Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1183921
Jag har räknat en del på en T8 jämfört med en D4 och kommit fram till följande. Är jag helt ute och cyklar eller har jag missat några viktiga parametrar?

Jag har räknat med att sossarnas förslag på höjd fordonsskatt, vilket innebär att diesel- och bensinbilar blir ganska dyra de tre första åren. Jag har också räknat med att en laddhybrid med 49 grams utsläpp kommer få ett bidrag på 15.000 kr istället för nuvarande 20.000 kr. Man kommer då utgå från att en bil som har 0 gram i utsläpp får 45.000 kr i bidrag och därefter straffas man med 612 kr/gram bilen släpper ut. 612 x 49 = 29.980 kr. Alltså ca 15.000 kr kvar i bidrag.

Bilarna har samma utrustning och det är motorerna som skiljer bara.

Som sagt, har jag missat något väsentligt i min uträkning?

D4 190hk
Pris: 621.000 kr (T5 -13.000kr)
Skatt 3 år: 18.000kr
Bränsle, 3 år, 4500 mil (4500 dieselmil 0,75L/mil, 13,50kr/liter): 45562kr
Totalt 3 år: 684.562 kr

T8 320hk + 87hk
Pris: 741.000 kr
Reduktion -15.000 kr
Skatt 3 år: 0 kr
Bränsle 3 år, 4500 mil (1500 bensinmil 0,85L/mil, 13,50 kr/liter): 17212kr
Elkostnad: 3000 mil (2kwh/mil, 1kr/kwh): 6000kr
Totalt 3 år: 749.212 kr

Skillnad: 64.650 kr
av dfa
#1184235
Vad är det som du vill räkna ut? Om du betalar av bilen på 3 år är ju inte det samma sak som vad bilen kostar (eftersom den inte kommer att vara värd 0 kr efter 3 år)
av Jspeed
#1184412
Om dessa två alternativ säljs om 3-4 år tror jag skillnaden i totalkostnad kommer att vara ganska nära noll, eller kanske till T8:ans fördel. Vem vill egentligen ha en diesel då?
Tänker också, med angivna köpesummor, att här rör det sig om en tämligen välutrustad bil för att vara D4 medan som T8 "vanligt" utrustad. Dvs inte bara dieselmotorn som gör att D4:an sjunker mer.
Av dagens motoralternativ i XC60 tror jag T8 kommer sjunka minst på 3 års sikt. De som hotar är kommande laddhybridalternativ med svagare förbränningsmotor (billigare), ev. starkare elmotor och större batteri.
Användarvisningsbild
av joel80
#1184413
Har du 50% kvar i värdet efter tre år (vilket du borde ha med bara 4500mil) blir skillnaden mindre... Eftersom du kommer ha högre restvärde på T8an.

Att du sen också har en bra mkt roligare bil i T8an gör ju inte saken sämre. :)

Är det AWD på D4an? Annars är det ju också en stor fördel med T8an.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1184417
dfa skrev:Vad är det som du vill räkna ut? Om du betalar av bilen på 3 år är ju inte det samma sak som vad bilen kostar (eftersom den inte kommer att vara värd 0 kr efter 3 år)


Du har helt rätt!

Och även ni andra..

Jag var lite otydlig med vad jag ville räkna ut och jag missade att få med värdeminskning i kalkylen.

Jag tänker att man tappar ca 20 procent första året och sedan 10 procent per år, men det är kanske lite snålt räknat.

Det skulle ge ett restvärde på T8 på 480.000 kr och 402.000 kr på en D4.

Så om jag säljer T8an efter tre år så har den kostat mig 749.000 - 480.000 kr = 269.000 kr.

Om jag säljer D4an efter tre år så har den kostat mig 684.000 - 402.000 kr = 282.000 kr.

Så det blir som ni alla säger lite mer kvar i plånboken efter en T8.

Sen tror jag som ni att en diesel är mer svårsåld än en hybrid i framtiden.

Ja, Joel.. Frågan är hur intresset är för motorstarka hybrider jämfört med billigare versioner med större batterier och färre bensinhästkrafter? Men trevligare bil under tiden är ju inte heller förakta.. :) speciellt när den blir billigare i slutändan. ;) och det har ju alltid funnits en andrahandsmarknad för bilar som rör på sig när man gasar,...
av dfa
#1184469
Verkligen jättesvårt (och kanske därför inte rimligt?) att räkna på värdeminskning för både diesel och hybrider framöver.
Själv väntar jag med att beställa till nya XC60 kommer med någon miljöbilsspecad diesel ( skattebefriad som förhoppningsvis klarar bonus/malus) alternativt en laddhybrid för runt 400kkr.
av Malmstroem
#1184517
De som är proffs på att beräkna restvärden, dvs landets leasingfirmor beräknar ofta lägre restvärde på t.ex. en Passat GTE än på en Passat diesel för ungefär samma pris.

Jag säger inte att de har rätt, men om det var min privatekonomi det gällde skulle jag inte vara överdrivet optimistiskt när det gäller restvärdet. Ger Volvo ett högt garanterat restvärde är det en annan sak -- men jag skulle bli en aning förvånad om så var fallet.
Användarvisningsbild
av joel80
#1184579
Restvärde för hybrider och bilar med batterier har sedan start satts lågt av leasing bolagen men sålt lika bra eller bättre än diesel och bensin. Batterierna har visat sig hålls bättre än vad alla trodde och när det gäller Volvo är ju alla hybrider också väldigt pigga bilar!

Batterierna håller så pass att Volvo ju till My18 ändrade om så att mindre del av batteriet var topp och bottenskydd. Alltså mer tillgängliga kwh ur samma batteripack.
av improwise
#1187881
Är det inte snarare så att T8 modellen räknas rätt lågt i andrahandsvärde för att det är en "låtsashybrid" och även laddhybrider om typ 3 år lär vara MYCKET bättre? Batterier osv lär ha en rätt brant utvecklingskurva närmaste åren, kanske så mkt att en T8 i praktiken ses som en bensinmotor om några år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1188050
Möjligen i XC90 där den kanske kan ses som green washing mer än ett försök att göra en miljövänlig bil. Det har så kort räckvidd på el att många kör mest på bensin ändå. Tror det är lite bättre för V90/XC60.
Sen tänker jag också lite så att efterfrågan på begagnade hybrider och elbilar kommer vara högre om 2-3 år än vad som sålts senaste året.
Även om det då finns bättre hybrider eller vettiga elbilar som nya är det många som inte alls känner sig manade att köpa nytt.

Om den här omställningen går så fort som det finns indicier på att den kommer att göra tror jag det kommer bli ett väldigt sug på begagnatmarknaden efter allt som går att ladda.
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]