan det vara värt om det är en bättre bil.

Vilken hade ni valt? Fördelar och nackdelar vad ni kan se?
Användarvisningsbild
av V9097
#1198456
Jag kör den äldre XC60 och har familj med ett barn. Ärligt talat är det ingen vidare bil att lasta grejer i. När barnvagnen är på plats är det nästan fullt. Med andra ord: jämför lastutrymmena ordentligt på de två kandidaterna. Sen vet jag ju inte hur länge du planerar att behålla bilen, men när barnet växer behövs det större bilstol, i det läget är det trevligt om kupén är rejäl, särskilt på längden. Har jag en stor bilstol bakom passagerarstolen i min XC60 (notera äldre generationen) så blir det inte mycket plats kvar för passageraren fram, vi tvingas helt enkelt skjuta fram stolen så långt.

Jag måste säga att jag hade missat att GLC 350e fanns. Jag tycker den verkar mer lockande än Volvon ärligt talat. Båda är snygga, säkra och välbyggda, men XC60 kommer synas i vartenda gathörn om ett par år. GLC kommer vara betydligt ovanligare, dessutom billigare.
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1198461
När det gäller desa modeller och barnvagn så är de inte speciellt stora någon av dem.
GLC lite större jämfört med XC60 när vi talar om vanliga motorerna, dock höjs väl hela bagagutrymmet upp på GLC när det gäller 350E? XC 60 har ju batteripacken i "kardantunneln"

Jag valde XC60 då vi är på väg bort ifrån barnvagn, en liten sulky funkar ju i bägge men en liggvagn tar stor plats i dessa bilar. Se till att testa ordentligt och gör ditt val efter er vagn!

Bägge är rejält fina bilar, där mitt val föll på XC60 men GLC är riktigt läcker, dock gillar jag inte den där ipaden på panelen, den gav mig lite smått panik... hehe
av Calva14
#1198506
GLC hybrid har ju mindre lastvolymen än min V40, visserligen fyrkantigt och enkelt men ändå... XC60 alla dagar i veckan!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1198527
En helt annan sak är placeringen av laddluckan. Volvo har en helt okej placering, men Mercedes? Hur tänkte dom?
Ska man backa mot laddstolpen, för att slippa dra sladden runt hela bilen? Vintertid riskerar ju dessutom sladden att slitas av om en plogbil kör för nära.
Sen är väl luckan lagom dränkt i salt efter en körd mil.... :roll:
m_mercedes-glc-francfort-2015-ll-06.jpg
m_mercedes-glc-francfort-2015-ll-06.jpg (54.37 KiB) Visad 1925 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
#1198563
Tesla har ju också luckan längst bak, men på vänstra sidan!

Om tillverkarna kunde vara lite smarta och komma överens om var man ska ha luckan, så att man kan designa laddplatser smidigt.
Med Volvos placering på vänster fram har jag fått problem vid laddstolpar som står längsmed vanliga parkering på en väg. Sladden räcker inte runt till trottoarsidan när stolpen är placerad i bakkant på p-platsen. Och man får inte stå med nosen åt andra hållet på gatuparkering.

Men å andra sidan är det smidigt att ha luckan precis framför sig när man kliver ur bilen. Om man nu är på en plats med sladden framför sig..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1198591
I senaste Auto motor&sport är det test mellan BMW, 530e, E530e, V90 T8 och Tesla Model S. Hybridsystemet i Volvon var överlägset bäst. Jag hade defintivt köpt en T8.

Jag är dock jävlig, för jag kör en XC90 T8! :wink:
av McDonald
#1198605
joel80 skrev: Om tillverkarna kunde vara lite smarta och komma överens om var man ska ha luckan, så att man kan designa laddplatser smidigt.
.
Då ska luckan sitta i mitten, fram eller bak
Det måste ju fungera överallt med vare sig vänstertrafik eller högertrafik
Och då är Nissan Leaf på rätt spår
Användarvisningsbild
av joel80
#1198608
Man kanske kan ha två luckor! ;) Så löser man höger/vänstertrafik enkelt.

(Kör med ratt på varje sida direkt också)
av improwise
#1199442
mackann skrev:Ska beställa en lite högre bil en min nuvarande Bmw 428ix GC då jag ska få ett barn.

Har kollat på två hybrider då det blir lägre förmånsvärde på de.
Det är en suv som är medelstor jag vill ha för lite höjd samt utrymme, men ingen xc90 eller liknande då jag åker runt mycket i Stockholm i arbetet och vill kunna parkera någorlunda lätt.
Den ena är Mercedes GLC 350E och den andra är Vovlo xc60 t8.

Vilken hade ni valt? Av det jag testat och tittat på så tycker jag Mercedes är snyggare och snyggare inredning men Volvon har bättre navigations/dator system samt massage i stolarna verkar nice på Volvon haha.
Båda har jag planerat ganska välutrustade. Volvon är ju lite snabbare då den har 410 hästar istället för mercedes 330 hästar, men det skiljer endast cirka 0,5 sekunder i 0-100 så ingen super skillnad.
En annan nackdel med Volvon är att den blir cirka 80 000 dyrare än GLC vilket kostar mig 1000 kr i månaden men det kan det vara värt om det är en bättre bil.

Vilken hade ni valt? Fördelar och nackdelar vad ni kan se?
Ungen är inte ens född än men ställer redan krav på krav på en SUV? :D

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]