Sida 1 av 2

D4AWD - T5AWD

Postat: tor 20 apr 2017, 14:05
av otown
Hur ställer ni er till vilket motoralternativ på XC60?
Menar då D4AWD eller T5AWD,
Skall beställa i eftermiddag och till 99% blir det T5AWD R-design

Re: D4AWD - T5AWD

Postat: tor 20 apr 2017, 14:19
av V9097
Hej

Jag skulle helst vilja ha T5 av de två, pga av motorljud och acceleration. Jag ser dock två fördelar med D4: Högre vridmoment passar bra i biltypen och du slipper tanka så ofta (då tänker jag inte bara på kostnaden, utan även besväret att tanka). Båda har tank på 60 liter.

En T5 R-design är nog en väldigt lyckad spec. Lycka till med beställningen :D

Re: D4AWD - T5AWD

Postat: tor 20 apr 2017, 14:21
av Lövet
Hade valt T5 om jag inte långpendlade

Re: D4AWD - T5AWD

Postat: tor 20 apr 2017, 15:26
av otown
Har haft detta i åtanke vid val av motor, även ev framtida straffbeskattning på bränsle o där känns det som diesel får högre avgifter än bensin.
Kör runt 1500-2000 om året ska dock tilläggas.

Re: D4AWD - T5AWD

Postat: fre 21 apr 2017, 11:18
av mikebike
Är bränsledriven värmare fortfarande standard på Diesel, men inte på bensin?

Jag bytte bil för att den gamla (värmaren) luktade finlandsbåt, bensindrivna värmare lukar inte alls.

Re: D4AWD - T5AWD

Postat: fre 21 apr 2017, 11:42
av Perra83
Det roliga med diesel är att det faktiskt går att köra snålt utan att anstränga sig mycket OM förbrukningen spelar någon roll.
Jag har inte kört någon T5 VEA så jag kan inte säga något om dom. D5 VEA Polestar är jag i alla fall väldigt nöjd med. Saknar aldrig någon ork även i farter över 200. Då jämför jag med äldre dieslar och ännu äldre T5/R.

Dieselvärmaren luktar som sagt vid star och stopp det hade jag gärna sluppit.

Re: D4AWD - T5AWD

Postat: fre 21 apr 2017, 13:36
av mikebike
Perra83 skrev:Dieselvärmaren luktar som sagt vid star och stopp det hade jag gärna sluppit.
I vårt fall innebär "helghandling" 2 km bilkö och då gick värmaren konstant. Avsaknaden av fartvind gjorde att avgaserna drog in i kupén.

Re: D4AWD - T5AWD

Postat: fre 21 apr 2017, 13:47
av joel80
mikebike skrev:
Perra83 skrev:Dieselvärmaren luktar som sagt vid star och stopp det hade jag gärna sluppit.
I vårt fall innebär "helghandling" 2 km bilkö och då gick värmaren konstant. Avsaknaden av fartvind gjorde att avgaserna drog in i kupén.
Man behöver sällan ha igång dieselvärmaren under körning. Jag stänger av auto.. De fåtal dagar det är kallare än typ -15 låter jag antingen värmaren fortsätta gå från att jag startat den innan avresa eller slår över på auto under den eller dom dagarna.

Re: D4AWD - T5AWD

Postat: fre 21 apr 2017, 15:21
av BennyL
Nej, det är inte värmare som standard på någon SPA-bil (T8 undantagen), alltså tillsatsvärmare, utan den kommer bara med om du väljer till värmare.

T5 är en trevlig motor, har ett antal tusen mil i V60T5 och jag hade valt en sådan igen om jag hade fått... Gick att köra snålt, men var snäll även vid normal körning och krökade i sig rejält om man ville det :roll:

Re: D4AWD - T5AWD

Postat: sön 23 apr 2017, 07:51
av KrilleW
Vilken motor blev det?