Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowsucker
#1196169
Det jag fick höra från min kontakt är att den effektsänkning på motorerna vi ser i utbudet nu är direkt kopplat till förseningar i leveranstiderna. Volvo hade på något sätt missbedömt certifieringen kring de nya usläppsreglerna, så för att klara certifieringen har man behövt göra lite större åtgärder än vad som varit tänkt och planerat från början. Det har fått till följd att de har svårt att få fram motorerna i tid, särskilt bensinmotorerna. T5 och T6 har bla fått "strypas" några hk. T8 däremot borde inte påverkas då den redan klarar den nya certifieringen utan åtgärd då den är en hybrid. Den har redan egen styrprogramvara och kan därför behålla 320hk på bensinmotorn i den drivlinan.

Observera att detta inte är någon sanning utan vad jag hört från en kontakt...

Detta förklarar ju dock inte att även ni som beställt T8 verkar ha drabbats av förseningar..
av Mumsmums
#1196173
Känns bra att det dröjer innan det rullar omkring en massa nya XC60 som man ska titta avundsjukt på från sin "gamla" modell. *skadeglädje* :roll:
av fordfairlane
#1196199
PartyNordmann skrev:Då kanske det finns hopp att min D4 AWD Incription ej blir försenad...!?
Det ska inte vara nån fara med D4, däremot T6 drabbas som sagt och därmed T8 då den ju är en T6 i botten. Så det är bara att hoppas på att Volvo löser motorerna asap och kommer igång m produktionen snabbt så kanske man har en ny bil innan nyår iaf..
av Turbodanne
#1196251
otown skrev:Dom befintliga bensinarna?
Om detta nu stämmer, vad kommer hända med dom som redan kommit ut?
Fixas i efterhand?

Vad är det som ska fixas? Dom är ju sålda innan dom nya avgasreglerna börjat gälla?
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1196314
Pilla inte på mina hästkrafter, har jag beställt en bil med 254, 320 eller 407hk så skall detta levereras.
Annars förutsätter jag en rejäl kompensation eller möjlighet att avbeställa

Att det inte märks någon större skillnad är ju en sak men det hör inte hit.
Man gör inte så

Beställda bilar innan justering skall levereras med beställt antal hk
Bäst är ju såklart att de optimerar om bilarna för partikelfilter och ser till att bibehålla korrekt antal hästkrafter.

Kör så det ryker!
av OlofTV
#1196317
LaserJet skrev:Pilla inte på mina hästkrafter, har jag beställt en bil med 254, 320 eller 407hk så skall detta levereras.
Annars förutsätter jag en rejäl kompensation eller möjlighet att avbeställa

Att det inte märks någon större skillnad är ju en sak men det hör inte hit.
Man gör inte så

Beställda bilar innan justering skall levereras med beställt antal hk
Bäst är ju såklart att de optimerar om bilarna för partikelfilter och ser till att bibehålla korrekt antal hästkrafter.

Kör så det ryker!
Jag beställde med 254hk, men motorn är justerad till 250hk i "Min Volvo" utan någon information.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1196323
Trist, tycker du skall ta det med din säljare
Blir väl ÅF som får ta hand om de irriterade kunderna och de får väl ingen kompensation i sin tur...
Det är ju skriftliga köpekontrakt som skrivs så ändringar skall föregås av information och möjlighet att avbeställa, det är ju lagstadgat eller är det annorlunda när det gäller Volvo?

Förutsätter att information kommer från Volvo angående motorerna, jag väntar på mer komplettering men för min del är det "endast" leveranstiden som ställer till det.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 226
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]