Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fordfairlane
#1190504
Hej!

Ska till och beställa ny XC60 men är lite osäker vilken motor jag ska välja. T8, T5 eller D5 är de alternativ jag kollar på nu. R-Design med Lounge Paket, Teknikpaket Pro och VOC kommer att väljas till plus lite annat smågodis.

Skulle gissa att jag ligger runt 60% stadskörning och har de senaste två tjänstebilarna landat runt 7000 mil efter 3 år och skulle tro att det blir detsamma denna gång.

Har haft två st XC60 innan med D4 motorn som jag varit väldigt nöjd med. Testade dock D5 motorn nu och den var väldigt trevlig att köra därav att blir det diesel så väljer jag D5 isåfall.

Men med tanke på diskussionerna runt diesel mm så är man lite osäker hur man ska göra. Även om denna bil inte drabbas direkt av höjd skatt etc så är ju 2:a handsvärdet lite oklart. Men det gäller ju även de övriga bilarna till viss del.

Så hur skulle ni gjort? Vilken motor väljer ni? Nått annat tillval som inte får missas? Polestar, hur mycket tillför den i upplevelsen? Sensus connect? Är det värt pengen att lägga till den? Subwoofer ingår i T8, är det värt att lägga till den även om man inte väljer Sensus connect?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1190538
Beroende på hur du kan ladda hade jag kollat på en T8.
De är ju liiite mer underhållande att köra dessutom :D
På de jag har kört gillar jag 360-kameran och B&W-stereon, som en inflikning gällande tillbehör.
av snowsucker
#1191079
Jag ska till och beställa tjänstebil om någon vecka och är i samma sits angående motorerna. Har kört D5 och T8, och jag vet inte om jag blev klokare egentligen. D5:an går riktigt bra, och känns helt rätt för den här typen av bil egentligen. Väldigt väldämpad, hördes nästan inget dieselknatter alls. Plus är bränsleförbrukning och räckvidd för långkörning. T8:an förvånade mig lite, efter att ha kört andra hybrider förväntade jag mig inte en så silkeslen karaktär, man märker överhuvudtaget inte när bensinmotorn startar upp. Där har Volvo lyckats riktigt bra. Men om den är silkeslen i normalkörning så är den ett monster när man trycker på. Den går riktigt, riktigt bra och bygger på fart i ett väldigt snabbt tempo. Nästan lite för bra för en högre bil, som dessutom har extravikt i form av batterier och annat. Tillsammans med den ganska direkta styrningen är det en ganska lynnig bekantskap, iaf som första intryck. Säkert dock till stora delar en vanesak då jag kommer från en BMW med ganska "tung" styrning och planterad känsla. Frågetecknen är dock karaktären, kommer den kännas nervös? Det plus räckvidden på längre turer är det som jag funderar på, vår pendlingssträcka är 4 mil enkel väg så halva pendlingsvägen kommer gå på bensin de dagar vi inte kommer åt att ladda på jobbet. Någon som har erfarenhet av plug in-hybrid med samma pendlingssträcka?
Användarvisningsbild
av Momentum
#1192959
snowsucker skrev: Tillsammans med den ganska direkta styrningen är det en ganska lynnig bekantskap, iaf som första intryck.
Styrningen i "sport" kändes mycket mer "stabil", körde en T8:a i dag (finns säkert någon inställning någonstans), log spontat många gånger, både åt det galna att åka omkring "ljudlöst" men även hur mycket "pulver" den bilen levererar - galet
av fordfairlane
#1193005
Jag valde en T8 till slut, främst för att den var helt magisk att köra. Har kört två st D4:or innan och testade D5 först denna gång. Dock när jag fick möjlighet att testa T8 vart jag helt såld. Sen när jag började lägga på tillbehör jag ville ha märkte jag att T8 ändå fick lägre förmånsvärde. Sen kör jag en hel del korta körningar och har bra laddmöjligheter både hemma vid huset och vid jobbet.

Oklart om det är bra eller anus ekonomiskt när vi summerar om tre år, men förmodligen kommer det bli tre roliga år iaf!
Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]