Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1177963
2008 var priset för en d5 automat 384800 och då var den också billigast i programmet.
T5 kostar idag från 422 900, inflationsuppräkning anger då 411 904,37 så den våldsamma skillnaden uppgår till ca 11 000.

Det är lätt att glömma...
Användarvisningsbild
av Funk
#1178181
XC90_Executive skrev:Den nya är extremt trevlig att köra och mycket modernare. Så jag hade definitivt valt den nya. :D
Jag är av samma åsikt, men måste ändå flika in att det är ganska bra dealar på den gamla I handeln just nu, men om man har ekonomiskt svängrum så är valet enkelt.

/Thomas
av Geoham
#1178430
Hej!

Självklart föredrar man att äga den nya men så enkelt är det inte. Det handlar också om ens budget. Jag byggde den nya xc60 och hamnade ca 90.000kr över vad min xc60 classic kostade mig. Självklart skulle jag hellre köpa den nya xc60 men för min del är det inte värt att lägga till 90.000kr.. Men Jag har full förståelse för de som tycker att det är värt att lägga till 90k för den nya, allt handlar om budget.

Mvh Georges
av Lövet
#1178433
Du får ju tillbaka en stor del av de 90 tusen kronorna när du säljer den efter 3 år. Merkostnaden kanske snarare är 40.000kr = 1100kr dyrare i månaden för den nya ungefär.
av Geoham
#1178439
Lövet skrev:Du får ju tillbaka en stor del av de 90 tusen kronorna när du säljer den efter 3 år. Merkostnaden kanske snarare är 40.000kr = 1100kr dyrare i månaden för den nya ungefär.
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag måste ju fortfarande lägga ut 90.000kr mer? Om jag säljer min classic om 3 år kommer jag inte ha förlorat mer i % på den än om jag köpte och sålde den nya xc60n? Bra att veta här är att jag köpte bilen kontant.
av Geoham
#1178441
Lövet skrev:Du får ju tillbaka en stor del av de 90 tusen kronorna när du säljer den efter 3 år. Merkostnaden kanske snarare är 40.000kr = 1100kr dyrare i månaden för den nya ungefär.
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag måste ju fortfarande lägga ut 90.000kr mer? Om jag säljer min classic om 3 år kommer jag inte ha förlorat mer i % på den än om jag köpte och sålde den nya xc60n? Bra att veta här är att jag köpte bilen kontant.
av Lövet
#1178443
Din utgift är 90 tusen större absolut. Men kostnaden (=hur mycket pengar som faktiskt bränns upp) är bara ~40 tusen om du säljer efter 3 år.
av Geoham
#1178616
Lövet skrev:Din utgift är 90 tusen större absolut. Men kostnaden (=hur mycket pengar som faktiskt bränns upp) är bara ~40 tusen om du säljer efter 3 år.
Jo men jag menar att valet beror på din budget, alltså hur mycket pengar du vill eller kan lägga på en bil :)
Användarvisningsbild
av dol
#1186155
fjohan82 skrev:Om du har möjligheten så är det ju alltid roligt med en ny modell. Dessutom får du VEA-motorn, 8-stegad låda ihop med AWD. Inte dumt det!
Dock får man ha i åtanke att det är en ny modell, vilket i den värsta av världar, kan innebära fler verkstadsbesök än en mer beprövad modell.
Jag hade gått på den nya och hållit tummarna för att just min bil kommer vara väl ihopskruvad 8)
Glöm inte att skicka din byggda bil till fler återförsäljare och se om du kan få ner priset ytterligare.
Samma motor och 4wd i classicen.

Jag försökte beställa en T6 classic i dagarna, men finns tyvärr ej i mitt land.

Köp classicen.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]