Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slapshot33
#1169196
Har fått en offert på en XC60 Classic D4 AWD R-Design med det mesta i utrustning inkl 20" hjul / delbart drag och polestar optimering pris 430.000:-. Samtidigt har jag fått en offert på en inte fullt så väl utrustad XC60 D4 AWD Inscription MY 18 med ett pris på ca 560.000:-. Frågan jag ställer mig är vilken väg man ska gå. En i princip fullutrustad MY 17som funnits på marknaden i många år och inte har några barnsjukdomar eller en något mindre utrustad MY 18 med ny teknik dock med evenuella barnsjukdomar och 130.000:- dyrare?
För info kör jag mindre numera och kan tänka mig att ha kvar bilen i ett antal år.
Vad hade ni gjort i samma situation?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1169211
Om du har möjligheten så är det ju alltid roligt med en ny modell. Dessutom får du VEA-motorn, 8-stegad låda ihop med AWD. Inte dumt det!
Dock får man ha i åtanke att det är en ny modell, vilket i den värsta av världar, kan innebära fler verkstadsbesök än en mer beprövad modell.
Jag hade gått på den nya och hållit tummarna för att just min bil kommer vara väl ihopskruvad 8)
Glöm inte att skicka din byggda bil till fler återförsäljare och se om du kan få ner priset ytterligare.
av Lövet
#1169220
Givetvis den nya. Oavsett hur stora fälgar och extraplast du slänger på den äldre modellen kommer den aldrig bli lika bra. Du har ju nybilsgaranti för allt som kan hända så vad är det för barnsjukdomar du är orolig för? Men det klart, aldrig kul att låta en bil stå på verkstaden iofs.
av slapshot33
#1169229
Kanske bara är onödigt skeptisk till pålitligheten av nya modeller på marknaden (en yrkesskada från flyget) men hur mycket av tekniken i nya XC60 är egentligen nytt för Volvo?
Det mesta finns väll sedan något år i XC90?
Helt klart är nya XC60 en mycket tilltalande bil och angående prisskillnaden förmodar jag att man får tillbaka en del av det när man ska byta nästa gång.
av Lövet
#1169230
Helt riktigt är nästan allt i XC60 komponenter som redan finns i XC90 och S90/V90.
av Primus
#1169258
Personligen tycker jag detta beror på din ekonomi. Den nya XC60 är ju en just en ny modell och det är värt mycket tycker jag. Prisskillnaden känns också under kontrollerade ramar. Sedan är ju då frågan kvar om du vill(och har råd) att prioritera de extrapengarna på en ny modell. Är svaret jag skulle jag inte tveka en sekund. Det skulle bli en ny XC60.
av Beck
#1169792
Utifrån mina preferenser hade jag aldrig köpt en närmast maxad XC60 av gamla generation för 400k+. Det är visserligen en bra bil men fortfarande "den gamla modellen" och värdeminskningen borde bli brutal. Hade jag tittat på gamla XC60 hade jag tittat på en Classic Kinetic D3 med automatlåda för ca 300k.

Hade valet varit mellan snålare utrustad ny XC60 och en nästan maxad av gamla modellen hade jag valt nya XC60 alla dagar i veckan. Bättre komfort. Bättre säkerhet. Bättre andrahandsvärde.

Jag är inte som person beredd att betalata 500K+ för en A till B bil även om den är fantastisk på alla sätt. Det hade i mitt fall såfall blivit en T5 med antagligen ett paket (Inspriction? samt metallic.) Det vill säga runt 420K efter rabatt. Rätt mycket pengar för en bil det med.
av KrilleW
#1169842
Om du fått pris på 560,000kr för nya XC60 D4, så har du antingen fått väldigt dålig rabatt eller så är den i mina ögon ganska välutrustad med. Grundpriset är ju 475,900 utan rabatt för den, så du har ju lätt plockat på saker för över 100k :)

Hur kommer det sig att du väljer R-design på den gamla, och inscription på den nya förresten? R-design är ju snyggare än någonsin på den nya XC60in :)
av riha
#1177946
Lövet skrev:Givetvis den nya. Oavsett hur stora fälgar och extraplast du slänger på den äldre modellen kommer den aldrig bli lika bra. Du har ju nybilsgaranti för allt som kan hända så vad är det för barnsjukdomar du är orolig för? Men det klart, aldrig kul att låta en bil stå på verkstaden iofs.
Tyvärr så är det inte alltid tillräckligt med nybilsgarantin, ta bara tråden för V90:s som vibrerar, där folk är skogstokiga för att felet inte hittas ut eller kan avhjälpas. Även med all garanti som följer med bilen så blir det frustration och långa eller många verkstadsbesök.

Det som stör mig mest med nya XC60:n är ju det hutlösa priset de satt, snacka om att missa en stor kundgrupp genom att öka priset så mycket som de gjorde från gamla till nya modellen.
av ForceWalker
#1177957
riha skrev:
Lövet skrev: Det som stör mig mest med nya XC60:n är ju det hutlösa priset de satt, snacka om att missa en stor kundgrupp genom att öka priset så mycket som de gjorde från gamla till nya modellen.
Funderat på det här också, men vill man bli premium så måste de ju öka priserna.
Rätt säker på att de låga priset som Volvo hade på slutet av Classic gjorde att de i stort sett gick plus minus noll med tanke på vad en industriarbetare tjänar, är ju löner runt 30-35' i månaden.
Volvo var tidigare mellanklass för mig, nu skall de upp och slåss mot Tyskarna (BMW, Audi, Mercedes).
När jag var uppe på Volvo sa de att tjänstebilsfavoriterna troligen kommer vara XC40 och V60.
Folk vill ha mindre bilar idag (BMW har sin X1, Audi har sin Q2).
Parkeringarna blir trängre, mer folk bor i stan osv.

Världen förändras, folk behöver inte lika stora bilar längre, du kan få allt hemlevererat inom 24h.
Klart jag blev förvånad över prisbilden också trodde kanske den skulle kosta runt 400', men tror när och om vi får se en T3 eller D3 FWD kommer den landa under 400tusen iallafall.

Sen kan du ju jämföra hur det såg ut när XC60 lanserades förra gången:
http://www.gunneby.se/xc60/xc60-prislista2008.pdf
Det var en såklart en bra bil då, men den nya är helt klart i en annan klass material- och säkerhetsmässigt. Priserna på bilar har även stigit.

Lite tankar och funderingar bara.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]