Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
#1178439
Lövet skrev:Du får ju tillbaka en stor del av de 90 tusen kronorna när du säljer den efter 3 år. Merkostnaden kanske snarare är 40.000kr = 1100kr dyrare i månaden för den nya ungefär.
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag måste ju fortfarande lägga ut 90.000kr mer? Om jag säljer min classic om 3 år kommer jag inte ha förlorat mer i % på den än om jag köpte och sålde den nya xc60n? Bra att veta här är att jag köpte bilen kontant.
av Geoham
#1178441
Lövet skrev:Du får ju tillbaka en stor del av de 90 tusen kronorna när du säljer den efter 3 år. Merkostnaden kanske snarare är 40.000kr = 1100kr dyrare i månaden för den nya ungefär.
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag måste ju fortfarande lägga ut 90.000kr mer? Om jag säljer min classic om 3 år kommer jag inte ha förlorat mer i % på den än om jag köpte och sålde den nya xc60n? Bra att veta här är att jag köpte bilen kontant.
av Lövet
#1178443
Din utgift är 90 tusen större absolut. Men kostnaden (=hur mycket pengar som faktiskt bränns upp) är bara ~40 tusen om du säljer efter 3 år.
av Geoham
#1178616
Lövet skrev:Din utgift är 90 tusen större absolut. Men kostnaden (=hur mycket pengar som faktiskt bränns upp) är bara ~40 tusen om du säljer efter 3 år.
Jo men jag menar att valet beror på din budget, alltså hur mycket pengar du vill eller kan lägga på en bil :)
Användarvisningsbild
av dol
#1186155
fjohan82 skrev:Om du har möjligheten så är det ju alltid roligt med en ny modell. Dessutom får du VEA-motorn, 8-stegad låda ihop med AWD. Inte dumt det!
Dock får man ha i åtanke att det är en ny modell, vilket i den värsta av världar, kan innebära fler verkstadsbesök än en mer beprövad modell.
Jag hade gått på den nya och hållit tummarna för att just min bil kommer vara väl ihopskruvad 8)
Glöm inte att skicka din byggda bil till fler återförsäljare och se om du kan få ner priset ytterligare.
Samma motor och 4wd i classicen.

Jag försökte beställa en T6 classic i dagarna, men finns tyvärr ej i mitt land.

Köp classicen.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1186178
dol skrev:
fjohan82 skrev:Om du har möjligheten så är det ju alltid roligt med en ny modell. Dessutom får du VEA-motorn, 8-stegad låda ihop med AWD. Inte dumt det!
Dock får man ha i åtanke att det är en ny modell, vilket i den värsta av världar, kan innebära fler verkstadsbesök än en mer beprövad modell.
Jag hade gått på den nya och hållit tummarna för att just min bil kommer vara väl ihopskruvad 8)
Glöm inte att skicka din byggda bil till fler återförsäljare och se om du kan få ner priset ytterligare.
Samma motor och 4wd i classicen.

Jag försökte beställa en T6 classic i dagarna, men finns tyvärr ej i mitt land.

Köp classicen.
Tråden diskuterar nog mest D4 AWD (där det skiljer), inte T6 (AWD)
av Falken79
#1186264
I Classic modellen kan du väl inte få nya motorn i kombination med AWD, så var det iallafall för MY16. Kolla cylindervolymen, det lär vara 2400 och inte 2000
Användarvisningsbild
av MartinS
#1186266
riha skrev:Det som stör mig mest med nya XC60:n är ju det hutlösa priset de satt, snacka om att missa en stor kundgrupp genom att öka priset så mycket som de gjorde från gamla till nya modellen.
Som redan är sagt är det nu på slutet som gamla XC60'n har varit väldigt fördelaktigt prissatt genom kampanjer och rabatter. Så var det inte när den kom 2008.

Till TS, köp den nya, det är en så mycket modernare bil!
av refbob
#1187767
Jag valde en xc70 II my 16 Classic Sport. Det var en av dem sista som rullade av bandet. Den har nu gått snart 4000 mil utan ett enda fel. Tycker man fått en hel del utrustning på "köpet". Vi har även en MY 13. Dem har skruvat och fixat till det bättre på bara 3 år som det skiljer mellan årsmodellerna. Jag antar att detta även gäller för XC60 att man förbättrat den under resans gång.
av Geoham
#1187943
refbob skrev:Jag valde en xc70 II my 16 Classic Sport. Det var en av dem sista som rullade av bandet. Den har nu gått snart 4000 mil utan ett enda fel. Tycker man fått en hel del utrustning på "köpet". Vi har även en MY 13. Dem har skruvat och fixat till det bättre på bara 3 år som det skiljer mellan årsmodellerna. Jag antar att detta även gäller för XC60 att man förbättrat den under resans gång.
Kanske lite off topic men väldigt intressant att du nämner det. Jag skrev ett inlägg just med den frågan om xc60n har förbättrats med tiden. Jag äger en classic och imponerades av hur modern den kändes med tanke på att den är ca 8-9år gammal och undrade om en tex my12 skulle kännas lika bra..

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]