Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1169586
Frågan gäller även V/S90. Så här funderar jag. Pengar är ju en knepig tillgång. Vad är mycket och vad är lite? På ett sätt är ju pengar inget värda, om man inte omsätter dem till någon vara eller tjänst. När man omsätter pengarna in i en bil kan man ju få en uppfattning om vad pengarna är värda. Flummig inledning, sorry. Men nu lite mer konkret. Jag har ett väldigt speciellt anställningsavtal på många sätt. Det ger mig bl.a. möjlighet att plocka ut vilken bil jag vill och vilken tilläggsutrustning jag vill, bara bilen är en sk. Miljöbil(tror det är statens miljöbilsdefinition). Sedan finns det väl någon form av social kontroll på firman där man kanske inte uppskattar om man tar ut en vansinnigt dyr bil, eller en bil som man vet är vansinnigt dyr. Volvo är ju ändå lite av sossecontainer eller i alla fall villa, vovve, Volvo - bil.. Och få tänker in priset på T8 i bilden när de ser en Volvo T8.

Baksidan är att den beräkning som sedan görs leder till att bilen blir ganska dyr för mig. Det är alltså en ganska begränsad förmån. Tycker jag i alla fall. Vinsten uppstår framförallt genom att P-plats på jobbet, trängselskatter, service, byte vinterdäck etc. ingår i bilen.

Om jag tittar på en ny XC60 T8(eller V90 T8) så slutar det med att jag får betala ca 7000 av min nettolön för bilen. Är verkligen en Volvo värd det? Det är inte så att jag inte har råd med den summan. Men samtidigt svider det ganska rejält att betala 7000 skattade pengar för en Volvo. Missförstå mig rätt, jag gillar Volvo, men det är ingen BMW eller Porsche. För mig kommer mycket av mervärdet med Volvo just nu genom deras hybridteknik. Jag tycker helt enkelt att det både är roligt, miljövänligt och spännande med denna teknik. Det gör att jag kan tänka mig att betala "lite" extra. Men så då till samvetsfrågan. Hur mycket är en XC60 T8 värd? Ett sätt att normal bedöma värdet på något är att se hur många timmar en person måste jobba för att få i hop pengarna. Men om vi hoppar över det och bara tittar på summan och då är det ju alternativanvändningen av pengarna som blir intressant. 7000/mån för en Volvo? Är det okey? Men vad ska jag göra för pengarna annars.. :lol: För egen del så skulle troligen pengarna gå in i amortering av huset och då jag måste ha en bil så kommer det ändå att kosta mig minst 4000 i månaden. Alltså är alternativanvändningen troligen 3000 i amortering på huset.

Lite personliga tankar om bilars värde. Men hur resonerar ni?
av JohanGBG
#1169588
Så som jag ser det så är det en prioriteringsfråga och hur man lägger upp sin totala budget. Så länge jag kan lägga undan X% kontinuerligt, hantera alla fasta månadskostnader samt löpande kostnader som man har, så är det fritt fram att spendera resterande del på kul grejer, t.ex roligare bil.

Exempelvis:
50% Sparande
20% Fasta kostnader
10% Löpande kostnader

Då finns det 20% kvar att göra lite som man vill med! I mitt fall blev det delvis en roligare bil för de extra procenten :P

Sen kan man så klart fundera på om det finns någon gräns för hur mycket man bör lägga på en bil, men det är högst individuellt. Specifikt Volvo så kan jag bara från min sida säga att jag tycker att de är värda pengarna lika mycket som t.ex BMW eller Audi, så där är det mer en smakfråga igen.

Vet inte om det hjälpte, men så resonerade jag innan mitt köp i alla fall!
Användarvisningsbild
av P210
#1169593
7000/mån för en Volvo? Hade det varit annorlunda om du gett samma pengar för en BMW eller Porsche?
Till sist verkar det ju som om det är frågan om summan som man lägger på en bil är rimlig eller inte.

