Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dfa
#1167319
Vad vet vi om ytterligare motoralternativ som kommer att erbjudas till nya XC60?
Någon som har info om ex T4/T3 eller D3 kommer, eller nya svagare varianter på Twin Engine?
Nuvarande alternativ går tyvärr bort för min del i dagsläget.

Hoppas att några nya alternativ går in i produktion runt vecka 46, men när kan order tänkas öppnas i så fall?
av dfa
#1176456
Ingen som vet? Min säljare nämnde något diffust om ev D3 men inte när.
Behöver ha en miljöklassad bil och T8 blir tyvärr för dyr. Hade varit perfekt med nya XC60 annars...
av Lövet
#1176580
De som vet får inte säga något. Övriga kan bara gissa.
#1185017
Hur tänker Volvo ?. För min del finns bara ett alternativ och det är en XC60 med T4 motorn. Om den fanns skulle jag beställa en direkt, men de andra motorerna som Volvo tillhandahåller är inte av inte av mitt alternativ. Kör nu en XC60 med en dieselmotor. Då vi endast kör 5oo till 1000 mil om året faller allt som drivs med diesel ! Vidare så är jag en privat bilköpare och vill inte lägga ner mer pengar än nödvändigt. Volvo startar alltid med de "DYRARE" modellerna , men varför ?
Jag förstår att de vill tjäna pengar, så de startar med dyr alternativen.Till sist vill jag bara nämna att jag tillhör den grupp bil köpare som alltid köper mina bilar kontant och därefter sätter bilköpet på nöjeskontot och glömmer värdeminskning och de övriga kostnaderna.
av Linqid
#1185107
volvoc70cab skrev:Volvo startar alltid med de "DYRARE" modellerna, men varför ?
Jag sitter lite i samma sits. Nuvarande Volvo (och tidigare) har alla varit privatköpta och rullar max 500-1 000 mil/år, och det är därför inte intressant med någon värstingmotor eller massor av utrustning. T5 är väl tänkbar, men helst T4.

Min teori till din fråga ovan är kapacitet. Volvo går på maxkapacitet nu och har långa leveranstider - man tillverkar precis så många bilar man klarar av. Då vill man klämma ut så många kronor som möjligt ur varje såld bil och har därför råd att lansera nya bilmodeller med endast lite värre motorer och utrustningsnivåer.

Man gjorde likadant med 90-serien där T4/D4 och Kinetic kom i ett senare skede. För egen del tycker jag det är tråkigt, men rent affärsmässigt så förstår jag Volvo (om min teori stämmer dvs).

Sen kan man ju alltid ställa sig frågan om Volvo kanske gjort exakt likadant oavsett kapacitetsbrist eller inte, den som lever får se.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1185177
Volvo har ju i princip alltid introducerat de lite dyrare motoralternativen först. Det gäller minst ända bak till 760 1982 om jag kan min Volvohistoria rätt. Med några undantag...

Man vill ju naturligtvis få ut prestigemodellerna första för att visa marknaden vilka "lyxiga" modeller man nu släpper, sedan efter något år kan man skicka ut billigare och sämre utrustade exemplar så att tjänstebilsförarna och kreti och pleti kan köpa dom.
av dfa
#1185184
När man är konspiratoriskt laggd så är en sak som är liiiite intressant är att på volvocars.se på sidan där man listar alla bilar så ser man under hybrider att XC60 *inte* bara står som T8 vilket *skulle kunna* innebära att nya TE alternativ kommer att komma. På samma sätt som det finns flera alternativ till V60 alltså.
Ex.
XC90 T8 TE, V90 T8 TE, XC60 TE, V60 TE

*greppar efter halmstrån*
Användarvisningsbild
av PaNi
#1188228
Var helt inställd på att min nästa bil skulle bli nya XC60, men det sket sig eftersom jag (av olika anledningar) vill ha en manuell låda i kombination med AWD. Men nähä, det gick inte för sig. Nu blir det en V90CC D4 med manuella låda istället.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]