Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
#1181778
Jag har åkt med en väns V90 och spelat golf. Till min förvåning gick inte golfbag med klubbor in på bredden i bilen. Inte nog med att bilen bara har 60/40 delning av bagaget vilket jag accepterat som OK även om det inte är optimalt, så har bagaget blivit mycket smalare än i V70/XC70, vilket jag hade tidigare.

Jag har idag en XC60 MY16 och har varit helt såld på nya XC60 sedan den lanserades. Gillar Volvo och vill verkligen ha en ny Volvo som nästa bil. När jag nyss kollade tekniska spec på volvocars hemsida så är den 105 cm i bredd i bagaget, medans nuvarande XC60 har 113,3 cm på smalaste stället. Väldigt stor skillnad och det diskvalificerar bilen från att passa oss som spelar golf. Ja, jag vet att man kan ta ur klubborna och lägga dem ovanpå bagen, men att kunna ha kvar klubborna i bagen gör stor skillnad när man är flera stycken som skall ut och spela.

Nu till min fråga, någon som kan bekräfta om det stämmer att bagaget blivit 8(!) cm smalare i nya XC60 och om det tar bort möjlighet att ha golfbag med klubbor i bagaget?
av permikael
#1181805
Jag skulle åka och testa om jag vore du.
Läste annanstans att den nya XC60:n fick plats med mer bagage än sina konkurrenter trotts att XC60:in hade lägs Volym.
Lite ala trafikmagasinet, volym är oviktigt antal väskor är mer relevant.

Lite off topic, men jag skulle åka och kolla, men konstigt att ni inte fick plats i V90:in för den tycker jag är ganska bred..
Användarvisningsbild
av mikeman
#1181809
Det här var spännande, får se vad ni kommer fram till. Jag åker V60 till golfbanan och valde den över en BMW 3-serie bl.a pga bredden i bagaget, minst 10 cm bredare. Jag får in golfbagen på bredden i 2/3 av utrymmet, inte riktigt längst in men med lite snedd på bagen funkar det där också. Dock är det ingen bil som lastar fyra golfare och åker på resa. tre golfbagar och mindre resväska funkar ok med fällning. Man har ju 40/20/40... ;)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av Hertsh
#1181818
Jag kan givetvis åka och testa, men har inte gjort det ännu. Det blir i alla fall till att testa eller höra från annan innan jag lägger en order. Om bilen inte kan ta en golfbag med klubbor är den diskvalificerad. Då har Volvo verkligen fokuserat på fel saker, för min del. Helt rätt att verklighet är viktigare än lådliter enligt VDA eller andra standards. Passat har alltid haft höga värden enligt VDA men oavsett varit mycket mindre än V70/XC70 i verkligheten.

Enligt Volvos hemsida är V60 109cm i bagaget på smalaste stället, så enligt Volvos egen statistik/tekniska spec är nya XC60 smalare i bagaget. Helt otroligt. Nya XC60 har likt V90 helt raka sidor i bagaget men det har förmodligen tillkommit på bekostnad av smarthet.
Användarvisningsbild
av mikeman
#1181970
Jag tror det kommer funka helt ok ändå. Bagen i sig får lätt plats på smalaste stället och träklubborna kan man lägga lite uppepå hjulhuset vilket gör att bagen nog kan ligga nästan rakt i alla fall.
av permikael
#1182151
Håller med, det är nästan omöjligt att få en bra bild genom att läsa mått och liter.
När vi insåg att vi skulle få vänta ända till W41 på att få våran XC60:i Classic (beställde i april), blev vi så klart oroliga att våran nyköpta dubbelvagn inte skulle få plats i våran nuvarande V60:i, jag blev inte klok på alla mått hit och dit.
Men döm om min förvåning när vi nu får in dubbelvagnen och till och med kan åka och veckohandla på ICA utan några större problem, lite trix att få in vagnen så klart men hade aldrig lyckats få fram detta resultatet genom att läsa specar.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1182190
Vi har hundbur som tar lika stor plats som ett ryggstöd i baksätet. Fäller antingen mitten ryggstödet eller båda till höger så får golfbagen plats bra. Går fortfarande att åka tre pers i bilen.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1182332
Jag var uppe och tittade på nya xc60 idag. Den har betydligt mindre lastutrymme än min nuvarande.

Jag mätte från bakre ryggstödet längs golvet och bak till listen till luckan. Har för mig att det var knappt 80 cm och det är nästan 15 cm kortare än min.

Sen mätte jag från bakre ryggstödets överkant till den list där luckan kommer. Det var 66 cm och ca 10 cm kortare än min.

Bredden var ca 127 på den nya xc60n och det var i runda slängar samma som på min.

Det känns som att de tagit från bagageutrymmet och gett till benutrymmet i baksätet. Skulle de inte kunnat göra bilen 10 cm längre och fått med både last och baksätesutrymme?

Jag tror knappt att jag får in barnvagnen på längden i den nya.

Det lär ju hindra en hel del barnfamiljer att köpa den i framtiden.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1182735
Nu har jag mätt min xc60 MY16 ordentligt..

På måndag ska jag upp och mäta motsvarande mått på den nya.

Bredd:
113 cm mellan hjulhusen
129 cm ovanför och bakom hjulhusen.

Djup:
82 cm från sätets överkant till rutan.
85 cm från sätets överkant till bakluckans klädsel.
87 cm från bakluckans klädsel rakt bak till sätet.
95 cm från sätets nederkant till bakluckans klädsel.

Höjd:
80 cm mitt i, precis bakom sätet. 82 cm exkl larmsensor.
79 cm 1 dm in från fönsterna, precis bakom sätet.
74 cm från golvet till öppningens överkant.

Benutrymme:
19 cm från framsätets bakkant till baksätets sits när jag kör. Jag är 183 cm och har stolen längst bak.
Användarvisningsbild
av Derank
#1182736
låter ju som ett ikke problem att få in en golfbag på tvären då det finns tusen andra vinklar där den garanterat går in. Jag fick in gofbagarna i våran dåvarande Kia tom...och barnvagnen. Måste vara årets problem.....typ.

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]