Och vad hade du köpt/behövt privat om du inte haft möjligheten till förmånsbil - jämför den kostnaden tillsammans med vad kostnad för p-plats på jobbet, trängselskatter, service, vinterdäck mm hade kostat dig privatägt.

Själv valde jag en Peugeot när jag fick möjlighet till förmånsbil - hade aldrig varit i närheten av funderingar på en fransk bil innan.. men 508:an var extremt mycket bil för pengarna när man räknade på tjänstebil!
av kajsson
#1169594
Jag tycker det här är en oerhört intressant frågeställning ur så många aspekter. Delvis befinner jag mig i en liknande situation och brottas med samma tankegång. Tar vi ditt exempel med en ”merkostnad” på 3.000 SEK mellan den billigare bilen för 4.000 SEK/mån kontra den dyrare för 7.000 SEK/mån så är det en årlig besparing på 36.000 SEK. Om vi dessutom antar ett stabilt förhållande i pris mellan dessa bilar över längre tid, förutsatt att du byter bil med jämna mellanrum, talar vi om en enorm besparing. I mitt fall är det 35 år till pension, med en inflationsjusterad genomsnittlig avkastning på 3% om året (lägger ingen värdering i avkastningen) så pratar vi om en besparing på strax norr om 2m SEK. Till syvende och sist handlar det om personliga prioriteringar, men jag är tveksam till många människors bilkalkyler och deras kännedom kring alternativkostnaden.
Användarvisningsbild
av Derank
#1169605
Det är väl en prioriteringsfråga, en del lägger 10k i månaden på sitt boende och andra lägger 10k i månaden på sin segelbåt el på Hästen och vissa lägger 10k i månaden på bilarna. Och en del unnar sig inget i livet och sparar alla pengar på hög.

Alla är vi olika, själv tillhör jag kategorin "jag lever bara en gång"
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1169621
Håller med föregående talare. När jag ligger där med näsan i vädret har jag ingen nytta av flera miljoner på banken. Lever här och nu och unnar mig det som faller mig in... 8)
Sen att långt från alla vet vad T8 innebär, utan bara ser en Volvo i mängden, är ju en annan sak...
av Maja
#1170504
Frågan om något är dyrt eller billigt är enbart en fråga om tillgång på pengar.

Tycker du att 7000 kr svider då är det för dyrt för dig, då bör du avstå.

Dyrt eller billigt är alltid en fråga och pengar har man inga så är allt dyrt.
av dfa
#1170578
Har inte koll på förmånsberäkningar och hur det slår med det finns ju andra motoralternativ att titta på för V90 som också är miljöbilar. Blir inte det billigare, eller måste det vara just en XC60 T8?
av Mwi
#1170771
Primus skrev:Baksidan är att den beräkning som sedan görs leder till att bilen blir ganska dyr för mig. Det är alltså en ganska begränsad förmån. Tycker jag i alla fall. Vinsten uppstår framförallt genom att P-plats på jobbet, trängselskatter, service, byte vinterdäck etc. ingår i bilen.
Om jag tittar på en ny XC60 T8(eller V90 T8) så slutar det med att jag får betala ca 7000 av min nettolön för bilen.
Nu vet jag inte hur många mil du kör per år men om du kör 2000 mil/år så blir ju milkostnaden 42kr/mil inklusive parkering vid jobbet och trängselavgifter. Att äga en egen bil tror jag inte bli så mycket billigare så alternativet är väl ett SL-kort och medlemskap i någon bilpool :D Sedan finns det väl förslag att trängselavgiften skall börja förmånsbeskattas i framtiden, men oavsett det så kostar bilar mycket pengar om man sedan äger bilen eller har en tjänstebil har ingen större betydelse.
av troubleshooter
#1171072
Som jag har hört så är det dyrt att vara rik och billigt att vara fattig........ 8)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]